Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Risker med att köpa en upplåst iPhone?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är på gång att köpa en iPhone, men tvekar mellan att köpa en ny i förpackning, eller en öppnad och upplåst. Vad finns det för risker med de olika alternativen?

Vad gäller ny inplastad så är ju risken att den råkar vara en DOA (död) och att man inte kan få hjälp med att skaffa en ersättnings-iPhone.

Men vad är riskerna med att köpa en upplåst? Vad kan det finnas för dolda problem som man bör kolla på den innan man köper den? Vore tråkigt om man kom hem och så funkar den inte att synca, uppdatera eller liknande... Någon som har några intressanta tankar kring detta?

I nuläget är jag på väg att köpa en ny i förpackning, men har även blivit erbjuden (och kommer tacka nej) en iPhone upplåst att hämta på plats för mindre pengar än vad jag ens sett någon låst för, därför jag blir lite fundersam. Och det väckte iaf den här frågeställningen hos mig.

Edit: ändrade inlägget till att mer fokusera på huvudfrågeställningen.

Senast redigerat 2007-09-26 15:32

2st för 6000kr? Låter sjukt billigt. Räkna på det - hur kan det ens stämma?

Ursprungligen av Björnström:

2st för 6000kr? Låter sjukt billigt. Räkna på det - hur kan det ens stämma?

Jo jag vet, för bra för att vara sant. Men åter till frågan. Vad kan vara snett med en upplåst iPhone?

Edit: tog bort icke-relevant info för frågeställningen.

Senast redigerat 2007-09-26 15:33

Låter som lurendrejeri, min kompis köpte en för 8000!

Ursprungligen av wunderbaren:

Låter som lurendrejeri, min kompis köpte en för 8000!

Jo jag vet, under 5000 är ju väldigt ovanligt.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-09-26 22:20
Ursprungligen av Porcelina:

Jo jag vet, under 5000 är ju väldigt ovanligt.

Jasså? Jag fick en ny med plasten kvar från Ebay för 4300:-

Ta med dig en polare dit, så är det nog lugnt. Men det låter konstigt att köpa och sedan sälja så billigt.

Du kan ju alltid gå dit, kolla in dom, sen gå och ta ut pengar om allt verkar stämma.

Glöm här nu inte min huvudfråga bara , vad är riskerna med en upplåst iPhone även om den verkar fungera bra vid första testet på plats när man ska köpa den?

Är egentligen mest rädd för att allt verkar ok med dem, men sen när jag kommer hem så fungerar något viktigt inte som det ska, och så svarar personen aldrig mer på numret. Men samtidigt känns det lite konstigt om personen har två iPhones som är defekta. Kanske upplåsning som gått snett tänker jag?

Edit: tog bort ickerelevant info för tråden.

Senast redigerat 2007-09-26 15:24

Du inser att 3000kr är långt under inköpspris för en icke-smugglad iPhone 8GB?

Enda risken jag ser är väl att någon misslyckats med aktiveringar och att dom är skadade på något sätt så att dom aldrig går att låsa upp. Har inte hört talas om det men vem vet, när priset är så lågt...

Ursprungligen av Björnström:

Du inser att 3000kr är långt under inköpspris för en icke-smugglad iPhone 8GB?

Enda risken jag ser är väl att någon misslyckats med aktiveringar och att dom är skadade på något sätt så att dom aldrig går att låsa upp. Har inte hört talas om det men vem vet, när priset är så lågt...

Jo absolut, inköpspris för en insmugglad med amerikansk VAT är väl runt 2800:-. Ja, det kan ju vara något sådant.

En sista reflektion kring "drömdealen" är att annonsören nog skrev "hämtas i motala" för att skapa mindre misstänksamhet, och bli "övertalade" att skicka dom mot förskottbetalning och sedan blåsa folk på sina iPhones. Trolig gissning iaf.

Men, kan vi inte ta bort fokus från "drömdealen" och diskutera eventuella risker med upplåsta iPhones? Eller det kanske inte finns några kända?

