Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för prisskillnader mellan USA, UK och Sverige (moms, frakt etc)

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-18 12:35

Hade tänkt köpa en iPhone i UK, men den var ordentligt mycket dyrare där. Man kan fråga sig varför...

Någon 99:are som är i USA? *blink blink*

VAT = Moms!

Jag TÄNKER köpa iPhone i England ... först tänkte jag använda mig av international-orders.com ... men jag tycker det känns MYCKET tryggare att själv gå och köpa iPhone över disk ...

är du ensam kostar ett flyg över ca 150 kr för en dag, själv har jag tänkt åka med flickvännen så det blir lite längre. Hon har länge längtat att åka till England (shoppa) och jag längtar efter en iPhone . 2 flugor i en smäll !

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-09-18 13:22

Det blir väl inte 2600 i USA? 399 USD blir 2670 SEK, sen tillkommer momsen (New York har 8.75% tror jag), så det blir strax under 3000 kr tutti. Det är alltså 600 kr billigare än i London.

Någon som vet om man kan bokföra momsen som vanligt om man köper den på företaget?

Som flera andra redan påpekat är UK-priset inkl skatt (VAT i deras fall, moms i Sverige) men inte USA-priset. Därför justerade jag rubriken därefter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-18 15:35
Ursprungligen av Adrian B:

Som flera andra redan påpekat är UK-priset inkl skatt (VAT i deras fall, moms i Sverige) men inte USA-priset. Därför justerade jag rubriken därefter.

Tackar Det är ju sant, att även om man köper den med en postbox i USA, får man ändå betala svensk skatt, typ 25% (enligt GP som köpte en).

Men fortfarande, med 300:- spänn frakt borde någon i USA kunna fixa över en iPhone för 3300:-.

Någon som har koll på vad det skulle kosta med frakt från UK?

Ursprungligen av desh:

Tackar Det är ju sant, att även om man köper den med en postbox i USA, får man ändå betala svensk skatt, typ 25% (enligt GP som köpte en).

Men fortfarande, med 300:- spänn frakt borde någon i USA kunna fixa över en iPhone för 3300:-.

Någon som har koll på vad det skulle kosta med frakt från UK?

Jag förstår inte riktigt hur du räknar. Telefonen kommer kosta runt 3650kr (se min kalkyl i tidigare inlägg ovan) och lägg på 300kr för frakt så är det 3.950kr. Sen ska ju någon orka köpa och posta den till dig oxå

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-19 12:11
Ursprungligen av Björnström:

Jag förstår inte riktigt hur du räknar. Telefonen kommer kosta runt 3650kr (se min kalkyl i tidigare inlägg ovan) och lägg på 300kr för frakt så är det 3.950kr. Sen ska ju någon orka köpa och posta den till dig oxå

Halloso! Jo, men momsen borde man väl bara behöva betala om man tar in den som en hel produkt, du kan sälja. Säg att du plockar ut dem ur förpackningarna, slänger lite CD-skivor och dokumentation (som ändå finnns på internet) osv, så att den blir "använd".

DÅ kan man väl ömöjligtvis behöva betala moms, om man har den i fickan typ?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-09-19 12:32

Nu tror jag allt att ni pratar om det hela ur lite olika perspektiv.

De flesta tänker i termer av en iPhone åt sig själv.
Björnström pratar, av empirisk erfarenhet, om att flytta på 30+ telefoner på samma resa.
Nej, han är inte som oss andra.

(Plan, buy, move, sell )

Senast redigerat 2007-09-19 17:22
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-19 12:38
Ursprungligen av Khedron:

Nu tror jag allt att ni pratar om det hela ur lite olika perspektiv.

De flesta tänker i termer av en iPhone åt sig själv.
Björnström pratar, av empirisk erfarenhet, om att flytta på 30+ telefoner på samma resa.
Nej, han är inte som oss andra.

(Plan, buy, move, sell )

Du menar appråpå moms? Jao, om man köper 30st på en gång och tar med dem som de är, blir det såklart moms. Men om någon köper, säg 4 st, och öppnar alla där, borde det väl inte vara moms? Eller?

