Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DIY-Oscilatorer?

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-07-16 23:41

Letar efter oscilatorer till ett projekt jag vill bygga, men hittar inget som känns vidare intressant för tillfället.

En sida som jag spanat in hitills är http://www.oakleysound.com/ men jag tycker inte det känns tillräckligt intressanta faktiskt. De låter rätt fint dock. Jag gillar att kunna göra mycket med oscilatorerna i Nördmodularen, så jag vill ha gott med kompetens när jag bygger en sak speciellt åt mig själv.

Det jag vill åt är något moogigt och fett, som är lagom stabilt, och som låter snyggt förstås. Sedan letar jag även efter en oscilator som ska vara knorrig a la TB-303. Gärna med mycket kompetens den med. Den får gärna gå längre än orginalet och ha sync och annat trevligt.

Sedan får ni gärna posta andra tips i tråden där det går att få tag på oscilatorer. Allt är av intresse just nu trots allt.

Mvh Clase

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-17 00:08

SAS-VCOn är ju rätt kapabel men du kanske måste göra egna kort om du inte kan köpa nåns gamla. http://www.jacek.nu/sas/vco.html
Det är väl dock samma som i ASM2 om jag inte är helt ute och cyklar. Har 4 vågformer, fm, synk och typ allt man behöver. Men jag vet inte riktigt hur "fett" de låter, vågformerna är hyffsat snygga iaf (han inte trimmat in dem helt ännu iofs).

Oakleysound kan rekommenderas, jag har inte testat hans vcoer men hans andra moduler känns rätt "lyxiga" och har en del småfinesser utöver det vanliga. Professionella kort och bra dokumentation dessutom.

Andra som säljer kort är texKen Stone och Ray Wilson Jag har köpt ett kort av Ken och det kändes som om det var bra kvalitet på det, enkelsidigt bara iofs.
Elby Designs säljer en del kort med färdiga komponentsatser också.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-07-17 01:37

Fet som en Moog , knorring som en TB?
Mjaaaaa, det vete fanken, knorret och fettet komer mera från icke linjära element
efter VCO'erna, di allra flesta standard VCOer låter mer eller mindra lika, en
sågtand är den andra lik........................Nästan!;) sen så finns ju truh-zero och andra
PM waves lika VCO'er, inte för att de är särdeles vanliga men de låter ju lite
anorlunda.

Men varför inte en Wiard eller Blacet Miniwave för dig?

Som Heualia skriver, fetma och knorrighet kommer främst från filter och vca. Men visst skiljer det sig en del mellan oscillatorerna också.

  • Medlem
  • 2007-07-17 10:00

Vill man ha lite extra träighet och knorrighet så fungerar det bra med en filterbank direkt på rå oscillator. Livar upp vilken tråkigsynt som helst.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-07-17 13:42

Aha ok...hmm... Kanske för at förtydliga lite, jag letar alltså efter 2 st olika oscilatorer. Jag känner inte att jag måste ha 4 fullt identiska oscilatorer, utan kan tänka mig 3 st Oakley och 1 någonting annat. Kanske något digitalt t o m, bara det har karaktär. Funderar på 3 Oakley nu och kanske oscilatorerna från Pixie, men jag vet inte riktigt hur de låter ännu.

Men det här var ändå bra info, tack så mycket.

Den här är ett kvalitetsbygge, trevlig snubbe också.
Jag har några av hans VCA:er, toppkvalité.
http://m.bareille.free.fr/modular1/vco_asmultra/vco_asmultra.htm

  • Medlem
  • 2008-02-20 16:30
Ursprungligen av dar303:

Den här är ett kvalitetsbygge, trevlig snubbe också.
Jag har några av hans VCA:er, toppkvalité.
http://m.bareille.free.fr/modular1/vco_asmultra/vco_asmultra.htm

Verkar vara fina PCB. Är sugen på att beställa en osc, en dual adsr och ett polyvoks filtret. Erfaenheter av dessa? någon som har?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-17 22:40

Ett vågbord kanske som alternativ till de helananloga?
http://www.cgs.synth.net/modules/wavetable.html

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-07-18 00:16

Ett problem med ken stones digisound kopia (och alla andra direkt klockade
typer/kopior) är att den drivande oscilatorn måste ha välldigt hög frekvens för att
klocka adresserna i minnet för att man ska få ut en någorlunda audioabel ton från
vågminnet.. Dvs x gånger antal adresser som skall drivas av räknaren. Men den
kan ju vara kul som LFO om inte annat!:D

Senast redigerat 2007-07-18 00:32
  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-07-18 00:58

Jag tror att Ken Stone har någon form har någon form av frekvenshöjare, fast då måste köpas till separat. Jag kommer inte ihåg så väl för jag skummade igenom sidan bara. Om jag skulle ha den som LFO så hade jag hellre byggt en liten sequencer på t ex 8 steg istället och försökt sätta något portamento-aktigt efteråt. Mycket smidigare.

