Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vocoder DIY?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-20 20:15

Hej,

Jag börjar bli så vansinnigt sugen på att bygga något själv. Och i väntan på x0xb0xen så måste jag stila mitt begär med något annat.

Eftersom vocoders alltid är spännande och roliga att ha så tänkte jag att det vore roligt att prova på. Kanske är det lite för svårt för en sån glad amatör som jag, men det får vi se senare

Är det någon som vet några roliga vocoders? Paia har ju en, men det måste finnas flera? De behöver inte ha oscilatorer, lfo eller annat sånt. Bärvåg+signal in är det som behövs.

Egentligen så vill jag nog förstå hur det fungerar och sedan pilla ihop en egen filterbank och så. Men det har jag inte kompetens till Så det får bli någon annan gång. Men tips om DIY vocoders mottages gärna!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-05-20 20:16

Paia har en vet jag, sen vettifan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-20 20:20

Är det någon som har byggt ihop en Paia? (har för mig att det finns gamla trådar om det?). Den kanske är värd att kolla upp ändå?

Paia-vocodern tillhör väl inte klassens bästa men helt klart bland de enklaste. Själv har jag en ETI/Powertran-Vocoder. Den började byggas av C.A.G.-Anders och jag har den _nästan_ färdigbyggd. Mummel. Den är dock ett snäpp upp i funktion från Paia-vocodern. Det är dessutom en relativt "öppen" design och det är ingen större konst att utöka den så att man t.ex. får den patchbar. Jag rekommenderar att utöver läsa den artikeln (se C.A.G. siten) även läsa manualen till den gamla fina Sennheiser Vocodern (se min site). ETI/Powertran vocodern är ett rejält projekt. Det skulle gå att utöka den från 14 till 20 band om man är på det humöret.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-20 20:45

Oj, C.A.G. siten var jag inne på tidigare idag, men browsern crashade i samma veva så jag föträngde den 2 nanosekunder senare Men på den fanns det ju en par gobitar! Elektor Vocoder ser verkligen intressant ut! Kanske lite svårbyggd för en amatör som jag. Men dock väldigt spännande.. Får fnula lite. Tack för tipset Magnus D!

  • Medlem
  • 2007-05-20 22:09

zthee: Vill du ha en Paia så har jag en obyggd till salu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-20 22:11

jgb, Vad ska du ha för den?

  • Medlem
  • 2007-05-20 22:16

Ge mig en tusing och den är din.

För övrigt bor C.A.G. siten på min maskin nu mer. Så det kan bli.
Glömde Elektor-vocodern i farten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-28 09:19
Ursprungligen av Magnus D:

Glömde Elektor-vocodern i farten.

Ju mer jag tänker på Elektorn desto mer så blir jag sjukt sugen på en. Ingen som vill etsa upp alla kretskort åt mig?

filterbank

fast eum e det inte enklare\billigare att moda + reversa en VF11 idag ? (jag som vill att allt ska vara snabbt och enkelt fixat)

låter muggDurr om man kör dynamik här↑↓

det hänger nåt skit bakom - e för känslig!!

Senast redigerat 2007-05-25 23:45

En VF11 är säkert bra nog för vissa. Har aldrig kört den. Schemor borde gå att skaka fram (TM). Jag har för mig att designern av den är en av mina polare typ. Dynamik är väl rent allmänt en svår sak för vocoders, men det tillhör nu mer god sed att komprimera på ingången och expandera på utgången. Då får man jämnare nivåer i vocoder-kärnan och allt blir så mycket bättre (typ).

/Laptop i trädgården är så trevligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-03 21:38

Jag köpte Paia vocoder:en av jgb. Och har nästan lött ihop hela nu. Dragning av sladd till panel (sjukt tråkigt) och bygga "tydlighetsmodden" är det som är kvar, samt strömförsörning.

Känner att det inte var så svårt som jag trodde, men samtidigt inte så enkelt som jag hade hoppats på. En härlig utmaning vill säga. Sen återstår det att se om den funkar eller brinner upp när jag kör ström i den för första gången

Sen ska jag bygga en egen låda till hela schabraket. Den blir i trä och panelen har jag fixat till genom att skriva ut på självhäftande papper och sätta på. Så det kommer bli toksnyggt! (måste bara köpa sprejlack så att det håller och är extra fint).

Är dock fortfarande tokigt pepp på Elektor-vocodern. Men det kommer dröja ett tag innan jag ger mig in på det. Lära mig etsa kretskort och sånt på väg.

På ingång nu är ett kretskort för en soundlab mini synth! Woho!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-04 09:42

Dödgräver lite i mina egna trådar: http://dutchsynth.nl/Syntovox222.html <- Vocoder schema.

