Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Zoom H2

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-25 11:16

Hej små knattar.

Lite intresserad av en sån här pryl, nån som har den? Är det sant att det är en mick, ett ljudkort och en portabel bandspelare i ett? Isf är det ju kalas, kan micken vara nått att ha till vanlig hemmastudio lekstuga?

Mvh

Zoom H4 är precis det du säger, samt en 4kanals porta!
Tror dock inte att H2 har ljudkortsfunktionen, men jag är inte 100...

PS. Mickarna på H4 är riktigt bra, funkar garanterat för lekstuga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-25 11:50

H4 ser lite ömtåligare ut, kanske inte lika smidig. Men om inte h2 fungerar som ljudkort kanske man ska rikta in sig på den.

Står dock på 4sounds hemsa:

"Det går även att använda Zoom H2 som ett ljudkort eller USB mikrofon för inspelning direkt till din dator. "

Vore ju förträffligt asså..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-25 11:56

Japp verkar funka som ljud kort. 4spårs porta verkar man kunna glömma dock tror ja ... lite trist .. men tror det får gå ändå! verkar jävligt bra. Hoppas mickarna funkar bra även här då!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-25 12:03

Eller så kanske de verkar gå ändå .. vilken grej ..

Har du köpt en H2, HEK? Funderar själv på en och det vore kul att höra vad du i så fall tycker om den...

Jag köpte mig en härom dan lite spontant.

Jag återkommer med åsikter.

Så, nu har jag hunnit använda den lite. Inget "skarpt" läge än, men tillräckligt för att börja bilda mig en uppfattning.

Jag tycker att ljudet är klart respektabelt för vad den kostar. Det lönar sig att ha koll på var man placerar apparaten i förhållande till ljudkällan. Det är som med det mesta när det gäller ljudupptagning mao.

Den är grymt smidig storleks och viktmässigt.

Den är superenkel att använda: Power on, tryck på rec och spela in.

Personligen är jag bara glad att slippa alla "finesser" i form av inbyggda effekter o dyl som bara har en tendens att vara ivägen.

Jag har ännu inte hunnit testa med någon extern mick.

Den enda kritik jag kan komma på efter så här kort tid är luckan till minneskortet som är en olycka som väntar på att få hända. Plastigt!

Första intryck: Man får oftast vad man betalar för när det kommer till ljud. Här tycker jag man får rätt mycket för pengarna.

Frågor?

Jag köpte en i förrgår.

Plastig, men såklart lätt. Reglagen inger inget större förtroende. Låter riktigt utmärkt! Kan spela in "surround" dvs har 2 mickar riktade framåt, och 2 bakåt med 90 resp 120 graders upptag som man kan spela in på 4 separata spår samtidigt. Inbyggd limiter/kompressor - limiter är iaf riktigt användbart. Low-cut filter för att ta bort vindljud. Funkar som ljudkort, men har inte testat det än. Lätt att hantera, smidigt menysystem och bra "självklara" features som en lampa vid resp. mikrofonpar som lyser när man spelar in. Från 24/96 wave till 48 kbit mp3, enkelt valbart. Bra tillbehör; liten tripod, mikrofonhandtag, mjukt fodral, hörlurar (ptja..), och strumpa!

Vi får se hur den har klarat sig om fem veckor. Åker till Nepal/asien imorgon

Jag har märkt att den käkar upp batterierna rätt snabbt, så ha ett par extra i fickan om ni är ute i fält.

Om ni dessutom spelar in när batterierna tar slut så är det kört med just den tagningen, ha ha.

Finns det någon batterimätare eller varningsdiod när det börjar ta slut eller liknande? Vad är det för batterier den kör på? (nu känner jag mig riktigt lat som inte googlar )

Ursprungligen av Volantiz:

Finns det någon batterimätare eller varningsdiod när det börjar ta slut eller liknande? Vad är det för batterier den kör på? (nu känner jag mig riktigt lat som inte googlar )

Den kör AA batterier. Jag använder uppladdningsbara.

Den har batterimätare (som bara visar tre "pinnar", så inte särskilt detaljerat).
Jag spelar in på 24/44 så det går säkert åt mindre om man kör lägre kvalitet.

Varningsdiod vet jag inte (borde kolla manualen). Jag lämnade den 7-8 minuter för en längre inspelning och när jag kom tillbaka hade den stängt ner och inspelningen befann sig någonstans bortom Saturnus. Det är möjligt att det blinkade någon varning när jag var borta.

Jag ska testa ikväll och se om det är något jag missat här.

Jo, den varnar dig innan batterierna är slut läste jag nu.

Jag köpte en H2a förra veckan. Nu sitter jag o spelar in akustisk gura o jag får ta om hela tiden för skiten gör klickar i waven.
den distar inte som man kan tro. den sätter bara ut lite klickar där den känner för det verkar det som.
är det nån här som varit med om nåt liknande med H2an?
har för mig att jag såg nåt på google för ett tag sen men hittar det inte igen.

man blir ju lite trött.

Min har fungerat felfritt. Lämna in den där du köpte den och kräv att få en ny.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-25 18:07

kanske firmware som spökar? testa att uppdatera: Download Software

tack för hjälpen!

jag slet ner firmwaren nu o testade men den e fortfarande likadan.
får la åka o byta.
suck. =(

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-09-25 18:37

Minneskortet kan det vara... det skiten jag fick med min pajade efter en kvart... helt omöjligt att formatera det.. .kaputt...

tack apan!

det verkar som att det är minneskortet.
fick igång det i cubase helt flawless.
funkar väl bättre när dataströmmen går direkt till ze harddrive istället för nåt glitchigt SD-kort.
ett fall och en lösning!

1
Bevaka tråden