Makari: En digitalare hade hade kanske inte vart så dumt faktiskt, men jag vet inte. Jag vill nog mer ha det råa analoga soundet istället. Om inte annars så kan jag skicka in nåt från min monomachine istället t ex.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-07-18 01:52

Nädå! Det sitter en frekvensmultiplikator inbyggd, 4011 NAND (eller snarare en edge detector)
Men den dubblerar bara frekvensen, du behöver betydligt högre frekvenser om du ska få
ut toner i vettiga områden om du skall klocka alla 7 adresserna.

Klart du ska ha en variabel sample rate vågtabell, de låter speciellt inge udda alising och skit!:cool:

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-07-18 16:00

Oj, man lär sig något nytt varje dag. Nja...den verkar lagom intressant faktiskt. Jag tror nog att jag ska leta upp ett par SAS-vcoer och om jag inte får ihop tillräckligt många så blir det Oakley, jag har kommit på att de verkar låta rätt bra jämfört med mycket annat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-23 08:28

Lånar Clases gamla tråd här ett tag:

http://www.cgs.synth.net/modules/cgs48_vco.html

Någon som har någon åsikt om CGS vco:n? Stabil och bra?
Har kollat runt i yahoogruppen och lite på andra ställen - det är ju ingen som klagar, om man säger så. Men det är ju ingen garanti...

ASM Ultra Vco verkar ascool!!

Kostar den bara 300 Spänn? bara PCB kanske..

Den är jag sugen på!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-23 21:37

Hej jag har 2 st oakley oscillators moogigt och 303aktigt men bara med oakleys filter och lite glide.kan faktiskt komma riktigt nära ibland men utan det riktiga 303köret givetvis.Men 1 osc och tex riktigt synthacon filter får ju ms-20 och blekna i jämförelse(mitt tycke då).Iaf tycker dom låter grymmt bra oscillatorerna,fett och fint men inte för fint,finns det cash skulle jag nog satsat på cynthia zeroscillators.Men orka betala 1000$ i förskott och säkert vänta i par år ändå innan man får grejerna........Sen var det väl diy som gällde.Motms osc låter bra som fan tycker jag men lite renare motm är min uppfattning iaf...

  • Medlem
  • 2007-12-11 02:59

Zeroscillator är ju bara för Hans Zimmer och andra hot shots
1000 dolares för EN oscillator är sjukt mycket pengar, oavsett om man blir känd pga den och plötsligt tjänar lika mycket som bill gates gör - på att göra fm-svep med fasvända cosinusvågor! Lyssnat på demos...den låter ICKE 1000 dollar kan man ju lugnt säga. Dra bort minst 7 papp så är den mer intressant

En liten lista på vad man kan få för priset av en Zeroscillator:
- En Pro One
- 118st kebab m. pommes (+ 50cl läsk till varje kebab)
- 590 liter cola
- 36 timmar på cybertown
- 29st valfria behringerpedaler
- 15st utemiddagar (om man inte beställer alltför dyrt)
- en t.o.r-resa till new york och 2500 spänn i fickpengar
- 4st iPod nanos och 7 biobiljetter
- 3st 20" widescreenskärmar
- 22000st motstånd på elfa
- minst 2st mint DX7:or (där haru fm!)

...eller så kan du ge varje riksdagsledamot varsin chipspåse - och få en själv också!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-12-11 03:27

>1000 dolares för EN oscillator är sjukt mycket pengar, oavsett om man blir känd pga den och >plötsligt tjänar lika mycket som bill gates gör - på att göra fm-svep med fasvända >cosinusvågor! Lyssnat på demos...den låter ICKE 1000 dollar kan man ju lugnt säga. Dra bort >minst 7 papp så är den mer intressant

Saken är den att Zeron är skit dyr att tillverka, den består av 7 separata PCBs en massa multi
point kontakter som kostar fläsk och annat bröte, lägg till arbets tiden så blir det fasligt dyrt,
naturligtvis är den inte värd 9000kr men du kan knappast tillverka den för 2000kr inte som
den ser ut idag, börja med att titta i kalibrerings manualen till den så börjar du förstå.

