Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på boende i London!?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-07-21 12:06

Nu i september gifter jag och min Anna oss här på söder, bröllopsresan sker inte förrän i nov/dec och då till ett varmt avlägset paradis... Men dessförinnan tyckte vi det vore skönt att bara lämna stan för några dagar direkt efter bröllopet och få varva ner från all planering och stress. Så när jag såg Martin Belak's tips om gratisresor med Ryan Air ville det sig inte bättre än att jag några minuter senare hade bokat mig och Anna till London för endast 4 kr ToR.

Nu inser jag att jag måste hitta ett bra prisvärt boende - vi vill helst inte lägga för mycket pengar på boendet då vi har en minst ansträngd ekonomi nu för att ha råd med hela bröllopet, och det som blir över lägger vi helst på den riktiga bröllopsresan senare i vinter...

Så, eftersom jag aldrig varit i London förut tänkte jag höra med er, kära beresta 99macare om VAR man skall bo i London, och höra om ni har några bra tips på prisvärt boende? Om någon råkar ha en lägenhet som står tom kan vi vattna blommorna åt dig

Ge gärna tips på vad vi skall passa på att se i London som nygifta den 24-26/9!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-07-21 13:21

Eftersom jag bara bott i London permanent ett år så har jag ingen rekommendation på boende tyvärr, men endel sevärdheter kan jag nog rekommendera.

Se till att bo relativt centralt, längs med Central Line-området, för att enkelt kunna ta sig till platser utan att trängas i den knökfulla tunnelbanan. Rekommenderar varmt bussar, om man vet hur avstigningen ser ut eller har med sig en busstoppkarta så man kan räkna ut när man ska av, annars är det lätt att man åker för långt.

London Eye är alltid mysigt att åka upp i tillsammans, och se utsikten över London, men gillar man att se utsikt och kan tänkas gå i en lång trapp så finns alltid Westminister Abbey, tycker det är trevligare med lite äldre byggnader, ganska få som ser vettiga ut inutti.

Tower of London är ganska trist, ifall ni tänkt det, så kan avråda er från det. Britter är inte bra på att bevara genuiniteten på gammal byggnader och framförallt inte innuti.

Det finns massor med te-serveringar om man kollar upp innan vart man ska, men räkna med att det går loss på 20pund per person för en kopp te med några skorpor. Men det är bra mycket roligare än närmsta KFC eller Subway.
Bland annat finns det en te-servering i huset Liberty, som ligger en gata in från Regent Street.

Om ni gillar film är Leciester Square dit ni ska. Det är översvämmat utav biografer där, stora med över 1200-platser och små med 50, många är independent och vissa är från kedjor. Finns också en hel del restauranger där omkring.

Små mysiga kaféer är lite svårt att hitta tycker jag, framförallt centralt, hittade en riktigt mysig i Blackheath utanför Greenwich, men det är lite utanför stråken och tunnelbanan.

Om ni vill gå omkring i parker finns det endel centrala, räkna med att det är varmt när ni kommer. I slutet på september var det shorts och tshirt som gällde i fjol. Men vädret kan alltid luras lite.

Om det är indiskt(Bangladeshiskt) ni vill äta är det Brick Lane som gäller. Där står de på gatorna och försöker ropa in dig och erbjuder ofta gratis vin för damerna, dock är det inte alltid man får det om man inte säger till. Precis som i medelhavet

Pubbar finns det gott om runt omkring överallt, men Soho som ligger mitt i smeten är fullsmockat utav dem.

Är det Shopping är det Regent Street och Oxford Street, samt Carnaby Street som gäller. Dock är det mest för kvinnor tycker jag, inte som när man är i Paris och det också vänder sig för män. Finns endel stora varuhus i stil med Lafayette, ett på Bond Street alldeles intill Oxford Circus. Men kom ihåg, män får inte gå med kvinnor in i provhytter, så man får inte vara smakråd när kläderna åker på.

Efter att ha bott i London tycker jag inte det finns så många sevärdheter jag skulle vilja rekommendera, British Library kräver pass samt bevis på vart man är fast boende och en up to date räkning eller hyresbesked för att få komma in. Men ganska maffigt ställe.

British Museum är alltid kul att gå på, Tate Modern också. Tyvärr är jag ganska dålig på detta märker jag.

Vandra i parker är vad jag och min flickvän brukade göra när vi ville hitta på något.

Mest prisvärt är nog http://www.easyhotel.com/, fast om det är mysigast/bäst/centralast vet jag inte.

/M

Kolla med http://studios92.com ett nätverk inom det hela

studios - då får man ett eget rum i vanligt lägenhet\bostadshus och delar badrum + kök med andra trevliga själar

detta e mer för ett ett långsiktigare och billigare boende (typ för studenter, så det e lungt\tyst)
men ibland (alltid när jag kontaktat dom) har det gått bra att få ett rum på kort varsel för bara några få dagar - supertrevlig folk som driver det hela

har bott i "studio" i manor house \ finsbury park - 15-20 min med tuben eller buss
ligger norr om cityCentre nära Camden - det går även bra att åka buss faktiskt med tanke på trängselskatterna e det inte allt för mkt trafik

ha en trevlig resa!
- härligt med giftemål, all lycka! :]

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-07-23 13:20

Jösses! Jag är imponerad av alla svar man får här på 99.se!

Kan rapportera att boendet nu har löst sig - för 2.200 har vi nu bokat boende på Hilton mån-ons, hotellet ligger på Kensington High Street, så det känns som det är ganska mitt i smeten, dessutom är ju Hilton alltid hilton så vi lär inte få någon otrevlig överraskning.

Kan rekommendera att göra som vi gjorde - jag gick in på resfeber.se och sökte efter hotell, och det var då jag såg deras "Top Secret Hotels" som innebär att man bokar ett 4-5 stjärning hotell till budgetpriser. Man vet på förväg inte riktigt vilket hotell det blir - lite som ett slags lyxhotell ospecat

Vi hamnade iaf på Hilton till ett väldigt bra pris!

Så, nu tar jag gärna in fler tips på vad vi ska göra i stan när vi är där - Sidde, ett jättestort tack för ditt långa utförliga svar! Satt med Anna och läste. Men 20 pund för te och skorpor? Är det verkligen så otroligt dyrt?! Blir mycket parkpromenader isåfall!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-23 19:19

Jag var precis en vecka i london och det är en dyr stad, var beredd på det. Mitt hotel var tre stjärnigt, centralt, för c:a 100 euro per natt vilket var otroligt bra. Men internet kostade 7 pund per timme, lika mycket kostade middag på Subways (snabbmat!). Ett besök på en italiensk restaurang hamna på c:a 200 kr för en pasta, bröd och en öl.

Tyvärr han jag inte se så mycket av staden även om den verkar trevlig. Området jag var i hade en blandning av storstadsgator, smågator och parker vilket gav en "frisk" miljö.

Betala med cash eller kort gick generellt bra, men taxi:n tog bara kontanter så att ha med er pund dit kan underlätta.

1
Bevaka tråden