Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fotografera direkt mot en dator?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-12 12:41

Vad behövs för att få en Nikon D80 kopplad till en mac att lagra bilderna som tas direkt på datorns hårddisk? Är det mjukvara i datorn eller kameran som styr ifall detta är möjligt?

Jag har en Canon EOS-1 och använder EOS utility via Firewire för att göra detta. Inte ett svar men det borde vara något liknande för Nikon - dock via USB va?

Nikon Camera Control Pro letar du nog efter.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-10-12 20:25

Berätta gärna hur programmet är om du har testat de. Det känns som att de borde gå långsamt utan firewire, men jag kanske har fel

Ursprungligen av beia:

Berätta gärna hur programmet är om du har testat de. Det känns som att de borde gå långsamt utan firewire, men jag kanske har fel

Om du vill ha firewire så får du köpa "Camera Control Pro 2"

Compatible Nikon digital SLRs
· D3, D300: Supports wired or wireless LAN when used with Wireless Transmitter WT-4.

· D2 series (D2H, D2X, D2HS, D2XS) D1 series (D1, D1H, D1X: D2X/D2HS/D2XS support wireless LAN when used with the WT-2.
Windows Vista support currently not available Intel Mac : only Mac OS 10.4.9 supported
· D200, D100, D80, D70 series (D70, D70S), D50, D40 series (D40, D40X): D200 supports wired or wireless LAN when used with the WT-3.

Features
Take control of your photography-remotely.
Compatible with all D-series SLR models, Nikon Camera Control Pro duplicates many of your camera functions right on your computer's screen.
Works via USB or FireWire (depending on the camera) or wirelessly with the optional WT-2A (D2Hs, D2X, D2XS,) WT-3A (D200) and WT-4A (D3, D300) Wi-Fi adapters.
Most settings of Nikon digital SLRs, that are connected via USB cable, such as exposure mode, shutter speed and aperture can be controlled remotely from a computer. Wired or wireless LAN is also available when using a wireless transmitter
In addition to direct transfer of images from a camera to a computer, all procedures from shooting to saving images are smoothly processed.
Enhanced viewer function enables thumbnail display of images stored in a computer.

  • Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2010-03-18 14:41

PowershotCanon SX1 IS

någon som vet om det finns program för PowershotCanon SX1 IS? jag vill fota en blomma som vecklar ut sig. Jag har sökt på canons hemsida, och i manualen, men hittar såklart ingenting. Vet att det fanns för powershot G2, men minns inte vad programmet hette.

Ursprungligen av janenge:

någon som vet om det finns program för PowershotCanon SX1 IS? jag vill fota en blomma som vecklar ut sig. Jag har sökt på canons hemsida, och i manualen, men hittar såklart ingenting. Vet att det fanns för powershot G2, men minns inte vad programmet hette.

Inte enligt denna sida:

Download Library - Digital SLR Camera - EOS-1D Download Library - SDK - Canon USA Consumer Products

Jag såg att nya EOS1Ds mkIII gått från Firewire till USB så det går nog tillräckligt snabbt för att vara ok.

Någon som vet om det finns en liknande lösning till Sony f828?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-10-13 12:48

Ladda ner en trialversion gratis på nikons hemsida
Jag har inte hunnit testa den än, men de ska bli kul att se hur bra det fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-13 22:44

det finns ett tips om att man ska ställa om kamerans betende vid USB-anslutning, för om man inte gör det kommer kameran bara att agera som hårddisk... iallafall är det så på D200

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-11-30 18:44

Står att det inte gick att installera...
Kollade upp vad man behövde för datorn och tyvärr så fungerar det inte på intel

Ursprungligen av f-our1:

Står att det inte gick att installera...
Kollade upp vad man behövde för datorn och tyvärr så fungerar det inte på intel

Jag har Camera Control Pro v 1.3.1 på min Intel och det fungerar bra.

Nikon D200 (och D70) funkar med Camera Control Pro och USB. Men fort går det inte. Räkna med 6-7 sekunder innan NEF-filen dyker upp i burken...

Capture One stöder inte Nikon för Remote Capture. Inte sist jag kollade iaf.

Capture one? Är ju grymt bra..Har bara kört Hasselblad och mark II dock...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-19 22:24
Ursprungligen av bridell:

Vad behövs för att få en Nikon D80 kopplad till en mac att lagra bilderna som tas direkt på datorns hårddisk? Är det mjukvara i datorn eller kameran som styr ifall detta är möjligt?

