Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bör man stänga av GPRS/EDGE?

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-09 15:30

Jag kanske har fått detta om bakfoten, men är det så att man bör stänga av GPRS/EDGE då iPhonen skickar och tar emot data "löpande" och att räkningen tenderar att skena iväg? I USA har man ju datapaket med flat rate, och mängden data som omsätts är således oviktig ur kostnadssynpunkt. Så slår man bara på den när man behöver. Eller?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-09 15:49

Används inte GPRS både för data och SMS? Jag tror inte att där är någon funktion som hämtar/kollar av tjänster via GPRS. Däremot har jag läst i forumet att någon funktion hämtar/kollar av tjänster via EDGE. Och att det är grymt dyrt att surfa via EDGE.

Om din operatör inte stödjer t ex EDGE, så kan inget hämtas. Eller riskeras att bli en merkostnad. Men stäng av EDGE oavsett om du behöver det eller inte. Sätt på det vid de tillfällen du behöver det.

GPRS kan du nog låta vara igång.

Nån? Rätta mig om jag är på läktaren och letar efter korvgubben!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-09 16:00

Hur stänger man av det lättast? Utan att installera massa program!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-09 16:06

Tack för svaret! Vad jag förstår använder rätt många programmet Services som finns i Installer. Då kan du slå på/av EDGE, WiFi och BT. Annars kan man tydligen peta in fejkade uppgifter för uppkopplingen i Settings. Typ.

Om du inte vill använda EDGE så mata in hej.på.dig eller nåt så debiteras du inte för något.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-09 16:50

Servicesprogrammet verkar inte funka för mig, både edge och ssh är på varje gång jag startar det.

Men å andra sidan har jag kvar AT&T's inställningar för GPRS/EDGE så det spelar ju knappst nån roll.

Akta så att du inte blir roamad och debiterad før det bara...

Låt raden vara tom i inställningar för EDGE bara så händer det ingenting.
Använder man EDGE eller GPRS så kostar det runt 15:-/MB. Aftonbladets lilla sida väger in på 1,5MB till exempel, blir en dyr surfning det!

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-10-09 17:07

Ni är lite fel ute här.

iPhone skiljer inte på GPRS och EDGE. Finns inte EDGE i mobilnätet använder iPhone helt enkelt GPRS. Så om nätet stödjer GPRS eller EDGE påverkar inte om data hämtas eller ej.

Program som Stocks, Mail osv hämtar data via tillgänglig uppkoppling, så om du har EDGE aktiverat kommer den suga hem data via EDGE eller GPRS vid behov.

Jag upplevde att min iPhone hämtade hem ca 1 mb data per dygn när jag hade autocheck av mail avslaget, och då befann jag mig under vissa perioder inom WLAN-mottagning.

EDGE/GPRS-data kostar ca 15 kr/mb om du inte har ett abonnemang med fri data eller olika tilläggspaket.

Enklaste sättet att avaktivera EDGE/GPRS är som Wunderbaren skriver att skriva in en icke giltig APN i Network-settings.

Mitt tips är dock att skaffa ett abonnemang med fri data (Tele2 Mobilt Bredband t.ex.) eller komplettera med ett datapaket om vill använda din iPhone fullt ut.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-12 21:19

Surfa via GPRS vid behov

Kan jag surfa via GPRS i min iPhone? Hur och var ställer jag in detta? Kommer inte att använda det ofta, men kan behöva det när jag inte har tillgång till WiFi. Jag använder Tele2Comviq Kompis-abonnemang (2G-kort).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2007-11-07 14:08
Ursprungligen av Reisan:

Kan jag surfa via GPRS i min iPhone? Hur och var ställer jag in detta? Kommer inte att använda det ofta, men kan behöva det när jag inte har tillgång till WiFi. Jag använder Tele2Comviq Kompis-abonnemang (2G-kort).

Om man alltid trycker på Home-knappen efter användandet av GPRS/EDGE, hämtas det fortfarande data då (auto avslaget i Mail)?

För att aktivera GPRS & EDGE i sverige väljer du menyn Settings -> General -> Network -> EDGE.

Radera alla gamla uppgifter och använd endast nedanstående uppgifter under fältet för APN - välj den operatör du använder.

De svenska operatörerna använder följande APN:

* Telia - online.telia.se
* Telenor - internet.telenor.se
* Tele2/Comviq - internet.tele2.se
* Halebop - halebop.telia.se
* Djuice - internet.djuice.se

/c

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-13 14:57
Ursprungligen av Christian Å:

För att aktivera GPRS & EDGE i sverige väljer du menyn Settings -> General -> Network -> EDGE.

Radera alla gamla uppgifter och använd endast nedanstående uppgifter under fältet för APN - välj den operatör du använder.

