Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort den transparenta menyn i Leopard?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har någon testat betan av Leopard? Finns det någon inställning för utseendet på den fula, Vista-liknande, transparenta menyn? Den känns helt fel och förstör helheten. Finns kanske nåt freewareprogram som kan få det att se ut som Tigers meny?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-04 01:05

I värsta fall kan du väl lägga 12 px (eller vad det är) vitt överst på bakgrundsbilden.

Men jag tror jag hört om nått hack som fixar det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-04 03:04

http://www.manytricks.com/blog/?id=10

var nog den som du hört om, och ja jag håller med den ser iaf ut att vara horribel

Ursprungligen av tobiwan:

Har någon testat betan av Leopard? Finns det någon inställning för utseendet på den fula, Vista-liknande, transparenta menyn? Den känns helt fel och förstör helheten. Finns kanske nåt freewareprogram som kan få det att se ut som Tigers meny?

Tyckte först att det var typiskt Vista-liknande men kan idag inte längre tycka det - man vänjer sig någorlunda lätt men det jag ännu inte förstår är varför den ska vara transparent, kan det ända syftet vara att de som vill ha sina fina bilder ska få se de över hela skärmen, men bilden förstörs ändå av text och ikoner. Samt att det handlar tidigare om en rätt liten del av skärmen som går förlorad.

Hacket fungerar perfekt förresten, kul att man även kan välja att köra transparent och när man för över pilen kan man få mindre opacitet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-04 12:44

Att det skulle vara för att man ska få se hela sina bilder som bakgrunder är ju bara dumt. Bilderna beskärs ju ändå för det mesta ganska rejält för att passa skärmproportionerna.

Det kanske fungerar när skrivbordet är tomt, som det är på de flesta bilder man har sett. Men när man har fönster som ligger kant-i-kant med menyraden (vilket man oftast har), ser det verkligen dumt ut att menyraden är genomskinlig. Det känns ju som att något genomskinligt går att dra saker genom eller att det går att ta bort, men menyraden är ju ett definitivt stopp när man flyttar fönster och den är ju helt orubblig. En felaktig gränssnittsdesign enligt mig.

Titta t.ex. på iCal-bilderna på http://worldofapple.com/photos/Leopard/9A499 , så ser ni vad jag menar.

Detsamma tycker jag gäller för Dock. Inte nog med att den nya designen är ful (det kan man ju diskutera). Den kräver också mer plats på skärmen, mer uppmärksamhet av ögonen och ger inte heller längre någon känsla för var gränsen på den går.

Jag var bombsäker på att det skulle finnas en inbyggd inställning för att stänga av menyradens genomskinlighet. Det är ju en typisk sak som det finns inställningar för. Och om det inte hade funnits hade jag förväntat mig att betatestarna hade krävt en sådan inställning - man betatestar ju trots allt för att rapportera vad som inte fungerar och komma med förslag till ändringar.

Jag instämmer angående menyraden - det känns märkligt, kör man enbart skrivbordet - ja då är det ok men kör man något program känns det inget vidare. Här tror jag att Apple får rätt mycket synpunkter.

Ja angående docken tänkte jag skriva detsamma - den tar mer plats helt klart.

Utseendet på menyraden samt dockan är en besvikelse. Jag hade gärna sett lite mer ansträngning till förändringar i tex dockan.

Vad jag undrar fortfarande är - finns det någon tanke kring att de nu ska köra transparens i menyraden. Är det för att lägga fokus på de program som man ska använda eller är det för att minska menyradens betydelse.

Oavsett detta så kommer jag att skaffa Leopard rätt snabbt och det främst för den nya Findern och att badbollarna är färre samt lite annat smått o gott.

1
Bevaka tråden