Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen iPhone i Sverige på länge.

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-22 15:47

Jag börjar inse att vi sannolikt får vänta väldigt länge på iPhone i Sverige eller EU för den delen.
Tänk bara på hur många år det tog innan vi fick möjlighet att köpa musik i iTMS. Filmköp i samma affär ser inte ut att komma snart heller. iPhone med passande operatör verkar vara ett betydligt längre steg. Tror inte Apple är pigga på att släppa en om inte alla funktioner lirar som de tänkt. Jag tänker på tex Visual Voicemail, Filmköp o dyl.
Jag hoppas jag har fel, men jag hyser inget hopp om att kunna köpa en i Sverige ens under 2008.
Sen har vi det där med 3G. Tror att batteritiden var en stor anledning till att iPhone inte har 3G. Sen är ju 3G egentligen inte längre det senaste. Om den inte kommer förrän 2009 till Sverige (som jag tror ) så kanske de tom hoppar över 3G och satsar på 4G.
(Hoppas jag är ute och cyklar)

Jag tror att du är på cykeltur.

Ditt exempel med iTunes Store berode på att det tog lång tid för bolagen att inse att det var en bra idé. Du får det till att låta som om Apple inte vill sälja till oss. Om det hade varit så hade vi inte haft iPhoto i Sverige därför att man inte kunde beställa de trykta böckerna lika enkelt som i USA.

Ibland får jag lätt känslan av att många tar iPhone som något otroligt speciellt. Okej, som telefon är den bra, men i grund och botten är det en telefon. Är det vanligt att samma sak gäller även andra telefoner? Är det normalt att telefoner vi kan köpa i Sverige kommer hit först ett par år efter att de går att köpa utomlands?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-07-22 16:38

Vad gäller 3G så kan man ju hoppas på att Rober X Cringley har rätt när han påstår att Apple och AT & T redan testar sådana...

http://www.pbs.org/cringely/pulpit/2007/pulpit_20070712_002475.html

Ursprungligen av Marcus K:

Jag tror att du är på cykeltur.

Ditt exempel med iTunes Store berode på att det tog lång tid för bolagen att inse att det var en bra idé.

Inte riktigt. Bolagen ville gärna sälja på iTunes även i europa men många artister ligger ju på olika förlag i olika delar av världen så pappersarbete var det som fördröjde det hela.

Det är möjligt att det också spelade in, men det betyder ju för den delen inte heller att det skulle ta flera år innan telefonen börjar säljas i Sverige.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-23 19:50

Såg en iPhone på Fredsgatan/F12 i går natt. En snubbe stod och visade upp alla funktioner för en imponerad Veronica Dimaggio och halva bandet Snook.

Jag tror inte den kommer med 3G inom kort men det är inte säkert att det spelar så jättestor roll. Jag kör min iPhone mot Wifi-nät lite här och där och det går ju enormt mycket snabbre än något Turbo 3G nät någonsin kommer göra.

Är inte en slump att iPhone saknar 3G - folk skulle bli tokiga om batteriet tog slut före lunch

Ursprungligen av Björnström:

Jag tror inte den kommer med 3G inom kort men det är inte säkert att det spelar så jättestor roll. Jag kör min iPhone mot Wifi-nät lite här och där och det går ju enormt mycket snabbre än något Turbo 3G nät någonsin kommer göra.

Är inte en slump att iPhone saknar 3G - folk skulle bli tokiga om batteriet tog slut före lunch

Ursäkta en okunnig, men drar inte wlan en hel del batteri det med? Men detta kan man väl stänga av när man inte använder det? Borde man inte kunna göra en liknande funktion där man har 3g avstängt när man lyssnar på musik och bara har den i fickan, men slår på 3g läge när man skall göra nåt krävande som att surfa?

Ursprungligen av supergnu:

Ursäkta en okunnig, men drar inte wlan en hel del batteri det med? Men detta kan man väl stänga av när man inte använder det? Borde man inte kunna göra en liknande funktion där man har 3g avstängt när man lyssnar på musik och bara har den i fickan, men slår på 3g läge när man skall göra nåt krävande som att surfa?

