Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kan Apple tänkas stoppa telefoner utan operatörsspärr?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2007-09-22 21:52

Jag inbillar mig att Apple kan komma att ta i med hårdhandskarna för att försvåra för hackade iPhones. Hur tror ni dom kan komma att göra, förutom att täppa igen luckorna som finns i nuvarande firmware, när en uppdatering kommer?

Kanske räcker det inte för Apple att försvåra för hackers med ny iPhone-firmware. Dom kanske lägger in funktioner i nästa version/uppdatering av OS X som ser till att hackade iPhone inte går att använda med datorn?

Skulle dom t.ex kunna tänkas omöjliggöra all synkning mellan dator och iPhone?
Eller göra telefonen obrukbar när man kopplar in den i datorn via USB?
Kanske låta funktioner/program/widgets i telefonen "kommunicera" när dom används på en hackad telefon och då spärrra den telefonen att hämta information framöver?

Vad tror ni?
Och kommer det ta lika lång tid för hackers att knäcka en ny firmware, som det har tagit att knäcka nuvarande firmware/iPhone?

Ursprungligen av Rasmus:

Och kommer det ta lika lång tid för hackers att knäcka en ny firmware, som det har tagit att knäcka nuvarande firmware/iPhone?

Jag är tämligen säker på att det inte kommer att ta lika lång tid. Varför det egentligen tog sån tid att hacka den första versionen av firmwaren var ju för att hackarna var tvungen att lära känna iPhone, dvs komma fram till hur mjukvaran var uppbyggd och hur den fungerade. Nu har de ju gjort "grovjobbet". Troligen kommer det bara krävas små justeringar på nuvarande hack för att det ska fungera med framtida firmwares.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-22 22:59

Tror inte att Apple kommer att aktivt försöka stoppa hackade telefoner, dock kommer det säkert med tanke på hur apple annars hanterar nya program, komma uppdateringar som ändrar APIer etc så att hack program slutar funka. (iMovie v1 kommer i åtanke.. )

Det är en så pass liten grupp som gör detta (även om de låter mycket) så det är inte värt PR gnället för apple att aktivt hindra hackande, dock kommer iPhone v2 att göra det svårare på samma sätt som iPod touch har gjort det för hackarna. Där är det iTouchen som initerar kontakten med iTunes, inte tvärt om som med iPhone därför som det går lite saktare med iTouchen..

Det är dessutom egentligen inte i Apples intresse rent media messigt att folk inte kan hacka den alls, varje nyhet om att X, Y & Z nu mer går att göra med iPhone är en nyhetsartikel om iPhone, det finns ingen dålig publicitet etc

Personligen tror jag det samma hände med de nya iPodarna, ändringen på databasen som temporärt gjorde att != iTunes kunde ladda låtar på dem var en ändring för en funktion eller så inte för att göra det "omöjligt" för dessa program att ladda filer..

Ursprungligen av ntity:

Tror inte att Apple kommer att aktivt försöka stoppa hackade telefoner, dock kommer det säkert med tanke på hur apple annars hanterar nya program, komma uppdateringar som ändrar APIer etc så att hack program slutar funka. (iMovie v1 kommer i åtanke.. )

Det finns två typer av hack för iPhone:

1) Hack för att öppna telefonen för tredjepartsprogram
2) Hack för att använda telefonen med andra operatörer (upplåsning)

Apple har faktiskt officiellt uttalat sig i båda fall:

1) Apple har sagt att de håller sig neutrala till detta. De kommer inte aktivt att försöka stoppa det, men de kommer inte heller att ta hänsyn till om en uppdatering skapar problem för tredjepartsprogram. Med andra ord: Det är ok, men kör det på egen risk i så fall och det finns inga garantier.

2) Jobs sa vid Londoneventet nyligen att det är en katt-och-råtta-lek mellan Apple och hackarna. Apple har ett uppdrag från Operatörerna att hålla telefonen låst så att de binder upp folk till sig. Detta ger pengar till både operatörerna och till Apple.

Jag antar att det fungerar ungefär som med DRM i iTunes Store: I kontraktet mellan Apple och skivbolagen så finns det ett krav på att Apple aktivt ska täppa till hål och motverka hack. Eftersom pengar är involverade i de låsta iPhone-abonnemangen är det högst troligt att det finns ett liknande kontrakt mellan Apple och operatörerna.

Så vad vi troligtvis kommer att se i 1.1.x-uppdateringen är åtgärder som försvårar upplåsning, men inte åtgärder som aktivt motverkar installation av tredjepartsprogram. Däremot finns risken att Apple ändrat något så att tredjepartsprogram måste justeras för att fungera.

