Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RoughlyDrafted: Ny artikelserie om iPhone OS X

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte tipsa om min husgud, Daniel Eran. Nu verkar han ha börjat på ännu en fantastisk artikelserie.

Leopard, Vista and the iPhone OS X Architecture

iPhone OS X Architecture: the Mach Kernel and RAM

iPhone OS X Architecture: Disk, Shell, and Password Security

Fler artiklar verkar vara på väg.

Intressant statisik om hur många OSX enheter som skeppas, nu när iPhone släppts så höjer dom OSX statusen vilket är smart tänkt.

Problemet med RD är att han skriver för mycket, för snabbt! Daring Fireballs tempo går att leva med, men RD trycker ut långa avancerade artiklar som gällde det livet, typ. Och det är ju bra artiklar, därav pressen att hinna läsa dom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-14 01:22
Ursprungligen av Adrian B:

Problemet med RD är att han skriver för mycket, för snabbt! Daring Fireballs tempo går att leva med, men RD trycker ut långa avancerade artiklar som gällde det livet, typ. Och det är ju bra artiklar, därav pressen att hinna läsa dom.

Tänker samma sak. Han skriver som en galning.

Ursprungligen av Adrian B:

Problemet med RD är att han skriver för mycket, för snabbt! Daring Fireballs tempo går att leva med, men RD trycker ut långa avancerade artiklar som gällde det livet, typ. Och det är ju bra artiklar, därav pressen att hinna läsa dom.

iPhone OS X Architecture: the BSD Unix Userland

Ursprungligen av Adrian B:

Problemet med RD är att han skriver för mycket, för snabbt! Daring Fireballs tempo går att leva med, men RD trycker ut långa avancerade artiklar som gällde det livet, typ. Och det är ju bra artiklar, därav pressen att hinna läsa dom.

Håller med. Man vill läsa, men hinner ibland inte med. Det tar en god halvtimma per artikel.
Han är också duktigt på att återanvända redan skrivet material, men i god redaktionell anda som referenser. Ett nödvändigt ont om man inte vill framstå som en svamlande "fan boy". Allt resonemang skall hänga ihop. "Som jag skrev här, här och här tidigare..."

Jag inser nu att jag har missat den senaste iPhone-serien.

  • Medlem
  • 2007-07-14 12:02

Han är så snabb och produktiv så jag begriper det inte. Det måste vara något med det kaliforniska klimatet. Har han allt det där i huvudet? Eller sover han aldrig? Annars är det fnoskigt hur snabbt han skriver. Det roligaste var när han lade ut lördagens artikel - i torsdags!

Hans artiklar, där han verkar vilja plocka sönder all desinformation och mytbildning om Apples produkter (jämte de andra företagens – med fördel äpple), får mig att fundera på hur bra Apple egentligen är.

Är det helt enkelt så att Steve Jobs är så infernaliskt klin att han bara tar rätt beslut hela tiden (nu när han blivit vuxen och lugnat ner sig)? Och att OS X och allting som börjar på i faktiskt är så bra som det verkar? Eller är det bara grannlåt, omsluts vi av Steves R. D. F?

Svårt att veta. Det mest förbryllande är hur Roughly Drafted teckar bilden av Applekritiker som så oroligt försvarande sina Microsoftstandarder. Varav alla dessa villfarelser? Från "Macar är dyra" till "iPod kommer att sälja dåligt" till "Apple kommer snart att gå i konkurs".

Jag funderar på om det viktigaste för dem, oavsett om de gillar WIndows eller inte, är att Apples grejor inte ska visa sig vara så bra som hajpen säger. Frågan är varför de är oroliga för det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-14 13:10

Jag försöker alltid ha det kritiska ögonen på mig vad jag än läser. Jag gillar Apple på ett nästan osunt sätt (4611 inlägg här) men försöker alltid som sagt att inte gå på reklam och PR allt för mycket.
Den varningsklockan har bara ringt ett fåtal gånger som jag läst RDs artiklar.

När det gäller Steve Jobs så tror jag inte att han är övermänsklig. Däremot så är jag säker på att han omger sig med otroligt smarta personer som han "snor" av och lyssnar på och sedan blandar det med hans smak och känsla för vad som är rätt just nu.
Tror att han bidrar med en viktig sak och det är att han kan se saker genom en konsuments ögon. Han ser till att Apple skalar bort eller gömmer undan all onödig teknik för konsumenten. Programmerare och tekniker brukar ha väldigt svårt för detta, se bara på tidiga mobiler från Ericsson...

Ursprungligen av acke:

Den varningsklockan har bara ringt ett fåtal gånger som jag läst RDs artiklar.

Det är oftast när han sätter igång sina egna små personliga krig mot andra skribenter som det är trist läsning. Men med tanke på hur enormt mycket han skriver så är det ganska lite.

Citat:

När det gäller Steve Jobs så tror jag inte att han är övermänsklig.

Många fokuserar lite väl mycket på Steve Jobs. Apple skulle aldrig ha kommit tillbaka så starkt om han inte omgivit sig med rätt människor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-14 16:22
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Apple skulle aldrig ha kommit tillbaka så starkt om han inte omgivit sig med rätt människor.