Man kan inte gämföra Cynthias one-man-band/woman business
med Bheringers armada av 50öre i-timmen-monterare! Det blir groteskt!

>En liten lista på vad man kan få för priset av en Zeroscillator:
>- 118st kebab m. pommes (+ 50cl läsk till varje kebab)
>- 590 liter cola
>- 36 timmar på cybertown
>- 29st valfria behringerpedaler
>- 15st utemiddagar (om man inte beställer alltför dyrt)
>- en t.o.r-resa till new york och 2500 spänn i fickpengar
>- 4st iPod nanos och 7 biobiljetter
>- 3st 20" widescreenskärmar
>- 22000st motstånd på elfa
>- minst 2st mint DX7:or (där haru fm!)

Och en fasligt stor säck med påppkorn!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-12-11 03:29

Nämen vänta nu, den kostar knappt 6700kr nu när dullarn har rasat! Häpp!

apropå SAS-VCOer och wavetableoscillatorer så kan jag meddela att en SAS VCO går upp till ca 100 kHz med ok tracking om man trimmar så det är inga problem att driva en wavetable med 8x8 bitar (8 bitars adress och 8 bitars vågformsdata).

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-12-12 03:48

Svårt att tro! Ian Fritz klarar nätt o jämt 40khz med sin design med relatift bra
tracking den är snäppet precisare än SAS VCO'n, en gammal CA3140 och
LM311 skevar betänkligt långt innan 40 kHz att den sen går att skrämma
up i 100KHz i en skapligt teakad variant (byte av laddnings konding, trimning
av loopen och en massa andra saker) är en sak. Det går att skrämma up
det mesta i höga frekvenser att den sen ska tracka bra är en annan femma.

Kunde ju vara en ide att publicera 100khz varianten för dem som vill grotta
runt i dessa frekvenser!?

Senast redigerat 2007-12-12 03:58

Jag sa inte bra tracking utan ok tracking och mina går upp till mellan 90 och 103 khz om jag inte minns fel. Sen så är det så gruvligt mycket aliasing och annat gött då jag inte kör med någon form av filter på utgången av wavetablen så det märks inte så mycket.
Resultaten är dock hyfsat repeterbara så den är i alla fall stabil i sitt felande.

Jag skulle tycka det var roligt att labba fram en bättre HF-stabilitet på dessa oscillatorer, jag behöver minst två med bättre tracking vid högre frekvenser till olika wavetablegrejer.
Säg till om du vill dra igång nåt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-22 10:45

VCO märker du också vill ha en zero latent ;)...Resten av dina jämförelser blir man ju bara sjuk av kebab fett med cola,åka till new york,behringer,dx7,sjukfrossan stiger med inläggen hehe tar cynthian anyday i dom jämförelserna iaf.Ärligt bara lyssnat på demona jag blev såld iaf,1000k dollares är fan ingenting i denna bransch har man ju märkt nu.Den ser ju inte direkt "billig ut" heller och lät dyrt i mitt tycke.

Men måste väl finnas högfrekvens-vcoer som ger fyrkant ut?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-12-24 23:40

Inga som har bra V/oct tracking.

Hur gör man med digitalt styrda radiomottagare? De måste ju styra högfrekventa signaler med precision (väl?).

Digitalt styrda radiomottagare (och sändare) har frekvenssyntes. En attans rask kristallstyrd klocka som delas ner (Man kan frekvensmultiplicera också så man går upp istf ner) under digital kontroll tills rätt frekvens erhålls. Och så låser man grejorna till den klockan med PLL. (Phase-Locked Loop). Grovt uttryckt, ungefär.

PLL:er kan man göra oväntat bizarra grejor med. Har för mig att det t.o.m. finns en Doepfer-modul med en simpel PLL i...

/RtMI

Shitz, måste ju vara många GHz som delas ner för att få någon precision på det?

Jag har aldrig förstått hur en PLL fungerar. Kan man använda den i en högfrekvens-VCO på något sätt?

Jag förstår att det är svårt att göra en VCO som trackar från 1Hz till 10MHz. Men säg att man vill göra en som trackar från 1MHz till 5Mhz, det är ju bara ett svep på 1:5. Lättare?