Ang. Paia vocodern så är det ett projekt som inte riktigt blev bra, skulle man kunna säga. Och den gömmer sig nu i källaren. Det är mer någon form av brus/dist generator än en vocoder. Eller den vocodar. Men det är ungefär 75% brus och 25% röst som kommer ur den. Det låter som om det är något fel på jorden. Men hela plattan är full av dåliga lödpunkter, så det känns rätt meningslöst att felsöka den

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-04 10:02

Löd loss komponenterna och eagla ihop ett nytt, förbättrat kort!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-04 10:16

Har inte JH en vokoder på gång?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-04 10:04

Fast man går ju ändå bara och väntar på Haible vocodern.
Det kommer bli det sjukaste projektet på planeten. Men fan vad coolt om man får ihop det!

Fast tanken på vad alla polystyrenekondingar kommer kosta vill jag inte ens tänka på

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-04 10:18

Joo, det var ju det jag skrev i posten ovanför din

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-04 10:18

JH är väl Jürgen Haible?
Zthee...löd loss det som går ur Paian då...finns väl kanske nåt matnyttigt där...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-04 10:47
Ursprungligen av kroffe:

JH är väl Jürgen Haible?
Zthee...löd loss det som går ur Paian då...finns väl kanske nåt matnyttigt där...

Det är viktigt att du uttalar det rätt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-04 11:01
Ursprungligen av Dego:

Det är viktigt att du uttalar det rätt...

Hahaha!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-04 11:06
Ursprungligen av Dego:

Det är viktigt att du uttalar det rätt...

Är det därför du snackar så konstigt i telefon ibland...:p

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-04 10:20

Jo, det sitter ett helt gäng polystyrenekondingar i den. Vet inte vilka värden dock. Ska kolla!

Sen är det väl ett gäng TL074:or och sånt som man kan roffa åt sig av

Paiakortet är mycket glest, det går att löda om hela på 10min. Den låter ok med lite ombyggnad, skulle dock vara kool att cada om den till ett litet kort som går in i ett modularsystem.

Jag har en Syntovox/SRV66, mycket trevlig vocoder! Köpte den av Kallbacks gamla chef för 300:-

Jag har länge varit sugen på att bygga modularsynthsvocoderbyggblock, dvs små kort med t.ex 8 filter, 4 envelope followers och 4 VCA:er . Sen så kan man patch som man vill mellan dom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-04 14:06
Ursprungligen av dar303:

Jag har länge varit sugen på att bygga modularsynthsvocoderbyggblock, dvs små kort med t.ex 8 filter, 4 envelope followers och 4 VCA:er . Sen så kan man patch som man vill mellan dom.

Vi gör det ikväll! Har inte du DBX2155 i drivor? Borde ju gå att fixa!

Eller så kör man med SSM2164 - då har man ju 4 VCA:er i ett chip. Kan man bygga filter med också?

Hur fungerar en vanlig envelope follower? Borde inte vara så svårt att mecka ihop!

Trillade du ner i tjack-grytan som liten eller?
Vi har ju Serge VCFS, Buchla 296 och 259 att ta hand om innan!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-04 14:13
Ursprungligen av dar303:

Trillade du ner i tjack-grytan som liten eller?
Vi har ju Serge VCFS, Buchla 296 och 259 att ta hand om innan!

HAHAHAHA

Trodde Zthee skulle borra och grejer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-04 14:14

Men hur är fungerar en vocoder nu igen - enkelt sett?

Du kör insignalen genom ett gäng bandpassfilter - varje bandpassfilter är kopplat till en envelope follower. Den envelope followern är i sin tur kopplad till VCAn som styr hur mycket det motsvarande bandpassfiltret i carriern hörs?

Gör man det helt modulärt så behöver man alltså:

Ett kort som processar inkommande signal - bandpassfilter -> envelope follower.
Ett kort som är ett bandpassfilter kopplad till en VCA..

Bryter man ner det så här så känns det ju inte helt omöjligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-04 14:14

Äh, det här är bara ett litet sidospår! Det här fixar vi på en helg!

Kan ju borra och snacka samtidigt. Eller nästan iaf. Om jag får borra mig lite i tummen också.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-04 14:54

Har kvar VF11an .. men har glömt av att den kan vocooda .. e mer en ren filterbank .. passar så bra till freq jag använder i vågerna med dess 11 band, men som sagt, man måste komprimera hårt då den låter fan på ingången om en e för hård mot den -- lite synd att den inte overload snyggare

1
Bevaka tråden