Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på hur man kan skapa en lättskött hemsida till en förening

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min mamma sitter i styrelsen för en musikförening som äntligen har fått tummen ur och ska skaffa en hemsida. Eftersom jag är den nördigaste personen i släkten fick jag ett telefonsamtal med en massa frågor som jag inte riktigt kunde svara på. Jag vill säga "iWeb+webhotell" och sedan lägga på men ingen i föreningen kör Mac.

Problemet är att hemsidan ska skötas av folk som inte har någon vidare datorvana att tala om. Det bästa vore om allt kunde vara webbaserat så att all publicering skulle kunna skötas oberoende av någon särskild datorer eller program. Ny information kommer att läggas upp veckovis med bilder från tidigare konserter och program för kommande händelser. Det ska helst inte se ut som det är gjort i Front Page '98.

Så, känner någon till något enkelt (idiotsäkert) sätt att få upp och sköta en hemsida? Finns det webhotell som är inriktade på sånt?

Alla tips mottages tacksamt!

Jag skulle säga Wordpress eller någon annan bloggmjukvara, plus någon bra plugin för bildgallerier. (En del är lite meckiga att använda.) Alternativt ett separat albumsystem, det finns ett par stycken.

Idiotsäkert är det inte, men närapå.

Skulle nog säga Wordpress, jag också.

Jag skulle vilja säga Joomla, som har alldeles utmärkta bildgallerifunktioner och kalendrar (det finns tom en speciellt för arrangörer av konserter gigCalendar) i form av ett stort antal extensions. Just för föreningar så finns tex anmälningar till evenemang, communityfunktioner för medlemmar, filarkiv, forum, shop med mera.

Men tyvärr så kräver Joomla en smula inlärning, dock inget speciellt svårt, så i det här fallet skulle jag nog inte rekommendera det.

Varför tar du helt enkelt inte och provar en hel massa av de blogg och CMS-verktyg som finns på denna adress: http://www.opensourcecms.com/, där kan du testa både fram och baksida (admin-delen) av ett stort antal vanliga CMS. Där hittar du säkert något tillräckligt enkelt - kanske CMS Made Simple?

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Min mamma sitter i styrelsen för en musikförening som äntligen har fått tummen ur och ska skaffa en hemsida. Eftersom jag är den nördigaste personen i släkten fick jag ett telefonsamtal med en massa frågor som jag inte riktigt kunde svara på. Jag vill säga "iWeb+webhotell" och sedan lägga på men ingen i föreningen kör Mac.

Där kom verkligheten inpå livet för macnördar
Dessutom är iweb uselt utifrån att saker ska bli sökmotorvänliga och lättladdade.

Jag skulle vilja säga wordpress, den senaste versionen.
Joomla är nog "för stort" för detta ändamål.

1
Bevaka tråden