Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fixa några kretskort?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-22 09:49

Hej hallå!

Jag har letat lite i forumet ang. att göra kretskort. Men att trådgräva kändes inte så sexigt så här på måndagsförmiddagen..

Jag har länge varit sugen på att bygga elektor vocodern som finns på CAG-siten (http://rubidium.dyndns.org/cag/ - vocoder/elektor vocoder samt 3 filer).

Eftersom den är gammal så måste man fixa alla kretskort själv. Vilket är lite av ett problem. Om man inte har en egen etstank hemma samt är kompetent nog till att kunna etsa kretskort. Men det är har/är man inte.

Så jag efterlyser antingen någon som kan göra det snyggt eller någon som vet ett ställa som är någorlunda billigt att fixa det på.

Det är en massa kort i lådan så det kan nog bli lite kostsamt, inser jag nu.
Det är 10st filterkort.
1st input/outputkort
1st noise generatorkort
2st voiced/unvoiced detectorkort

Uj, 14 kort totalt.

Är det fler som ev. är intresserade av detta? Jag antar att det är billigare att fixa t.ex. 4st brusgenererande kort än vad det är att fixa 1..?

Går det att arrangera något inom överskådlig framtid? (dv.s typ efter jul - för innan så är det väl knappast någon som har pengar? Iaf inte jag! O:-))

inte helt omöjligt att man e med beroende på tidpunkt o ekonomi. men gör lite research o hojt sen. kan ju skicka kretskartor till kina för att trycka billigt har ja för mig men har inte kollat in sånt än.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-10-22 17:30

Kan inte Neriks göra kretskort? Har för mig att han pratade om att han kunde göra det med sin maskin som han även gör paneler med.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-22 18:51
Ursprungligen av Clase:

Kan inte Neriks göra kretskort? Har för mig att han pratade om att han kunde göra det med sin maskin som han även gör paneler med.

Jo, jag kan fräsa och borra kretskort men just nu har jag tyvärr inte tid

Är det många som vill ha kretskort så skulle jag rekommendera att man går ihop och beställer från en professionell kretskortstillverkare. Vocoder-korten är enkelsidiga vilktet gör att priset inte blir så högt. Dock så är korten tämligen stora vilket ändå kommer att påvkerar priset en del. Av den anledningen skulle man nästan designa om kretskorten så att de blev lite mindre ... Kretsen är varken avancerad eller svår vilket inte borde ta speciellt lång tid att göra.

Jag byggde en Elektorvocoder i slutet av 80-talet. Om det är någon som vill göra kretskort förhand och etsa dem så tror jag att jag har kvar kretskortsfilmen som jag använde. Om det finns intresse så kan jag gräva lite bland mina dokument här hemma?

Ursprungligen av neriks:

[...]Jag byggde en Elektorvocoder i slutet av 80-talet. [...]

Något minne av hur den lät? Kraftwerk eller Radio Ga Ga? Tydlig?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-22 21:01

Jag hade ingen tidigare erfarenhet av vocoders när jag byggde den så jag hade tyvärr inget att jämföra med Då tyckte jag den lät bra men frågan är om jag tycker det idag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-23 07:03
Ursprungligen av neriks:

Av den anledningen skulle man nästan designa om kretskorten så att de blev lite mindre ... Kretsen är varken avancerad eller svår vilket inte borde ta speciellt lång tid att göra.

Om jag vetat hur man gör för att designa om kretsen till ett mindre kort hade jag gjort det.

Dar303, låter onekligen intressant - om det blir något av så får du mer än gärna hojta!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-23 10:13
Ursprungligen av zthee:

Om jag vetat hur man gör för att designa om kretsen till ett mindre kort hade jag gjort det.

Hade jag bara haft tid så hade jag gärna kunnat åta mig att designa om korten. Jag har tidigare haft en del funderingar på att använda Elektor-vocodern som grund till en egen vocoder (där filterna skulle ha en branthet på 48dB/oktav istället för 24dB/oktav) men projektet rann tyvärr ut i sanden p.g.a av en del andra projekt :">

Dar303 - Hojta till om ni bestämmer er för att utveckla kort. Det låter väldigt intressant!:p

Sign me in, om den är krispig och bränner som en Sennheiser, EMS eller moog!
Men jag har inget annat än en lödpenna att tillgå och militär lödlicens.
Jag kommer följa denna tråd med spänning! (vitsigt värre..)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-22 18:02

http://www.msc175.de/geraete/vocoder/vocoder.htm Där är en kille som byggt en. Men jag fattar ingen tyska och hittar inga ljudfiler. Här är en länk till http://www.stoffelshome.de/vocoder.html, men jag vet inte om det är en elektor specifikt, det står på sidan - men säker är man aldrig.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-10-22 21:21

crepes-kort är ju godare!!