Senast redigerat 2007-09-26 15:43
Ursprungligen av Porcelina:

Jo absolut, inköpspris för en insmugglad med amerikansk VAT är väl runt 2800:-. Ja, det kan ju vara något sådant.

Om priset är 2800:- sedan skall någon köpa / resa / bo / äta / ta den genom tullen osv för 200kr? Det låter inte som något drömjobb, plus att man skall sälja den också.
Då är det bättre att lyfta bidrag.

Ursprungligen av iOberg:

Om priset är 2800:- sedan skall någon köpa / resa / bo / äta / ta den genom tullen osv för 200kr? Det låter inte som något drömjobb, plus att man skall sälja den också.
Då är det bättre att lyfta bidrag.

Haha absolut. Det var väl lite under förutsättning att det var nån som var där ändå, köpte ett par på skoj, och sen typ ångrade sig. But I get your point!

Jag skrev ju det ovan - säg att dom försöka hacka telefonerna och misslyckats. På något sätt chippat "baseband" modulen så att varken anysim eller iunlock hanterar den. Då har du en liten surfbräda för 3000kr

Ursprungligen av Björnström:

Jag skrev ju det ovan - säg att dom försöka hacka telefonerna och misslyckats. På något sätt chippat "baseband" modulen så att varken anysim eller iunlock hanterar den. Då har du en liten surfbräda för 3000kr

Fast det är ju nästan en iPod Touch åtminstone. Tänkte om någon ha fler förslag på vad som kan tänkas vara fel som man bör kontrollera innan köp. Att sätta in ett SIM och testa ringa känns ju som ganska basic felsökning.

Fast frågan är väl egentligen hur pass troligt det är liksom?
Säg som det är, ni är bara avundsjuka för att någon har hittat det mycket billigare ;p
Åk dit och titta på dem och be att få starta telefonerna osv, står det något galet då så är det ju bara att nej tack, och vill de inte låta det hända så är det nej tack igen, annars är det väl bara att köra.
Läs de andra trådarna om hur det fungerar med hackningen och sånt, där har du ju ett mer relevant svar till det du direkt frågar efter, eftersom svaren här inte alls svarar på det du frågar, utan bara huruvida telefonerna är trasiga eller inte för att du får det så billigt.
Gör sen ditt eget beslut, vad det än må vara.

Ursprungligen av RockyMontana:

Fast frågan är väl egentligen hur pass troligt det är liksom? Säg som det är, ni är bara avundsjuka för att någon har hittat det mycket billigare ;p.

Man kan ju hoppas. Ok, OT, men mitt sunda förnuft talar för att telefonerna inte ens finns.

Detta hände igår. Jag ringde numret 20 min efter annonsen dök upp, då var mobilen av. Efter en timme var den kontaktbar. Då svarade en kvinna som inte visste något om iPhonesen, det var hennes kusin som hade dem nu. Hon sa att hon inte gått igenom mailen, utan precis satt sig vid datorn för att titta. Det stod "hämtas centrala motala" i annonsen. Jag frågade om jag kunde hämta dem om en timme (åka bil dit), då sa att hon att hon precis gick genom dörren (men satte sig nyss vid datorn) och inte skulle komma hem förrän i övermorgon igen, och det gick inte få telefonerna innan dess. Jag skulle ringa i övermorgon och bestämma tid.

Alltså, troligtvis var tanken att lura folk som bad dem skicka dem istället på förskottsbetalningar. Varför skulle inte kusinen som låst upp dem kunna sälja dem själv liksom?

Då hänvisar jag till resten av mitt inlägg

Ursprungligen av RockyMontana:

Då hänvisar jag till resten av mitt inlägg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-27 12:23

Har kollegor som regelbundet åker till USA. Satan vad de plockar hem iPhones varje gång. Tycker man börjar se det mer och mer på stan nu.

Var köper de? AppleStore? Jag är i New York nu (har iofs redan en iPhone), men på AT&T så säljer de inga utan abonnemang.

1
Bevaka tråden