Fast ska man bara ha 3g när man surfar? Ska man inte kunna ringa 3g-samtal? I sådana fall går det ju, men om man ska kunna ringa och ta emot 3g-samtal måste ju 3g vara på hela tiden.

Finns ju ingen kamera på framsidan för videosamtal så 3g samtal klarar man sig nog utan

Ursprungligen av supergnu:

Finns ju ingen kamera på framsidan för videosamtal så 3g samtal klarar man sig nog utan

Kommer det en 3G-version kommer den givetvis ha stöd för videosamtal också.

Jag tror som några redan sagt att vi får se ungefär nuvarande version i några större EU-länder innan jul (större chans för mjukvaruuppdatering än ny hårdvara) och att det släpps en ny iPhone i mitten av nästa sommar och samtidigt släpps den även i resten av EU och valda delar av Asien. Då med 3g och turbo 3g stöd, troligen stöd för videosamtal och 3-5 megapixelkamera.

Men vi får väll se vad som händer, norden är ju en känslig marknad då Nokia och SonyEricson regerar helt här. Jag gissar på nästa vår/sommar.

Var inne på Mediamarkt när jag var nere i Tyskland förra veckan och frågade när de ska börja sälja luren och de sa att de kommer att få in den under Q4 2007 till försäljning.

De har redan lagt ut information via denna länk ni ser nedan.
Mediamarkt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-24 03:07

Jag tror inte iphone är redo för den svenska marknaden. Även om många här sitter och hypar den för interfacet eller utseendet så får vi inte glömma att de flesta använder sin telefon.

Till att börja med klingar det dåligt att sälja en telefon utan 3G till gemena man. Faktum är att 3G håller på att gå om GSM-telefoner här.
Vidare går MMS-användandet framåt med storsteg, något som iphonen helt saknar.

USA har en helt annan mobilmarknad än vad vi har, både i hur användande och nätuppbyggnaden ser ut.
Med prislappen den har i USA tror jag inte den skulle sälja så väl här, dyra telefoner som blir rabatterade via abonnemang är ju något som varit på nedgång i många år här.
För ni har väl kollat vad den kostar om man köper billigaste iphonen med billigaste abonnemanget och inte ringer ett samtal. Jo som en Macbook pro. Just det 18000kr.

Ursprungligen av Snigeln:

Jag tror inte iphone är redo för den svenska marknaden. Även om många här sitter och hypar den för interfacet eller utseendet så får vi inte glömma att de flesta använder sin telefon.

Ja. Och? De flesta som har en iPhone använder den som telefon.

Ursprungligen av Snigeln:

Till att börja med klingar det dåligt att sälja en telefon utan 3G till gemena man. Faktum är att 3G håller på att gå om GSM-telefoner här.

Vilka ska man sälja den till om inte till gemene man? De flesta jag känner har en 3G-telefon, men ingen använder någon av tjänsterna. Dels eftersom de är urusla och kostar för mycket och dels därför att gränssnittet är konstigt. Ingen skulle märka om man tog bort 3G-funktionerna helt och hållet.

Ursprungligen av Snigeln:

Vidare går MMS-användandet framåt med storsteg, något som iphonen helt saknar.

Det beror ju på att mail-klienterna i telefonerna har varit så sopiga, med undantag av två eller tre smart-phones. Nu kommer det ju bli mer naturligt att maila istället för att skicka MMS. Precis som ingen skulle bry sig om man tog bort WAP.

Ursprungligen av Snigeln:

USA har en helt annan mobilmarknad än vad vi har, både i hur användande och nätuppbyggnaden ser ut.
Med prislappen den har i USA tror jag inte den skulle sälja så väl här, dyra telefoner som blir rabatterade via abonnemang är ju något som varit på nedgång i många år här.
För ni har väl kollat vad den kostar om man köper billigaste iphonen med billigaste abonnemanget och inte ringer ett samtal. Jo som en Macbook pro. Just det 18000kr.