Jag och en bekant har funderingar på att bygga nåt liknande fast ytmonterat...det skulle kunna bli ganska bra storlek.
Vi tänkte bygga bandpassfilter, VCA:er och envelopföljare på separata kort för att kunna labba med vocoders, kamfilter och multibandskompressorer mm. Det är inget ritat eller bestämt än men sker det så meddelar jag.

Senast redigerat 2007-10-23 00:00
  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2007-10-23 21:40

Jag råkar av en händelse syssla med sådan här. Om någon pallar rita om skiten i pads eller eagle,(glöm ej borrhålen..) så kan jag fixa korten enkelt. Jag kan även screena komponentplaceringen, men anser det onödigt arbete då man har en ritning att följa.

Fortsättning följer..

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-23 23:34
Ursprungligen av SINUS:

Jag råkar av en händelse syssla med sådan här. Om någon pallar rita om skiten i pads eller eagle,(glöm ej borrhålen..) så kan jag fixa korten enkelt. Jag kan även screena komponentplaceringen, men anser det onödigt arbete då man har en ritning att följa.

Fortsättning följer..

I vilken utsträckning pysslar du med PCB tillverkning? Åt nån firma , heltid?

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2007-10-24 22:31
Ursprungligen av Heualia:

I vilken utsträckning pysslar du med PCB tillverkning? Åt nån firma , heltid?

Delägare. Mer än heltid..

Vi har "alla" grejor här, och vi förtjänar vårat dagliga bröd genom lödning o montering.
PCB-tillverkningen (själva kretskortet utan komponenter) är blygsam, och nästan endast i prototypsyfte. Det GÅR att etsa upp många kort och cnc-borra enkelt utan att det blir speciellt kostsamt. PCB tillverkarna tar en ganska hög ställkostnad första gången när man kommer med ett nytt kort. Är det mer än 500 kort så är det kanske lönt att köra dem på "riktigt" hos en tillverkare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-23 21:58

Sinus, Woho! Då ska jag lära mig rita kort så snart som möjligt. Eller tvinga någon jag känner att göra det. Det är ju bara 4 kort som behövs ritas.

Jag är ett stort fan av tryckt komponentplacering. Betalar gärna extra för det om det är möjligt. Men det är en senare historia.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-24 07:45

Jag laddade hem någon version av Eagle igår och försökte plita ner en krets. Det gick förvånansvärt lätt! Man får bara hålla koll på pin-out och sånt som kan vara lite vänt och vridet på.

Om någon orkar korrekturläsa eller kolla på mina kretsar + pcbs när allt är klart så skulle jag vara väldigt tacksam. Men det är ju som sagt inte bråttom. Slänger väl upp en fil här i tråden när jag väl är klar. (Springer jag på patrull kommer jag lägga ner och spela flash versionen av Portal hela veckan istället, så vi får hoppas det går bra )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-24 10:14

Ju mer jag tänker på det, desto coolare vore det att tjoffa in allt på 1 enda stort kretskort. Men det kanske bara blir snordyrt?

Man skulle slippa massa sladdar och annat skräp isf. mmm. Häftigt!

Snart åker dregelhaklappen på. Spännande läsning då jag blir mer och mer på (som ev. kommande konsument av denna kommande svets-vocoder byggsats)...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-24 10:45

För de som är intresserade så är filtren i elektorn av Sallen & Key modell. Om jag inte missminner mig så är det samma princip som sitter i t.ex. Korg MS-20?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-24 11:34
Ursprungligen av zthee:

För de som är intresserade så är filtren i elektorn av Sallen & Key modell. Om jag inte missminner mig så är det samma princip som sitter i t.ex. Korg MS-20?

De filter som sitter i Yamaha GX-1 är också av typen Sallen-Key!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-24 11:40

Neriks, Hihi Ja, sagt med att det är S&K så låter det inte MS-20. Men alla filtertyper har väl ändå ett "eget" ljud. Och någon som är expert kanske tycker det är sexigare med S&K än t.ex. transistorstegsfilter. Eller tvärt om?

bara för att det är samma filtertopologi så behöver det inte vara samma komponenter eller ljud!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-24 22:42
Ursprungligen av dar303:

bara för att det är samma filtertopologi så behöver det inte vara samma komponenter eller ljud!

Nu blir jag sugen på att diskutera egenskaperna hos olika filterkonstruktioner. Men det kanske vi ska ta i en annan tråd?

Men rent konkret - olika filtertopologier möjligör ju olika typer av ljud. Ett Sallen & Key filter måste ju låta på ett sätt, elller ha en egenskap, precis som andra filter låter på andra sätt. Men kanse med mer eller mindre karaktär?

Jag lärde mig grunderna om vocoders med Paia Vocodern som är en 1HE ok 8-bandsvocoder med stor mod-potential. Jag har inte använt den på ca.5 år och när jag rev studion så hittade jag den igen och den är till salu här:

http://www.99.se/musikprylar-saeljes/227883-s-vocoder.html#post1382324

1
Bevaka tråden