(Jo, jag vet, jag upprepar delvis vad andra redan sagt i tråden.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-23 16:55
Ursprungligen av Adrian B:

Det finns två typer av hack för iPhone:

1) Hack för att öppna telefonen för tredjepartsprogram
2) Hack för att använda telefonen med andra operatörer (upplåsning)

Det fula är ju dock det att upplåsningen till andra operatörer är den enkla biten, det svåra var "jailbreak" så att andra program kan köras på iPhonen, att låsa upp den till andra operatörer är endast några AT kommandon för att ställa om modemet i telefonen att acceptera andra carriers.. egentligen inte en låsning alls vad jag tycker

De hade som sagt kunnat göra det mycket värre, och jag tror inte att de kommer att ändra den biten något då det är till viss del beroende av hårdvaran i telefonen, dock finns det alltid chansen att 1.1 firmwaren beter sig som iTouchens och vänder på handskakningen mellan iTunes och iPhone för att göra det lite knepigare med jailbreak..

Ursprungligen av ntity:

...dock finns det alltid chansen att 1.1 firmwaren beter sig som iTouchens och vänder på handskakningen mellan iTunes och iPhone för att göra det lite knepigare med jailbreak..

Ja, jag läste just om jailbreak och iPod touch och om det är en hint om vad 1.1 kommer att innebära så ser det ut som om man kommer att bli kvar länge med dagens firmware:

iPod touch: state of the jailbreak

Den enda anledningen till att Apple vill stoppa hackare är troligtvis gentemot telebolagen. Jag tror som tidigare inläggsskribent att det ändå är relativt få som aktivt gör detta.

Det måste ändå för Apple vara bra att sådana galningar som exempelvis jag vill köpa en iPhone och låsa upp den. Jag kommer självklart vara en vandrande reklam-snubbe och skapa ett ha-begär inför en lansering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-22 23:17

Apple har en historia av "not deter nor endorse" hackning av deras produkter, AppleTV, iPod, iPhone (det hade kunnat göra det _MYCKET_ värre) etc.

Samma ide har det länge haft på programsidan, lite officiella SDKer men de flesta programmen har något sorts plugin API som dock 3dje part får lista ut själva hur det funkar, samt vara medvetna om att Apple kan ändra på dem från version till version.

Sen som draags säger, de är väl medvetna om den social reklam som folk som draags kommer att utföra genom att bara ha en före alla andra, värt många gånger mer än all tv reklam de någonsin kan köpa

men apple grundades ju av steve och steve som själv sysslade med hacking, framför allt hårdvaruhacking... Surt om dom faktiskt skulle ta i med hårdhandskarna. men jag tror att Jobs gillar att se vad hans små uppfinningar kan åstadkomma utan att behöva ge support för det själv utan låta andra testa och se vad som går och inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-23 10:18

Men ifall vi jämför med sonys psp tex. Sony försöker motverka alla hacks o sånt på den, släpper nytt firmeware varje månad typ. Men det tar alltid max en vecka, sen kommer det ett nytt hack som hackar det senaste firmwaret också. Så med andra ord, jag tror det kommer att lösa sig, eller rättare sagt hoppas:p

Jag är lite nyfiken på om iTunes kommer "tvinga" iPhonen att uppdatera till den nya firmwaren när den kommer. Så att man låser iPhonen på nytt och gör den obrukbar för oss som låst upp.

Eller om man kommer kunna köra på med den gamla tills den nya firmwaren kommer bli upplåsningsbar.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2007-09-23 11:50

Tack för alla svar i tråden!

Ursprungligen av southtown:

Jag är lite nyfiken på om iTunes kommer "tvinga" iPhonen att uppdatera till den nya firmwaren när den kommer. Så att man låser iPhonen på nytt och gör den obrukbar för oss som låst upp.

Eller om man kommer kunna köra på med den gamla tills den nya firmwaren kommer bli upplåsningsbar.

Det är ungefär så jag tänker också!
Jag får en känsla av att dom inte bara komma släppa ny firmware utan även på något sätt tvinga iPhone-användare till att uppdatera telefonen. Därav mina ovanstående frågor om omöjliggörning av synkning etc.

  • Medlem
  • 2007-09-23 13:36

Apple har ALDRIG någonsin släppt uppdateringar som tvingas på användarna. Detta skulle ju kraftigt försämra för existerande kunder och ett amerikanskt bolag är extra känsligt för sådant med tanke på stämningar etc.

Som vanligt så kommer användaren att få en fråga om man vill uppdatera och man kan då själv välja om och när man vill uppdatera.

Sen kan det dock tänkas att Apple gör mycket hårdare låsningar men det är inte sannolikt med tanke på hur man hanterat liknande saker tidigare. Man får alltid räkna med ett viss spill och så länge det är mindre än några procent av totala antalet användare så spelar det ingen större roll. Sen får man ju tänka på vem som hackar - jo det är ju i regel Apples mest fanatiska användare, såna som vi, och varför skulle Apple p-a på dem...

Skulle dock ett företag börja i större skala att t ex sälja hackade telefoner i Sverige så hör nog advokaterna av sig snabbt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-23 12:45

Jag tror man kommer kunna välja att avstå från att uppdatera, men ifall man skulle uppdatera så kommer telefonen att låsas igen, tills någon knäckt det. För det är ju skit bra reklam för apple att iphonen finns i tex. sverige redan nu! Så varför skulle dom försöka göra våra telefoner obrukbara? Dom blir säkert tvingade av telefonbolagen, men då kan dom ju välja att det ska vara en "frivillig" uppdatering:p

1
Bevaka tråden