Precis, många tror att iPoden var Steve Jobs uppfinning. Stämmer ju inte riktigt men nog gjorde han den snabbt till sin baby och säkert spelade stor roll i att göra den till vad där är idag. Som sagt, han har bra folk omkring sig.

  • Medlem
  • 2007-07-14 13:23

Det låter rätt, Acke. Jag minns inte om det var D. E. D. som skrev det, men någonstans läste jag att Apple bara följer en grundregel för bra affärer: Sälj grejer som folk verkligen vill ha (Egentligen: "give people what they love").

Med andra ord, att det inte är något ultraspecialfantastiskt de sysslar med. Bara det att andra tillverkare är så dåliga på just den där älskbiten. Mac = <3

  • Medlem
  • 2007-07-14 14:01

Och just ja. Formgivningen av iPhone! Precis som iTunes introducerade det kommande Finderutseendet, introducerar iPhone det kommande iMacutseendet.

Glossy black är svaret på frågan om vad som är "ballare än vitt", dvs. vad som kommer härnäst i designhetsen, vilket jag blev rätt peppad över i den här tråden.

Ja, eller kanske tegelstrukturtapet kan kännas fräscht.

*tvärspringer iväg till kaffe och solsken istället för att sitta inne och skriva fånigheter*

Jag tror Jobs stora styrka är att han lyckas genomföra visioner. Det är nog rätt ofta som en god vision fastnar i byråkrati. Jobs har goda visioner, han har en bra känsla för vad folk *faktiskt* vill ha, speciellt när det inte redan finns. Men det finns nog fler än han som är duktiga på sådant. Den stora svårigheten tror jag är att genomföra det på en sådan hög nivå, och där skiljer sig Apple så starkt från andra stora företag som Sony och Microsoft.

Här pratar den gode Daniel helt i nattmössan. Tyvärr så är han inte riktigt lika vass på källkritik som han är på analys.

Tråkigt.

  • Medlem
  • 2007-07-15 12:26

"Apple isn't just ahead of the game in mobile phones with the iPhone. It has a complete mobile and embedded software platform that is turning heads in a number of industries.

Just as Mac OS X delivered--years ahead of schedule--what Microsoft promised to ship with Vista, Apple’s OS X is actually doing what Microsoft promised but failed to do over a decade of WinCE development."

Oooh. Jag vet inte om han tar i eller om jag tolkar det rätt, men lite coolt.. Att så många använt OS X utan att veta om det! Och vad spridningen av OS X kan innebära framöver. First we take Manhattan. Hihi.

Ursprungligen av lufra:

First we take Manhattan.

..then we take Berlin!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-15 22:16

Fast att hålla på och räkna in iPhones, iPods och TV i antalet installerade Mac OS X och hävada nått med det ser jag inte vitsen med. Precis samma sak som att räkna in Bankomater och flygplatsterminaler i antalet sålda PC-burkar.

Ursprungligen av acke:

Fast att hålla på och räkna in iPhones, iPods och ?TV i antalet installerade Mac OS X och hävada nått med det ser jag inte vitsen med...

Men det gör man väl inte heller? Räknar in dem i totalen?

  • Medlem
  • 2007-07-16 02:12

Acke: Jo visst, men det händer fortfarande ibland att man ser en blåskärm på stan och drar på smilbanden. BSOD ger bankomaten / skyltsystemet ett brallorna-nere-utseende.

Men alla fall, jag tror mr. Dilgers tanke är att Apple kan påvisa att de har ett väl etablerat operativsystem som fungerar finfint i såväl bärbara och obärbara datorer som i fickformatsprylar. Till skillnad från Windows CE, Palm OS och Symbian, som han inte verkar gilla så värst.

  • Medlem
  • 2007-07-16 12:50

Hurså? Vad förfelar han om?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-07-16 12:51
Ursprungligen av lufra:

Hurså? Vad förfelar han om?

Angående att äldre ipodar kör OS X. Samt att han drar ingen skillnad mellan Mach och OS X. Bara för att något har Mach som kärna betyder inte det att något kör OS X.

Ursprungligen av Sidde:

Angående att äldre ipodar kör OS X. Samt att han drar ingen skillnad mellan Mach och OS X. Bara för att något har Mach som kärna betyder inte det att något kör OS X.

Jag tror att han mest ville peka på att det finns en möjlighet att iPod/iPhone/Mac redan delar viss kod. Men jo, det hela är ganska luddigt och inte alls likt honom.

Gruber sågade honom rätt hårt: ‘OS X iPod’ Nonsense

Jag kan inte se det som annat än att Dilger gjort bort sig rätt ordentligt, tyvärr.

  • Medlem
  • 2007-07-16 18:02

Ja, där gick det snett. Men vafan, en sån höghastighetspepp som hans måste väl springa in i en bordskant någon gång emellanåt.

Hehe!

Daniel verkar ha tagit åt sig av kritiken (eller?) och publicerat en lättläst variant av samma artikel. Hur som helst hade han ju faktiskt uppfattat aprilskämtet.

"[Warning: this article has been greatly simplified [for comic effect] for an audience of page skimmers. If you would prefer to read a more [excessively] complex article that challenges and respects your thinking ability, please follow THIS LINK.]"

1
Bevaka tråden