Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blir inte av med knastret.. Suck!

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok, det knastrar fortfarande ibland när jag kör PT, det knastrar i ett eget tempo. Det låter ungerfär som när en cd-skiva snurrar (typ).

Jag har ändrat buffer size, har kört software update och combo update, har provat köra mboxen(2) i olika USB-portar, bluetooth och airport är avslagna.

Jag kör på Macbook Intel 2,16 GHz Mac OS X 10.4.10. Förmodligen har det väl med detta att göra på nån vänster..

Snälla, har någon något tips på vad jag kan göra??

/M:tveksam:

Prövat en extern hårddisk?
Digidesign själva säger att du bör ha audiofilerna på en annan separat hårddisk än systemfilerna. Än mer så på en bärbar då hastigheten brukar vara lägre än på en stationär.

Nej jag har inte det men det kanske får bli nästa grej att prova.. Tack!!

"Compatibility Alert

Use of Mbox 2, Mbox 2 Mini, Original Mbox, or Other USB Audio Devices on the Left-Rear USB Port Is Not Recommended

* There are 2 USB ports on the left side of the MacBook models listed above.
* Due to internal USB architecture issues on the MacBook, use of Digidesign, M-Audio, or third-party USB audio devices is supported on the front USB port only (the port farthest away from the screen).
* Use of such devices on the rear USB port is not advised because it may cause audio interrupts and/or dropped samples.
* However, the use of an iLok on the rear port has been qualified and is fully supported.

General Guidelines - All Systems

* Recording to the system startup drive is not recommended or supported
o Although limited recording and playback of audio tracks may be possible using the internal drive, a separate external dedicated audio hard drive (or multiple drives) is required for maximum performance and track count."

Hm, är inte rktigt säker på att jag fattar, men jag har ju bara två USB-portar på västra sidan..

Och ingen av dom är lämpliga eller?

Fattar inte riktigt heller hur det där med ILok hur det funkar?

/Rookie

Ursprungligen av mattiasbolin:

Hm, är inte rktigt säker på att jag fattar, men jag har ju bara två USB-portar på västra sidan..

Och ingen av dom är lämpliga eller?

Fattar inte riktigt heller hur det där med ILok hur det funkar?

/Rookie

Du har två på vänstra sidan, koppla m-boxen till den närmast dig. Blir lite lurigt när de benämner den andra som "rear" vilket gör att man tror att den sitter på baksidan.
iLok är en USB-dongel som ett gäng plugintillverkare använder sig av. Hade du en sån kunde du koppla till den bakre av de två usb-portarna utan problem.

Ah, ok det var det jag tänkte att det var portet närmast mig jag skulle använda, men de har ju inte haft någon betydelse än så länge,,

Kanske får jag köpa en extern hårdisk och prova med det. Annars funkar det hyfsat bra och man skulle kunna ignorera knastret då det bara dyker upp ibland och oftast är borta när man startat om datorn..

Fast man vill ju att grejerna ska funka:tveksam:

Tack för hjälpen!!

Ja, jag får kolla runt lite först.. Digi säger ju också att Mac OS X 10.4.10 inte är officiellt godkänd och testad för PT.

Sånt åtgärdar dom väl, för det ska väl kunna funka även om man har senaste uppgraderingarna?

Hur många spår kör du?
Börjar disken bli full?

Ursprungligen av eskimo:

Hur många spår kör du?
Börjar disken bli full?

Nä inte alls.. det börjar redan vid två eller tre spår

Ursprungligen av mattiasbolin:

Nä inte alls.. det börjar redan vid två eller tre spår

Då är det nog inte disken ändå, det kan vara det, men spring inte och köp en. Kan du låna en och testa så gör det.

Sök runt lite här: http://duc.digidesign.com/
Kan vara svårt att sålla, men förmodligen finns det massor som haft exakt samma problem.

En extern disk är ju ett måste nästan ändå förstås, för backup.
Har du kört det på tidigare versioner av OS X? Har det funkat då?

nej jag är helt ny på det här, köpte Macbooken och mboxen för en dryg månads sen.

var naiv och föreställde mig att det bara var att plugga in och köra:D!

Visste inte innan att det var många komponenter som ska matcha med varann..

Inte naivt alls tycker jag, verkar mer som att du haft otur. I och för sig har jag inte just någon erfarenhet av digidesigns prylar, kanske är de petigare än normalt. Men allt jag prövat hittils på min imac har bara varit plugga in och köra. Kör firebox+logic själv och har inte stött på några problem än under ett år med mac.

Jag har faktiskt jobbat ett tag med logic och stationär Mac (inte mina egna prylar tyvärr) och jag måste säga att jag gillar logic, men så kom jag över en mbox till hyggligt pris så det blev att jag körde på det.

Men skam den som ger sig, ska nog få det att funka!:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-24 09:53

Jag skulle vilja påstå att du har haft maximal otur. Otroligt tråkigt när man inte kommer igång med sina grejjer.

Kolla med lite folk i din omgivning om du kan låna en extern USB2- eller firewire-HD. Du kanske till och med kan låna en i en musikaffär i 10 minuter bara för att testa?

Om det är så att knastret mest dyker upp när du startat om datorn så är väl den naiva lösningen att inte starta om datorn...? Jag stänger aldrig av mina macar hemma, jag drar ner dem i sleep-läge bara. Den enda gången jag startar om är när jag har gjort en uppdatering av OS:et eftersom man måste det då i allmänhet.

Ursprungligen av Frebrik:

Jag skulle vilja påstå att du har haft maximal otur. Otroligt tråkigt när man inte kommer igång med sina grejjer.

