Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta startvolymen till ny disk?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er!

Hårddiskar har som bekant bara två lägen - antingen är de nya eller fulla. Nu har jag drabbats av det senare och eftersom det inte är läge att peta in fler diskar i min G4/533 (har redan 4 st - 40+40+80+120GB...) måste jag börja byta ut de minsta.

Först på tur är att byta startvolymen från en 40GB till 120GB och jag vill helst slippa att installera om allting från början. Därför undrar jag följande:

- Går det att kopiera den nuvarande startvolymen rakt av till en ny disk, eller missar jag en massa dolda/låsta filer då?

- Om inte, kan man göra en rekursiv kopiering med hjälp av lämpliga Unixkommandon från terminalen?

- Hur går det med sökvägarna? Kan jag slippa bekymmer genom att döpa den nya disken till samma sak som den gamla innan jag förswöker boota från den?

- Andra synpunkter/fällor/förslag att beakta?

Mange takk!

/Göran

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/13260

Länk ovan till "Carbon copy cloner" suveränt program för macosx.
Klonar en disk till en annan, funkar perfekt!

Lysande! Verkar vara precis det jag är ute efter. Nu är det bara att invänta leverans av den nya disken och sätta igång.

Tackar!

/Göran

  • Oregistrerad
  • 2003-05-06 13:01

Kan bara instämma att CCCloner borde vara något för dig. Har själv kört det för att både byta maskin men även, precis som du vill, byta maskin.

Antar att du får pilla ur en av dina andra diskar medans du byter men det är ju inte så jobbigt.

Lycka till!
D.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-06 17:41

Av egen erfarenhet kan jag säga att Carbon Copy Cloner inte fungerade riktigt för mig när jag provade att klona min gamla 6Gig PB HD till en ny 30gig. Alla priviligier var trasiga men då var det endast en beta av CCC. Jag fick det att fungera riktigt med Tri-Backup. Om du inte får det att fungera med CCC prova Tri-Backup.

//Rob

Jag har clonat ca 30 maskiner med CCC. Aldrig varit några problem.

1
Bevaka tråden