I den här YouTube-klippet tipsar en kille om två program för just den här funktionen. Där får du se lite kort hur programmet ser ut och lite testfotograferingar och bilder.

YouTube - How to remotely control your DSLR Camera with your Mac - Nikon Camera Control, Sofortbild

Camera Control kostar en slant medan det andra programmet var gratisprogram, tror jag...

Fler tips: http://www.youtube.com/watch?v=Da9CJj_dLK0&feature=related

Gratisprogram som är integrerad med Lightroom. Najs!

Senast redigerat 2010-03-19 22:39

Det funkar även med Aperture...

Eller gratisprogramvaran sofortbildapp.com

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-16 00:49

Realtime bilder på dator från kamera.

Jag är ingen fotograf, förutom lite för skojs skull. Jag har en Nikon D70s och är ganska nöjd med den.

Men sen har jag sett på TV när de riktiga fotograferna fotar tex. modeller så får dom upp bilderna direkt på Macen (de jag sett har haft Mac )

Så nu undrar jag hur man gör det?

Följer det inte med något program? Det gjorde det till min gamla Ixus 400 redan 2003.

Senast redigerat 2010-04-16 10:25
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-16 10:19
Ursprungligen av johan_tanying:

Följer det inte med något program? Det gjorde det till min gamla Ixus 400 redan 2003.

Här finns en aktuell tråd i ämnet:
http://www.99.se/digitalfoto/226531-hur-fotografera-direkt-mot-dator.html

Camera Control Pro som de skriver om i den tråden tar inte in bilderna vad jag ser. Den låter en bara justera alla inställningar på kameran från dator. (Ganska najs det med)

Jag har slagit ihop två trådar som handlar om exakt samma sak. Sök gärna lite innan ni startar nya trådar.

/Mod

Det du pratar om kallas "Tethered shooting". Stöds t.ex av Lightroom 3 Beta 2 som du kan testa på Adobe Labs. Är dock relativt säker på att D70s inte stöds officiellt. Kan dock vara att den funkar "inofficiellt". Kan vara värt att testa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-16 08:55

Tack,
Jag börjar med att prova Sofortbild - Mac Tethered Shooting som är gratis och leker lite i det först.

Tack för hjälpen!

Jag kan glädja er med att i Lightroom 3 så finns funktionen inbyggd.
Den funkar som ett spjut mot de flesta kameror.

Ställde kameran på stativet och satte en USB-kabel till datorn. Igång med LR3-betan - kör
Menyval i stil med "Direktfångst" eller ngt sådant, inget knepigt.
Man får en tunn list med lite data och en FET avtryckare till höger, ett "floating on top"-fönster så man kan lägg det var man vill...

Förbaskat bra om man redan kör och är van vid Lightroom.

Provat Nikons eget, och visst kan man ställa in varenda parameter i hela kameran, men oftast är det ju inte det man behöver utan man behöver ta bilden och få över den till datorn.

Edit: Ser att Mattias nämner detta ovan med.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-16 20:42

Lightroom 3 verkar inte lita med Nikons D70S Får upp bilderna från kameran, men kan inte styra den. (No camera detected)

Ursprungligen av Matsaki:

Lightroom 3 verkar inte lita med Nikons D70S Får upp bilderna från kameran, men kan inte styra den. (No camera detected)

Kan kanske bero på att det inte är en tillräckligt färsk kamera.
När kom D70S ut?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-17 00:01

Klart den är för gammal Den är SLR, men kanske funkar i skarpa versionen.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-04-17 09:49

Är det ingen som provat

att ta bilder direkt i Bildinsamling/Image Capture.app som ju finns i Programmappen, den ska ju stödja vissa kameramodeller beträffande bildtagning direkt i programmet?
Tyvärr har inte husets kameror funkat med det borde finnas modeller som den accepterar?

Jo jag har testat med en Nikon D90 och det fungerar bra, plugga in, välj ta bild och tryck på mellanslag eller retur, eller låt den ta automatiskt upprepade bilder med bestämt mellanrum.

Det saknas möjligheter att ställa in kameran från datorn, eller se inställningar, men behöver du inte några sådana funktioner fungerar det klockrent, åtminstone med en D90.

Sedan är det förstås smidigt att som i Lightroom få allt i samma paket, insamling, sortering, redigering och publicering.

Men om inte annat så är det i alla fall ett avskalat gränssnitt:

1
Bevaka tråden