Kolla med lite folk i din omgivning om du kan låna en extern USB2- eller firewire-HD. Du kanske till och med kan låna en i en musikaffär i 10 minuter bara för att testa?

Om det är så att knastret mest dyker upp när du startat om datorn så är väl den naiva lösningen att inte starta om datorn...? Jag stänger aldrig av mina macar hemma, jag drar ner dem i sleep-läge bara. Den enda gången jag startar om är när jag har gjort en uppdatering av OS:et eftersom man måste det då i allmänhet.

Hm, kan det var så illa att jag haft sån otur.. ?

Ja, jag ska försöka låna en extern HD av någon.. fast det kan ju vara bra att ha en extern HD ändå!

Och, det är tvätemot vad du skrev, knastret försvinner om man startar om datorn (Ibland), men vissa gångar kan jag jobba utan att det dyker upp överhuvudtaget..

Märkligt..

ska jag lägga ner PT?

Senast redigerat 2007-07-25 00:27
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-25 09:36
Ursprungligen av mattiasbolin:

ska jag lägga ner PT?

Det tycker jag egentligen inte, men med tanke på den skit du har fått stå ut med så förstår jag din uppgivenhet...

Testa åtminstone med en extern HD innan du ger upp!

Får man ingen support när man köper PT? Märkligt och dåligt i så fall..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-25 10:08

Jag vet faktiskt inte, jag har kört PT i 7-8 år och aldrig behövt någon själv...

Mattias verkar ju behöva, iallafall.

Lägg inte ner förrän du testat alla möjligheter. När du väl har fått det att funka så är det ett kanonsystem. Bara att trycka på Rec och spela in liksom.... music non stop

Om du testat allt med att ändra bufferten och hårddisken..

Kan det inte vara det där med operativsystemet 10 4.10 då?

O.B.S endast ett förslag...
Backupa dina viktiga prylar SE TILL ATT DU HAR DITT ORIGINAL O.S. PÅ SKIVA FÖRST. Låna en äldre OSXskiva av någon, till exempel en vanlig tiger 10.4. Om inte skivorna är "maskinspecifika" förstås...?? Formatera din hårddisk och installera det lånade operativsystemet och protools.

Detta kanske till och med är olagligt men det finns större skurkaktigheter att begå.
Till exempel att hela tiden släppa uppdateringar man förmodligen inte behöver...
Nu var det ju inte "Apple autoupdate" som var problemet, utan du hade väl fått 10.4.10
direkt. Men iallafall... man ska akta sig för dom där autouppdateringarna, rätt vad det är sitter man där med ett uppdaterat operativsystem och dåligt fungerande system.
Kanske jag är som är paranoid men nåt ska man ju va'

Kan iallfall säga att OSX 10.4.7 funkar som en klocka med protools 7.3.1
iofs. via firewire på en imac men det är allt jag har att jämföra med.

Hoppas du får rätt på det...hur du nu gör...

Ursprungligen av reverbsvansen:

Lägg inte ner förrän du testat alla möjligheter. När du väl har fått det att funka så är det ett kanonsystem. Bara att trycka på Rec och spela in liksom.... music non stop

Om du testat allt med att ändra bufferten och hårddisken..

Kan det inte vara det där med operativsystemet 10 4.10 då?

O.B.S endast ett förslag...
Backupa dina viktiga prylar SE TILL ATT DU HAR DITT ORIGINAL O.S. PÅ SKIVA FÖRST. Låna en äldre OSXskiva av någon, till exempel en vanlig tiger 10.4. Om inte skivorna är "maskinspecifika" förstås...?? Formatera din hårddisk och installera det lånade operativsystemet och protools.

Detta kanske till och med är olagligt men det finns större skurkaktigheter att begå.
Till exempel att hela tiden släppa uppdateringar man förmodligen inte behöver...
Nu var det ju inte "Apple autoupdate" som var problemet, utan du hade väl fått 10.4.10
direkt. Men iallafall... man ska akta sig för dom där autouppdateringarna, rätt vad det är sitter man där med ett uppdaterat operativsystem och dåligt fungerande system.
Kanske jag är som är paranoid men nåt ska man ju va'

Kan iallfall säga att OSX 10.4.7 funkar som en klocka med protools 7.3.1
iofs. via firewire på en imac men det är allt jag har att jämföra med.

Hoppas du får rätt på det...hur du nu gör...

TACK!!

Ja, inte visste jag när jag köpte grejerna att det skulle vara så mkt strul,, man önskar ju att det bara skulle vara att plugga in å köra!

Det låter som om det finns hopp iaf, många som säger att PT funkar felfritt för dem så jag får väl kämpa vidare ett tag till:)!

Kan kanske vara så att det är 10.4.10 som är boven, hoppas digi kommer med en uppdatering som passar!!

Ok, för alla som har följt med i denna diskussion: Efter att ha felsökt och surfat runt angående mina problem så framstår det nu som att en extern hårdisk kan vara lösningen.

Digi rekomenderar att man jobbar på en hårdisk med minst 7200rpm, min Macbook går ju bara på 5400rpm, så det kanske är rimligt att anta att det är där skon klämmer.. men man vill ju vara säker innan man springer å köper en massa saker!

Det skulle vara kul att höra om någon jobbar från en hårddisk med 5400rpm utan att springa på problem?

Tack till alla som hjälpt till!!:D

/Mattias

Det är många som fått problem efter 10.4.10.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Det är många som fått problem efter 10.4.10.

Hm, är det så? Kanske på tiden att Digi gör nåt..

1
Bevaka tråden