Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket fackförbund tillhör du som tekniker?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-11 09:17

Jag är datatekniker som tillhör Handels.

Jag är inte nöjd med dom och A-kassan kostar 117 kr per månad (som är grunden).
Nu tar ju regeringen dessutom ovanpå 117 kr som är 251 kr finaniseringsavgift, total blir det 368 kr per månad !

Jag tycker att 117 kr är för hög som är bara A-kassan, grunden.

Vilka facket är ni nöjda med ? Vilka rekomenderar ni ?

Det finns nog säkert bra fackförbund för tekniker....

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-05-11 09:51

Sambon jobbar också med nätverk/data och tillhör Ingenjörsförbundet, även om han jobbar för kommunen. Sen om de är bra eller inte vet jag inte.

Jag som tillhör Grafiska betalar runt 720.-/mån inkl. den förhöjda a-kasseavgiften...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-11 10:38
Ursprungligen av Tesa:

Jag som tillhör Grafiska betalar runt 720.-/mån inkl. den förhöjda a-kasseavgiften...

Det är kostsamt, men hur mycket är din A-kasse delen ?
Man kan ju ha enbart A-kasse delen om man vill.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-11 11:07

Är du ingenjör så rekommenderas Sveriges Ingenjörer, rimlig avgift och rätt bra inkomstförsäkring. Är du inte ingenjör så inriktar ju SIF sig rätt mycket mot IT-folk.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-05-11 11:41

Oavsett vad du jobbar med, och om du enbart är intresserad av a-kassan, så kan du gå med i Alfa-kassan. Den är fackföreningsoberoende och har en månadsavgift på 366:- (115+251).

http://www.alfakassan.se/_pages/anslut/anslut.asp

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-11 15:36
Ursprungligen av Kalle W:

Oavsett vad du jobbar med, och om du enbart är intresserad av a-kassan, så kan du gå med i Alfa-kassan. Den är fackföreningsoberoende och har en månadsavgift på 366:- (115+251).

http://www.alfakassan.se/_pages/anslut/anslut.asp

Oj vad intressant ! Har inte hört talas om ! Tack för tipset

Hej!
Jag är med i SIF och har varit med där sedan "hur länge som helst". Och även aktiv i klubbstyrelsen under några år. Jag tycker det är ett bra förbund med god hjälp till medlemmarna.

Medlemsavgiften är beroende av hur mycket du tjänar. Se på http://sif.se. De har även ett medlemsskap för egenföretagare.

Lycka till
//tm

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-11 11:43

Jag är sif:Are, jobbar som teknik-konsult.

SIF, är processtekniker inte datatekniker

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-05-11 12:16

"Sif har medlemmar i många branscher
Våra medlemmar finns inom branscher som IT, telekom, biotech och läkemedel till verkstad, media, skog, bygg- och konsultverksamheter."
https://www.sif.se/Templates/Article____1053.aspx

Vår kontorsavdelning samt en av originalarna tillhör SIF hos oss. Har också funderat på att byta till dem, de har iaf fått färdigt sina avtal till skillnad från GF. Eller så tar jag bara A-kassedelen. 6 månaders uppsägningstid först bara.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-11 14:54

Sif och jobbar som med "nästan allt" som har med media att göra + chef.
Mycket gott har kommit ifrån att jag varit medlem hos sif! Jag har fått medlemslån till superlåg ränta, inbjudningar till olika seminarium och ja, rubbet.

Taget ifrån Sif's FAQ:

Medlem i Sifs Arbetslöshetskassa- du som inte är arbetslös ska betala 345 kronor i månaden och du som är arbetslös ska betala 104 kronor i månaden. Avier får du från Sifs Arbetslöshetskassa.

Idagsläget betalar jag närmare 650kr, tidigare så va det betydligt mindre....
**edit** Måste kontakta sif nu eftersom min avgift verkar vara lite för hög..
Tjänar inte 80+/månaden...Fast det skulle vara kul...

Senast redigerat 2007-05-11 15:58

SIF tillhör inte heller LO-kollektivet så man behöver inte bekymra sig över att en tredjedel av fackföreningsavgiften, (eller var det 25%) är pengar som går till SAP, dvs inte går till facklig verksamhet alls.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-11 15:33

Jättebra med alla info från er.
Det är många detaljer man inte känner till.

Jag funderar på att byta fackförbund, men kollar alla era tips först

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-05-11 16:05

SIF. Har fått bra hjälp av dem vid byte av arbetsgivare.

Jag var SIF:are i många år, men har nu gjort något så osvenskt som att gå ur facket helt. Avgifterna börjar ju bli löjligt höga, och det enda jag fått ut av SIF var ett stipendie som betalade en del av mitt studiematerial på universitetet. Det har jag nog betalat tillbaka till SIF flera gånger om... Hursomhelst, jag betalar inget till SIF längre, förhandlar min egen lön, och ångrar inte ett dugg.

1
Bevaka tråden