Nu blir den ju iof inte rabbaterad via abbonemanget. Men även med fastlåsningen så kommer den säkert att bli en storsäljare även här. Den säljer ju som smör smälter i smålandssolen med det som många uppfattar som det sämsta telefonbolaget i USA.

Ursprungligen av Snigeln:

För ni har väl kollat vad den kostar om man köper billigaste iphonen med billigaste abonnemanget och inte ringer ett samtal. Jo som en Macbook pro. Just det 18000kr.

Inte ringer ett samtal? Varför skulle man inte ringa upp den pott man får?
iPhone-abonnemanget är väl inte dyrare än andra abonnemang?

Ursprungligen av Artie MacStrawman:

Vilka ska man sälja den till om inte till gemene man? De flesta jag känner har en 3G-telefon, men ingen använder någon av tjänsterna. Dels eftersom de är urusla och kostar för mycket och dels därför att gränssnittet är konstigt. Ingen skulle märka om man tog bort 3G-funktionerna helt och hållet.

Kan inte annat än hålla med i resonemanget. Efter två privata 3G-telefoner har jag nu bytt till en GSM-dito, helt enkelt för att den var mindre och vansinnigt snygg. Och på jobbnallen är 3G helt avstängt för att den då får nästan två extra dagar stand by-tid.

Nu är väl visserligen haken med en iPhone att man faktiskt kommer att använda funktionerna där man har nytta av 3G, nämligen e-post och surf, men i nio fall av tio där det skulle bli aktuellt så lär ändå jag vara inom täckning för ett wifi-nät.

Ursprungligen av Artie MacStrawman:

Ja. Och? De flesta som har en iPhone använder den som telefon.

Han menar ju naturligtvis de svenskar som köpt en iPhone i USA.

  • Medlem
  • 2007-07-24 17:07

Word!

Håller med om 3G. Skulle mer än gärna slippa det på min telefon. Nästa gång blir det en helt utan. MMS vet jag knappt vad det är

Samma här, har en 3G nu, men ska troligen köpa en 2G nästa gång, vill ha en telefon med batteri som håller längre än en dag, har aldrig ens använt video samtal och surfar aldrig iallafall, men med iphone skulle ja göra det

3G är överskattat.

Ursprungligen av ztaafen:

3G är överskattat.

Så tänkte jag också, men nu vet jag bättre ^_^. Använder numera 3G-funktionerna i min telefon varje dag, till att chatta, skicka mail, internetradio (yay för flatrate), samt en community-sida som lyckats med det otroliga, ett bra gränssnitt för mobilwebbläsare!

Med en iPhone skulle jag grilla HSDPA-kretsarna tills de glödde, om de nu funnits några.

Dissa 3G?
Fattar inte folk som hackar ner på 3G och säger att de lika gärna kan leva utan det.
Självklart på en vanlig telefon spelar det mindre roll, men på en telefon som iPhone känns 3G som ett måste. Wifi är ingen ersättare till 3G, då man med WIFI är väldigt begränsad. Sitter man tex på en buss/tåg 20-30 minuter är ju det perfekt att dra upp mobilen och surfa igenom liter sidor/kolla mail/chatta etc etc, detta är omöjligt med Wifi då du måste först söka upp ett nät utan kryptering och sen blir man fast där. Jag kan bara tala för mig själv och mina erfarenheter av mobile och pda:s med 3g/wifi så är 3G grymt och WIFI mest jobbigt att leta upp öppna nät ute på stan, när jag fick min första pda med WIFI så tyckte jag det var sjukt grymt att kunna surfa på stan, man tröttnade snabbt då man var tvungen att leta upp nät. Min första 3g-mobil så kändes 3G som "vad ska jag ha det här till?", sen när jag fick min första smartphone med 3G förstod jag hur grymt det var.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-25 22:02
Ursprungligen av mendezzz:

Dissa 3G?
Fattar inte folk som hackar ner på 3G och säger att de lika gärna kan leva utan det.
Självklart på en vanlig telefon spelar det mindre roll, men på en telefon som iPhone känns 3G som ett måste. Wifi är ingen ersättare till 3G, då man med WIFI är väldigt begränsad. Sitter man tex på en buss/tåg 20-30 minuter är ju det perfekt att dra upp mobilen och surfa igenom liter sidor/kolla mail/chatta etc etc, detta är omöjligt med Wifi då du måste först söka upp ett nät utan kryptering och sen blir man fast där. Jag kan bara tala för mig själv och mina erfarenheter av mobile och pda:s med 3g/wifi så är 3G grymt och WIFI mest jobbigt att leta upp öppna nät ute på stan, när jag fick min första pda med WIFI så tyckte jag det var sjukt grymt att kunna surfa på stan, man tröttnade snabbt då man var tvungen att leta upp nät. Min första 3g-mobil så kändes 3G som "vad ska jag ha det här till?", sen när jag fick min första smartphone med 3G förstod jag hur grymt det var.

Håller med dig till 100%

Det här är ju så klart min personliga åsikt, men jag skulle i första hand köpa en iPhone för telefon- och musik/videodelen. Såvida det inte blir en "billig" flatrate med abonnemanget skippar jag gärna 3G.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2007-07-26 00:29

Största problemet med 3G är att det slukar batteri. Jag har stängt av 3G på min 3G-telefon eftersom jag inte kan motivera 2 dagars kortare batteritid i förhållande till hur jag använder det (typ 2 ggr i månaden).

Jag kommer inte gråta krokodiltårar om iPhone kommer till Sverige utan 3G. Enda gången jag kan tänkas behöva 3G är när jag kopplar upp min dator via BT till telefonen. Då får jag väl ta med mig den 3G-luren jag har nu. Ingen lär ju vara intresserad av att köpa en skittelefon som SE m600 ändå, så jag kan behålla den som 3G-modem istället

I kvällens presentation av kvartalsrapporten mer eller mindre bekräftar Apple att vi inte får se någon iPhone i Sverige detta år. Under årets sista kvartal kommer iPhone till "ett fåtal större länder" i Eruopa (Tyskland, Frankrike och Storbritannien?) - resten av Europa samt Asien står på tur under 2008.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

I kvällens presentation av kvartalsrapporten mer eller mindre bekräftar Apple att vi inte får se någon iPhone i Sverige detta år. Under årets sista kvartal kommer iPhone till "ett fåtal större länder" i Eruopa (Tyskland, Frankrike och Storbritannien?) - resten av Europa samt Asien står på tur under 2008.

/M

Detta tycker iaf jag tyder på att 'dessa utvalda europeiska länder' kommer att få den nuvarande varianten med GSM/EDGE. En 3G-modell kommer då nästa år, då asien och övriga europea får den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-09 10:52

Verkar troligare och troligare att det blir Telenor i sverige som blir de som kommer sälja iPhone...

http://www.idg.se/2.1085/1.115789

  • Oregistrerad
  • 2007-08-09 10:56

Telenor har väldigt många butiker, och har både mobiltelefoni, bredband, digital-tv i sitt utbud, så det är inte helt ologiskt att dom ska sälja macprodukter.

Apple letar efter en partner som finns i hela norden, vilket egentligen bara skulle kunna vara Telia. (Så vitt jag vet har varken telenor eller tdc mobil verksamhet i finland)

Ursprungligen av studiox:

Apple letar efter en partner som finns i hela norden, vilket egentligen bara skulle kunna vara Telia. (Så vitt jag vet har varken telenor eller tdc mobil verksamhet i finland)

Jag ser inte riktigt varför det är så självklart att Apple ska hitta en partner, och varför de måste hitta en parner som finns i alla länder. För mig känns det som om de lika gärna kunde sälja telefonen genom Telia samt Telenor samt Tre samt operatör x och som helt fristående telefon utan abonnemang.

Bevaka tråden