Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var finns återförsäljare av iPhone i Tyskland?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

En bekant skall till Tyskland om 4 veckor och kommer köpa en iPhone 1.1.1 till mig där ... men vart ? vart kan man köpa iPhone i Tyskland ? Har Tyskland några stora Apple Store butiker ?

något som vet ?

Det enda jag hittar är Gravis som verkar finnas lite var stans i Tyskland.. fast jag är inte säker på att dom kommer sälja iPhone
http://www.gravis.de/GRAVIS/Hilfe/Filialsuche.aspx

Ett säkert kort är T-Mobiles egna butiker.

Ursprungligen av wunderbaren:

Ett säkert kort är T-Mobiles egna butiker.

och vart finns T-Mobiles egna butiker ? har letat som en blå ..

Men hur blir det med deras abonnemang, måste man inte täckna något på plats, eller kommer det att bli genom ITuns som i USA?

På T-Mobiles hemsida står det att man signar abonemang genom iTunes

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-17 13:01

Bara att traska in i en T-Punkt butik. Finns i varje stad. Jag hoppas att man ska kunna köpa iPhone i Gravis eller Media Markt men får väl vänta tills iPhone kommer. Annars blir det till att köpa iPhone i Frankrike. I Frankrike kommer den utan GSM lock.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

I Frankrike kommer den utan GSM lock.

Jaså, vart står det nånstans? Det senaste jag läste var att Apple och Orange på nåt sätt kringgått den lagen och nu kan sälja den låst.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-17 13:30
Ursprungligen av Robo-X:

... Annars blir det till att köpa iPhone i Frankrike. I Frankrike kommer den utan GSM lock.

Ursprungligen av Robo-X:

Desinformation! Läs det Du hänvisar till - ordentligt !

"Many analysts had believed that Apple had been stymied by a law passed in 1998 barring network operators from locking new devices to a network for more than six months."

De får sälja den låst, men måste tillhandahålla ett alternativ med en låsning på "ej mer än sex månader". Prissätter man detta alternativ bort-i-tok - köper ingen den telefonen.

Ursprungligen av leonardo:

Desinformation! Läs det Du hänvisar till - ordentligt !

"Many analysts had believed that Apple had been stymied by a law passed in 1998 barring network operators from locking new devices to a network for more than six months."

De får sälja den låst, men måste tillhandahålla ett alternativ med en låsning på "ej mer än sex månader". Prissätter man detta alternativ bort-i-tok - köper ingen den telefonen.

Med andra ord kan dom släppa en låst iPhone i Frankrike i 6 månader, för att sedan släppa den till ett skyhögt pris?

Låter som Apple

Det är inget unikt för Apple - "alla" leverantörer gör det;

24 mån N95 €1 + ab
6 mån N95 €600 + ab

Jag vet inte med mig att jag sett helt olåsta telefoner, men rimligtvis existerar de också

Egentligen ser det ju likadant ut i Sverige, utan krav i lagen, olåsta telefoner är svindyra, "långlåsta" nästan gratis. Den franska lagen är ett slag i luften, välmenande, men når inte ända fram, då den inte kan diktera prispåslaget för en korttidslåst telefon. Tanken var nog i grunden god; Att det bara skulle finnas en form av operatörslåsning - sex månader - men de täppte inte till det stora svarta hålet; Prisdiffrentiering. Därmed "kringgår" leverantörerna lagen lätt som en plätt - prisätt bort-i-tok = mycket låg försäljning.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-17 14:17

Det står ju helt klart och tydligt att Orange kommer att sälja en låst och en olåst iPhone.

Citat:

Orange plans to sell both a version of the iPhone locked to its network in France for €399, or $560, and an unlocked version, which will cost more, an Orange spokeswoman, Béatrice Mandrine, said.

Och det var det jag skrev. Om det nu kommer att säljas från dag ett eller 6 månader senare står det inget om. Men jag skulle tro att den olåsta iPhonen kommer senare. Vad gäller prissättningen så får vi vänta och se men troligen runt 600€.

//Rob

_skrapar_med_foten_ :"> :"> :">

Det står ju det - ju.

Från IHT - samma länk

"Mandrine said the cost of the unlocked version of the iPhone, which is being sold in the United States locked to the network of its exclusive sales agent, AT&T, as well as the length of the French service contract for the €399 version, will be announced in November."

från apple.com - idag

Pricing & Availability
"...
iPhone activation will require an Internet connection; an iTunes Store account"

Inga planer på pappersavtal mao.

Det låter som att dom kan sätta i princip vilket pris som helst på den olåsta, vilket antagligen blir ganska högt med andra ord eftersom man inte tecknar något abbonemang.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-07 17:27

Angående var man kan köpa iPhone i Tyskland ska det inte vara några problem att hitta en återförsäljare. Jag var i Berlin nyligen där det var många T-mobile butiker som gjorde reklam för iPhone.

  • Medlem
  • City
  • 2007-11-13 09:36

Ska kanske ner till benämnda land innan helgen, någon som har mer specifika råd om hur man får tag i en enkelt och snabbt med betalkort?
Vilken butik, T-mobile låter lite svårt då dom säkert har något pappersavtal eller liknande bara för att... Det är ju inte bättre av att jag kan 0 tyska hehe
Mediamarkt kanske är bäst?

Jag är extremt nyfiken på hur det går för er som åker ner till Tyskland. Farsan lägger ju till i Kiel var och varannan vecka så om det går att köpa så vill man ju veta var och hur..
Lämna gärna rapport..

Ursprungligen av macmicke:

Jag är extremt nyfiken på hur det går för er som åker ner till Tyskland. Farsan lägger ju till i Kiel var och varannan vecka så om det går att köpa så vill man ju veta var och hur..
Lämna gärna rapport..

Var? I T-Mobiles butiker.
Hur? Fysiskt, alltså helst levande.

Ursprungligen av Patrik D:

Var? I T-Mobiles butiker.
Hur? Fysiskt, alltså helst levande.

Ledsen, men missförstår du mig medvetet? Att telefonen går att köpa i t-mobils butiker är väl underförstått och självklart. Har svårt att se det roliga i svaret..
"Var" innebär typ om någon känner till en bra butik i t ex Kiel. Vore intressant för alla Göteborgare t ex.
"Hur" borde innebära om det finns några hinder. Tex måste köpa abonnemang..

  • Medlem
  • City
  • 2007-11-14 13:27

Tycker också att Patrik D's svar var lite mer surt än sött. Konkreta tips och svar på våra frågor eller kommentarer önskas.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-11-14 17:28

Vet ni någon som har köpt en iPhone utan abonnemang i en T-Mobile butik? Eller måste man teckna ett där och då?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-11-14 22:11

Kan svara på min egen fråga. Det går ej att köpa iPhone utan abonnemang i tyskland i dagsläget. Du måste teckna det vid köp av telefonen. Trist.

  • Medlem
  • City
  • 2007-11-15 09:21

Tack för svaret Dee. Det låter ju inte positivt :/ Hur står det sig till MediaMarkt och andra butiker då, det hade varit intressant att veta?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-15 10:01

Som Dee redan har sagt så måste man teckna ett 24 månaders abonnemang först innan man får köpa iPhonen. Och det billigaste abonnemanget koster 50€/månad och ingen möjlighet att använda sitt gamla abonnemang utan måste teckna ett nytt. Aktivera kan du göra själv hemma. Uselt löst men jag tror T-Mobile och Apple ville inte ha samma situation som i USA.

//Rob

1
Bevaka tråden