Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En iBook, men olika internetleverantörer?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-17 10:35

Hej..

Chefen har en iBook som han flyttar mellan arbetet och hemmet.
Som macnrrd på jobbet måste jag se till att allting flyter fint när det
gäller skrivardrivrutiner, internetinställningar osv. Men självklart så strular det hela j***a tiden.

Problemet: På kontoret har vi ISDN från Rlscom, hemma kör chefen Spray ADSL.
Smpt-inställningarna är då förstås olika.

Hur gör jag med dessa? Att chefen ska ändra på dessa manuellt varje gång han byter uppkoppling går inte, eftersom det är ca 8 mailkonton som används på denna dator. Finns det något script som man kan köra som byter smptinställningen automatiskt?

Glad påsk!

/ Oscar

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-04-17 10:49

Du säger inget om han använder sig av OS9 eller OSX, men jag ska försöka mig på en beskrivning som täcker båda fallen:

* skrivardrivrutiner påverkas inte av att han byter mellen arbete och hemmet. Bara han undviker att kalla skrivarköerna för precis samma sak både på arbetet och i hemmet så är det inga problem. Det är en lösning som har fungerat för många, många andra före honom.

* nätverksinställningar hanteras i OS9 med Platsinställningar och i OSX med Location (ja, det kanske heter lika i OSX och OS9 men jag har inte kört OSX på svenska).

* mailklienter (som inte har något med nätverksinställningar att göra!) brukar klara av att hantera problemet mha olika profiler/ personligheter (kärt barn har många namn). I dessa lagras information om POP, SMTP etc. I mailklienten väljer han att skicka brev från personligheten "Arbete" respektive "Hemma". Hepp!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-17 11:28

Eftersom detta är Mac OS X Klient-forumet så är det väl ganska självklart vilket system han kör

1. Det enda som strular när det gäller skrivarna är att en av skrivarna på kontoret är en epson som är delad med macos9s skrivardelning. Den vill inte funka i X, har det dykt upp någon lösning på det ännu?

2. Nätverksinställningarna är fixade nu, tack!

3. Har man olika identiteter i mailklienten så hamnar ju mailen på olika ställen, det kommer att bli väldigt rörigt. Man vill ju ha alla mail på samma plats..
Har Apple Mail identitetsfunktionen?

Tack för ljushastighets-snabbt svar!

/ O

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-04-17 12:38

1. Du menar alltså att Epson har ingen X-only-lösning för just den skrivarmodellen, utan måste köra den genom drivers som körs i Classic-miljön?

3. Nej, mail från olika profiler hamnar inte på olika ställen i mailklienten som följer med i OSX. Inte ens för Eudora (som är den enda övriga klienten som jag har någesånär aktuell koll på).

Allt hamnar i Inbox och/men samtidigt har du möjlighet att klicka på triangeln så ser du i vilken profil som du har mottagit brevet i. Annars döljs det av själva Inboxen alltså.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-04-17 12:40

Men går det inte använda samma Mail-inställningar oberoenda av var man är?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-04-17 13:01

Det beror på vad du lägger in för betydelse i ordet "Mail-inställningar".

Ordet konto i texten nedan kan bytas ut mot profil/ personlighet.

Om du menar inställningarna för en användare (=din chef) så kan du använda dessa var du än är. Du kan läsa brev från de POP-servrar som tillåter access från de ställen som du ansluter dig på och som finns angivna under konto-kategorin i inställningar.

Att skicka är i princip lika enkelt: Du har en SMTP-server (av alla kontona) som förval, men kan även på per-brev-basis ändra avsändande konto i en rullgardinsmeny. Om du under en längre period vet att du kommer att skicka från ett annat konto än det vanliga är det inget som hindrar att du byter förval. Slutligen så är Mail så intelligent (kan ju iofs diskuteras...) så att den väljer samma konto för det nya brevet som du ska skicka som det du besvarar eller har markerat i mappen.

Mail-klienten i OSX har alltså en uppsättning POP- och SMTP-inställningar för varje konto. Det är dessa som ger en identitet, eller konto om man så vill. Med hjälp av dessa så kan du hantera ett utspritt och delat arbete - både på kontoret och på hemmaplan.

Alltså: i mina ögon så önskar din chef relativt standardaktiga funktioner som Mail och OSX klarar av idag. Det verkar mer handla om att du och jag har lite olika nomenklatur och erfarenhet hur man vanligtvis ställer in sin vardagliga mail-miljö.

Men det verkar klart som att vi är på rätt och samma väg redan nu - så fortsätt och fråga på!!!

1
Bevaka tråden