Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inredningstips: Dator- och TV/Hi-Fi-vägg

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-10 15:59

Jag har funderat på en egen inredningslösning för vardagsrummet i min nästa tvåa. Ni får gärna komma med funderingar och tips om min lösning eller en egen.

På ena väggen där tv, dvd, hemmabio, mm ska vara, har jag även funderat på att få in datorn. Tänkt bygga ut väggen så att man kan göra hyllor på djupet, som nischer i olika storlekar.

Väggen får ju byggas ut en bra bit från ordinarie vägg.

Hyllor för platt LCD/Plasma-tv, dvd-spelare, hemmabio-anläggningen, fronthögtalare, samt dekoration, t ex vaser, tavlor etc. Man får ha diskreta, avtagbara luckor så att man kan hantera sladdar och liknande.

Tänkte ha den väggen som fondvägg i t ex svart. Och försöka ha alla apparater i silverfärg, eftersom jag älskar borstad aluminium.

Angående datorlösningen, så fundera jag på att skaffa en 32-tums LCD/Plasma-tv som man även kan använda som datorskärm. Eller så gör jag ytterligare hylla för min Cinema Display. Dock är det ju snyggast om både tv:n och datorskärm är lika stora. Får fundera ytterligare på detta.

Angående datorlådan, så tänkte jag att man kunde göra en anordning, som går att fälla ut, så att datorlådan vinklas ut. Ja, det är inte optimalt för luftflödet till datorn... Får fundera lite på detta med datorlådan, hur jag ska göra. Dölja eller göra en nisch så att den syns.

Sen kör man trådlös mus och tangentbord och kan sitta i förtöljen/soffan. En sån här vägg är ju en bra lösning om man vill slippa tv- och hi-fi möbler i en etta eller tvåa.

Låter som ett stort bygge. Angående det här med skärmar. Plasma går nog inte att hitta i 32" och är absolut inte bra som datorskärm. Plasma har oftast lägre upplösning än lcd, men även lcd-tv har enligt mig för låg upplösning för att användas som skärm.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-14 07:07
Ursprungligen av zodijackyl:

Låter som ett stort bygge. Angående det här med skärmar. Plasma går nog inte att hitta i 32" och är absolut inte bra som datorskärm. Plasma har oftast lägre upplösning än lcd, men även lcd-tv har enligt mig för låg upplösning för att användas som skärm.

Ok, mycket bra råd. Kanske kan man köra en 30-tums Cinema Display som dator- och tv-skärm.

Senast redigerat 2007-07-24 11:42
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-09-17 12:53

Utan tvekan skulle detta fungera bra. Jag kör för närvarande en liten hemmabio-setup med en ACD 23" matad från en Mini (med optiskt ljud via en Sony-receiver till ett högtalarpaket). Med EyeTV är detta en klart godkänd TV i litet rum. Dock vore det förstås fint med en större skärm för filmtittande.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-17 13:34
Ursprungligen av DrDD:

Utan tvekan skulle detta fungera bra. Jag kör för närvarande en liten hemmabio-setup med en ACD 23" matad från en Mini (med optiskt ljud via en Sony-receiver till ett högtalarpaket). Med EyeTV är detta en klart godkänd TV i litet rum. Dock vore det förstås fint med en större skärm för filmtittande.

Låter mycket trevligt att det fungerar. Det kommer att dröja ett tag innan jag förverkligar detta projekt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-17 13:32
Ursprungligen av Reisan:

Angående datorlösningen, så fundera jag på att skaffa en 32-tums LCD/Plasma-tv som man även kan använda som datorskärm. Eller så gör jag ytterligare hylla för min Cinema Display. Dock är det ju snyggast om både tv:n och datorskärm är lika stora. Får fundera ytterligare på detta.

Uppdaterar ovanstående stycke: Angående datorlösningen, så fundera jag på att skaffa en 30" ACD, Elgato EyeTV Hybrid som jag då kombinerar med min Mac Pro.

Hur blev det till slut? blev väggen snygg?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-12 21:16
Ursprungligen av wilhelmsson:

Hur blev det till slut? blev väggen snygg?

Hahaha, kul att den här tråden uppstår från dåtiden. Jag la ner det projektet pga att jag tappade lusten att genomföra det.

1
Bevaka tråden