Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X-server som domänkontrollant

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Att använda OS X-server 10.4 som domänkontrollant för windows-maskiner skall funka som jag förstått det som. Hittade det som skulle ställas in med hjälp av Server Admin.

Felet är bara att ingen Windows-klient kan ansluta till den här domänen. Felaktigt användarnamn eller lösenord kommer upp då jag försöker lägga till datorn till domänen.

Jag har så vitt jag förstått ställt in allt i Open Directory (som OD Master), men kerberos startar inte. Spelar ingen roll vad jag skriver på Kerberos Realm, det går inte igång. Jag har säkert skrivit fel, så någon får gärna tipsa om vad man skall skriva där.

När jag försöker ansluta datorn till domänen så använder jag mig av det konto som jag skapat på servern och även skrivit in som Directory Admin under skapandet av OD Master. Behöver man sätta några rättigheter på den här användaren då man skapar kontot på servern? Satte det som server-admin men det verkar inte hjälpa.

Får du inte igång Kerberos beror på i största sannolikhet på att du har en felande DNS till servern. Har du satt upp servern rätt med fungerande DNS fram och tillbaka fylls uppgifterna automatisk i när du går över till OD Master.

Vad det gäller Win så var det längesedan jag gjorde det och kommer inte ihåg att vi hade några problem med det. Så kanske kan det det vara Kerberos och DNS-problematiken som spökar där med.

Tackar. Kommer att kolla upp detta i kväll. Återkommer med en liten rapport.

1
Bevaka tråden