De svenska operatörerna använder följande APN:

* Telia - online.telia.se
* Telenor - internet.telenor.se
* Tele2/Comviq - internet.tele2.se
* Halebop - halebop.telia.se
* Djuice - internet.djuice.se

/c

Aha! På så vis, då vet jag hur man gör. Tack för hilfen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-15 23:02
Ursprungligen av Christian Å:

För att aktivera GPRS & EDGE i sverige väljer du menyn Settings -> General -> Network -> EDGE.

Radera alla gamla uppgifter och använd endast nedanstående uppgifter under fältet för APN - välj den operatör du använder.

De svenska operatörerna använder följande APN:

* Telia - online.telia.se
* Telenor - internet.telenor.se
* Tele2/Comviq - internet.tele2.se
* Halebop - halebop.telia.se
* Djuice - internet.djuice.se

/c

Hej!
Ny här...jag har lagt in telenor adressen, fungerar ändå inte. jag har 1.1.1..
Det står att safari inte kan hitta servern.
behöver jag göra en annan inställning?

Tack!

Tack alla i tråden letade just efter all denna info!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-07 14:19

iPhonen stänger aldrig av gprs/edge, den är tänkt att alltid ligga i bakgrunden och pull'a tex mail, visual voicemail etc så jag skulle inte våga tro att det inte går åt nån data bara för du inte aktivt gör nått med telefonen.

Den är som sagt inte tänkt att säljas utan gratis-data-abonnemang. Stäng av gprs/edge är mitt tips

Så det går alltså itne stänga att den kollar av saker automatiskt? man kan ju vilja ha GPRS igång ifall ma vill surfa nångång. Drygt att då gå in och slå på det manuellt och sedan stänga av det när man är klar... eller surfar ingen här med sin iphone utanför Wi-fi?

Jag önskar en applikation där man helt enkelt kan klicka på E eller WiFi ikoner i menyraden för att aktivera eller avaktivera dessa tjänster.

Det vore sjukt smidigt.

Det är inte bra om telefonen ligger och tickar mot nätet hela tiden, men ibland vill man ju komma åt kanske karttjänsten över GPRS / Edge. Jobbigt att behöva knappa in en massa information då, eller behöva en programikon extra som services.

Smidigt om allt vore endast ett klick bort alltså.

Det finns ett program som heter "services" där man kan stänga av edge, wlan, ssh och bluetooth.

Stänger man av edge så måste man knappa in pin-koden igen.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-13 13:14

Fr.o.m. version 1.1.1 så kan man stäng av "EDGE-Roaming" i Inställningar > Allmänt > Nätverk.

Ursprungligen av koze:

Fr.o.m. version 1.1.1 så kan man stäng av "EDGE-Roaming" i Inställningar > Allmänt > Nätverk.

Ja, men det är om man är utomlands, eftersom jag tryckt på O där men EDGE ändå fungerar i Sverige.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-13 15:17
Ursprungligen av Patrik D:

Ja, men det är om man är utomlands, eftersom jag tryckt på O där men EDGE ändå fungerar i Sverige.

Det var det värsta. Doh!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-13 15:58

Om man lägger in i APN: internet.tele2.se0
Så borde inte funka, skulle man absolut behöva tjänsten är det bara att ta bort nollan i adressen. Lite små-pilligt men ändå.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-13 16:08
Ursprungligen av Grandy:

Om man lägger in i APN: internet.tele2.se0
Så borde inte funka, skulle man absolut behöva tjänsten är det bara att ta bort nollan i adressen. Lite små-pilligt men ändå.

Jag körde Services.app förut, men nu kör jag datapaket så att man slipper ha ångest över kostnaden..

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-13 16:25

Jag får inte igång Telenor Euromail eller får till GPRS?
Hur gör man? Går det överhuvudtaget?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-11-15 22:06

Tråden flyttad till en mer passande forumdel.

Ang "roaming" - kan någon förklara det ytterligare?
Jag förstår att det är att den uppdaterar vissa saker(om man tex har det inställt på mailen etc).
Men kan någon ge exempel på vilka mängder vi snackar här.
Även ex på tillfällen den roamar?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-24 20:20

Det tragiska är att iPhone inte kommer ihåg inställningar efter omstart. Du måste lägga in den hårt i filen i iPhone. Det finns en tråd om detta (självklart).

Ursprungligen av frazze:

Det tragiska är att iPhone inte kommer ihåg inställningar efter omstart. Du måste lägga in den hårt i filen i iPhone. Det finns en tråd om detta (självklart).

Installera "EDGE settings fix" från installer så är detta fixat.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-24 21:21
Ursprungligen av theplague:

Installera "EDGE settings fix" från installer så är detta fixat.

Jag hittar inget i Installer om detta program. Inte ens efter att ha refreshat mina sources.

Ahaa: man var tvungen att lägga till ett nytt respository i Installer. Inte så himla självklart...

Senast redigerat 2007-11-24 21:34
Bevaka tråden