Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Löda telehona?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hopp,

jag har köpt en bunt telehonor, såna som en löder sladd
på, inte såna för montering i lådor och dylikt...

iallafall, så när jag hade skruvat av skyddshylsan av plast
så uppenbarade det sig vissa problem. Det ser ut
att vara en stereokontakt men tungorna som indikerar
huruvida det är "tip" eller "ring" är exakt lika stora (sleeve är normal)
å på de tidigare dylika jag lött har den ena varit större än den andra utstickande "tungan"
dvs den större är tip och den mindre ring.
.. men vad är skillnaden här, tro?
Höger-röd-tip? (sedd bakifrån alltså...)
[hmm.. läste just Kjell & Co's faktaguide, å där verkar det vara tvärtom, tip=vänster, ring=höger...]

Å sen är grejen att sladden ska gå till ett piezo-element (=kontaktmik)
så egentligen behöver jag bara tip och sleeve... skulle jag kanske
löda ihop tip och ring, då?

/mvh Olle

Ja du kan löda ihop tip och ring dock kommer ju inte ring att ha kontakt med något alls vilket också är tanken antar jag om du inte behöver den. Är man konfunderad över hur det förhåller sig med tip/ring osv kan du väl bara kolla det med ett batteri och en multimeter? alternativt ett batteri och tungan..

Och om jag löder ihop dem så kan jag alltid löda isär dem sen om det inte funkar...

Mm.. jag visste väl att jag skulle köpt mig en multimeter någongång. Jag får väl testa det där med batteriet och tungan då

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-08 23:04

Löda ihop tip och ring är väl inte så bra. Stopppar du i en monoplugg så kommer ju tip att kortslutas till sleeve. Om du ska löda ihop nåt så är det väl snarare ring och sleeve men det borde väl funka lika bra att inte koppla nåt till ring.
Brukar man inte kunna följa hur blecken går och på så sätt klura ut vilka tungor som går vart eller hur ser jacken ut?

mmm.. fast nu var just saken att det inte syns.
På en sån här är det inga problem men
inte i det här fallet då det bara är en svart plast i slutet på hylsan och sen sticker metalltungorna ut tip, ring och sleeve... jag har ingen digitalkamera så jag kan inte fota av skiten men det är en sån här iallafall (närmast betraktaren)

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-10-09 11:49

Vad sägs om att mäta vilken som är vilken med en multimeter?

Edit: Oh, någon hade redan sagt det. Men anyway, ett batteri, en glödlampa och lite sladd så har du en lika bra signalvägstestare.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-10-09 13:33

koppla in den på en sladd till en förstärkare och peta på en av lödtungorna med fingrarna, brummar det i vänster lur/högtalare så är det tipen.

>>Hepp

fan, att jag inte tänkte på det... jag har inte hjärnan med mig jämt

om man inte har lampa så går det ba med gammal högtalare istället för batteri... alltså batteri högtalare å kabelstumpar

1
Bevaka tråden