Knallar Du in genom Tullen och de hittar fyra iPhone på Dig, med eller utan mjukvara och kartong, åker Du på moms. Tror Du att de är idioter? Att ta in en, är inget problem, ens med alla pryttlar bagaget, men inte flera ex av samma produkt. Enda chansen att klara fyra stycken, är att gå på grönt, inte komma från "riskdestination" eller på "statistiskt farlig" tidpunkt, inte tillhöra "riskgrupp" och helst se ganska så alldagligt trist, trött och grå-svensk ut som det bara går.

Amsterdam, sent sön kväll, man, 20-25 år, grunge, lite trött och med nervöst fladdrig blick. Chansa inte - de tar Dig.

London, sen em vardag, man, 55+, kostym, "eldgaffel", lite trött och med klar och vaken blick. Bara bära in.

Ursprungligen av leonardo:

Amsterdam, sent sön kväll, man, 20-25 år, grunge, lite trött och med nervöst fladdrig blick. Chansa inte - de tar Dig.

London, sen em vardag, man, 55+, kostym, "eldgaffel", lite trött och med klar och vaken blick. Bara bära in.

Är du manusförfattare - sköna personbeskrivningar

< OT Starts here >

Beteendevetare, uppväxt med både spritsmugglare och tullare i släkten. Du kan ju föreställa Dig hur festerna urartade ibland - men kul hade vi.

< OT End >

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-20 17:48
Ursprungligen av draags:

Är du manusförfattare - sköna personbeskrivningar

Jag fattar inte eldgaffel

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-19 20:07
Ursprungligen av leonardo:

Amsterdam, sent sön kväll, man, 20-25 år, grunge, lite trött och med nervöst fladdrig blick. Chansa inte - de tar Dig.

Appråpå detta. Mycket OT Var i Amsterdam i sommar, en vecka, och hade visioner hur det skulle se ut när ni skulle hem igen.

Men men. Där kommer vi. 3 killar i 22-årsåldern. Rasta-hår. Trötta och sletna som AS efter en veckas kontakt fylla. Luktas rök och, tja, röka.

Ingen kroppsvisitation. Ingenting. Kunde haft vad som helst i skorna. Bara att gå igenom. Både Shiphol och Landvetter.

Blev så jävla paff...

Ursprungligen av desh:

Ingen kroppsvisitation. Ingenting. Kunde haft vad som helst i skorna. Bara att gå igenom. Både Shiphol och Landvetter.

När man kommer utifrån är det andra bullar. När jag landade på Shiphol från Curaçao härom året blev jag ordentligt kroppsvisiterad och fick visa passet fyra gånger vid olika stationer innan jag släpptes in i flygplatsen (och då var jag inget drägg utan på väg hem från bröllopsresa).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-20 17:41
Ursprungligen av Adrian B:

När man kommer utifrån är det andra bullar. När jag landade på Shiphol från Curaçao härom året blev jag ordentligt kroppsvisiterad och fick visa passet fyra gånger vid olika stationer innan jag släpptes in i flygplatsen (och då var jag inget drägg utan på väg hem från bröllopsresa).

Mmm ibland blir man verkligen underbart bemött

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-09-18 15:42

Någon borde lägga upp lite guider här på 99mac:

  • Import av iPhone

  • Upplåsning av iPhone

  • Kanske en FAQ?

Ursprungligen av koze:

Någon borde lägga upp lite guider här på 99mac:

  • Import av iPhone

  • Upplåsning av iPhone

  • Kanske en FAQ?

Det finns lite planer på något liknande faktiskt.

Men hur gör man med abonemangen om man köper från London?
Blir man inte tvyngen att teckan ett abonemangs avtal som här hemma?
För priserna avser inte ren telefon väl?

Edit: Fanns visst svar i en annan tråd........

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-18 18:35

Är själv sugen på ett köp. Undrar dock bara hur det ligger till med hacket. Kommer jag bli tvungen att åter lägga in hacket varje gång jag antingen synkat eller uppdaterat mjukvaran på telefonen så är det ju inte så roligt längre. Eller är det en engångsgrej som man gör och sen aldrig behöver göra mer?