Vet inte exakt hur dagens frekvenssynteser fungerar, men nog är det en jäkla snurr på dem alltid! Det går ju trots allt också att multiplicera upp frekvenser vid behov. En vanlig hederlig fyrkvadrantsmultiplikator t.ex... (1f x 1f = 2f + 0f där då 0f = DC)

Vill man leka med PLL rekommenderar jag vad jag gjorde en natt i labbet...
Man rotar fram datablad/appnotes på bonna-PLL:en 4046 och börjar tänka...
4046:an har en VCO i sig, och en komparatormojäng som är hög eller låg beroende på om extern frekvens är högre/resp lägre än den interna VCOn. Denna utgång styr VCOn via ett RC-nät som integrerar komparatorns puls till en någorlunda stabil CV för VCOn.
Sålunda kommer 4046:ans interna VCO att tvingas i frekvens och fas med den externa. Det skojiga är att man kan hiva in lite logik och dela ner den interna VCO-frekvensen innan man trycker in den i komparatorn, varvid VCOn kommer att låsa till inkommande frekvens fast en eller flera eller en massa oktaver upp. Jätteskoj i syntsammanhang!
Det finns nån snubbe ute på nätet som gjort en frekvensmultipplare till sin PAiA Fatman på det viset.
Det kan vara lite trixigt att få grunkan stabil dock, man får tweaka RC-nätet osv, men det kan vara kul med lite svajiga insvängningsförlopp, den låser på övertoner istf grundtonen osv, särskilt när man hastigt och lustigt ändrar infrekvensen på anordningen.
Det är egentligen bara ett ganska enkelt reglersystem med tillhörande matematik. (Som jag är en sopa på, så jag föredrar att skruva tills det blir rätt! )

En välsnickrad PLL borde ju faktiskt gå att använda till att hänga på en vanlig vältrimmad synt-VCO och frekvensmultippla ett antal gånger - så borde man ju ha en schysst TTL-signal fixt und färdich att klocka ur ett vågforms-ROM med...
Vet inte riktigt hur långt 4046:an hänger med i svängarna, det finns nog betydligt vassare PLL:er nuförtiden att tillgå. Ett par MHz vred jag upp min labbkoppling i vill jag minnas. Sen började det hända konstigheter i labbdäcket och kaffet tog slut...

Skulle jag på allvar försöka bygga en CV-styrd digitaloscillator i dagens läge skulle jag nog försöka fixa rubbet i en inbäddad processor av raskare sort med färdig AD-ingång. Spänning/frekvensdata i en lookup-tabell och så får den ligga och läsa ur vågformsminnet i rätt tempo relaterat inspänningen. Borde bli enklast, billigast och stabilast.
Nu kan jag inte koda såna mojänger, så jag låter bli.

/RtMI - yrar på

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-12-31 01:46

Jaha ja, då var det dags att rota lite ur minnenas alle!

Kalle OSCar, en kär gammal vän i musik krettsar.

Oscillatorerna i den bygger på en variant av Rotwangs beskrivning, en 4046 i en loop
med en 8253 och annat jocks, en frek multiplikator, detta geraät får not och diverse pitch data
från en Zäääta 80 CPU, denna 4046 och 8253 räknar då adresser i ett minne där datat sen
skottas ut till en multiplexande DAC, och tjolahopp så ficktelius du en HFO.

Är alles guut?
Njaaaaoooeeeee, presis som Rotwangen beskriver så har den insvägnings problem detta kan man höra ganska bra om man spelar en hög not och en låg not om vart annat då kommer du att höra ett kort glissando, som ett *tjopp* tjopp* ungifär, detta tjoppande
är resultatet av loop filtret och den insvägnings tid 4046 tar på sig för att låsa mot ny frekvens.

En analog PLL har två problem , presis som rotwang beskriver,beroende på
hur man designar PLL filtret så kommer den endera att tjoppa eller att glissa
runt. Analoga PLL'er är roliga till en viss grad så att säga!

>Skulle jag på allvar försöka bygga en CV-styrd digitaloscillator i dagens läge skulle jag nog >försöka fixa rubbet i en inbäddad processor av raskare sort med färdig AD-ingång. >Spänning/frekvensdata i en lookup-tabell och så får den ligga och läsa ur vågformsminnet i rätt >tempo relaterat inspänningen. Borde bli enklast, billigast och stabilast.
>Nu kan jag inte koda såna mojänger, så jag låter bli.

Har för mig att Buchla gjorde med sin 259e och den lät inte bra alls så han
disscontinuade den ganska snabbt. Att av flera problem med denna lösning
är internt AD bit fel vilket obenhörligen resulterar i en jittrig oscillator, så litet
som en LSB är direkt hörbart och inte så kul, men visst jobbar man påre så
går det att lösa.:D

Senast redigerat 2007-12-31 02:11
Bevaka tråden