Ursprungligen av simonn:

Är själv sugen på ett köp. Undrar dock bara hur det ligger till med hacket. Kommer jag bli tvungen att åter lägga in hacket varje gång jag antingen synkat eller uppdaterat mjukvaran på telefonen så är det ju inte så roligt längre. Eller är det en engångsgrej som man gör och sen aldrig behöver göra mer?

Det är mycket troligt att framtida uppdateringar av mjukvaran kan låsa telefonen igen, Apple och operatören har båda intresse av att låsa folk till sitt nät. Precis som det är troligt att någon lyckas hacka det också. Men vill du inte ha besväret och risken ska du antingen vänta tills iPhone kommer hit med riktigt abonnemang och allt, eller skaffa en annan telefon, det finns inte så mycket annat att välja på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-18 21:18

Många, speciellt ungdommar, i sverige är inte allt för benägna att betala en större månadsavgift för en telefon. Själv kommer jag undan för 50-70 kr i månaden, i och med Comviq kompis student, sant att nästan alla mina vänner har Tele2.

Därför kommer man ju i vilket fall behöva låsa upp den, och därmed kan man ju lika gärna köpa den direkt och låsa upp, istället för att vänta på att den skall komma hit, och sedan låsa upp.

Men självfallet kommer man ju behöva vänta på et nytt hack varje gång det kommer en uppdatering. Det kan man nog dock leva med då det gäller en telefon. Om man nu verkligen måste ha en iPhone. Vilket jag måste

Någon här som bor i USA?

i och med att man är tvungen att teckna abbonemang i butik i UK så går ju det bort som alternativ direkt. det ända är att importera från US och köra hack på dom. om dom sätter in sim-spärrar igen så kommer det ta max ett dygn - nåra timmar innan det är bräckt igen...

desh, jag skall över till usa på semester den 29de... hör av dig via PM

Ursprungligen av skoggy:

i och med att man är tvungen att teckna abbonemang i butik i UK så går ju det bort som alternativ direkt. det ända är att importera från US och köra hack på dom.

Från presskonferensen igår:
Q: What about iTunes activation?

Steve: "Yes, iTunes will work in the UK like it does in the US, allowing you to select your plan and then activate your phone. Of course, it also allows you to update your phone."

Så man tecknar väl inte alls abonnemang i butik i UK?

Jag har ju lite erfarenhet av att köpa iPhones i USA numera!

Priset i USA för en 8GB iPhone är $399 vilket blir 2669kr.
Sales tax i New York var 8,38% vilket blir 223kr.
Totalt pris: 2.892kr

Moms vid import: 723kr
Totalt importpris: 3.615kr

Då skiljer det inte så mycket längre

  • Medlem
  • 2007-09-19 09:39
Ursprungligen av Björnström:

Jag har ju lite erfarenhet av att köpa iPhones i USA numera!

Priset i USA för en 8GB iPhone är $399 vilket blir 2669kr.
Sales tax i New York var 8,38% vilket blir 223kr.
Totalt pris: 2.892kr

Moms vid import: 723kr
Totalt importpris: 3.615kr

Då skiljer det inte så mycket längre

Får man inte tillbaka den amerikanska skatten när man tar ut den ur USA?

Ursprungligen av Baron:

Får man inte tillbaka den amerikanska skatten när man tar ut den ur USA?

Nope. Inte i New York state iallafall, har du sett Tax Refund någonstans?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-23 18:18
Ursprungligen av Björnström:

Nope. Inte i New York state iallafall, har du sett Tax Refund någonstans?

I alla fall kan man surfa och kolla.
Jag hinner inte läsa allt.
http://www.google.lnk.taxback.com/usa_TaxRefund.asp

http://www.google.com/search?hl=sv&client=safari&rls=sv-se&q=tax+refund+new+york+tourist&btnG=Sök&lr=

JAHOPP då vart den här redan!

Denna annons snubblade jag över på Telenors sida idag, men lika fort var den nere, jag hann dock göra en skärmbild!

EDIT: Försenat Aprilskämt Gnäll inte nu, lite glada blev ni för en stund

Bevaka tråden