Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jailbreak eller Jailad, hur kör ni eran iPhone?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

När ni använder iPhone till vardags, använder ni den då i Jailbrake läget eller Jailad?

Vad är fördelar nackdelar med respektiva läge?

//K

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-02 09:57

Varför skulle man köra jailad när man kan köra jailbreakad? Det finns väl inga nackdelar med jailbreakad?

Ursprungligen av koze:

Det finns väl inga nackdelar med jailbreakad?

Nog finns det nackdelar, t.ex.:

- du släpper in kod på din telefon som skulle kunna innehålla vad som helst, ingen nackdel? eh...

- man kan inte uppgradera en jailbreakad förrän det finns ett nytt jailbreak

Men om det uppväger fördelarna. Ja det får var och en bestämma.

Jag vet inte, det var därför jag frågade i första posten.

Jag fick problem med att synka min iPhone mot iTunes igår, startade om telefon och mjukvaror men det blev inte bättre. Efter det så jailade jag min lur och då fungerade det toppen igen..

Då kom jag att undra hur ni andra kör era telefoner?

Min e Jailbreakad.

Min är fri. Alltid.

jag kör alltid Jailbreakad telefon, Dock så måste jag vänta nu då jag köpte Iphone 4 i fredags och hade lämnat in min 3gs på service så fick ut en ny som inte heller går att jailbreaka än förens nya JB kommer ut.
men jag ser inga som helst nackdelar med att ha en JB telefon . ser det mer som fördelar.

kör inte med jailbreak, ser inte nyttan i det.

Ser inte heller nyttan med det.
Har ju redan den operatör jag vill ha och de program i den jag behöver.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-08-02 12:59

Kör jailbreakad. En sån simpel grej som SBSettings får mig att vilja jailbreaka, så jäkla osmidigt att behöva leta upp WiFi, bluetooth etc. i inställningar varje gång man vill aktivera det.

Jag kör den jailad, telefonen är ändå olåst, och de flesta anledningarna till att jailbreaka den verkar mest plottra till det. Det blev trots allt en iPhone för att den är så enkel.

Bara att SBsettings och 3G unrestrictor( särskilt när man kollar på usel bildkvalit'e i youtube t.e.x) gör att det är fortfarande värt det tycker jag.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-08-02 15:41

Det skulle aldrig falla mig in att jailbreaka min telefon. Visst, jag kunde säkert pilla med att leta efter en massa utilities som skulle öka funktionaliteten på ena eller andra sättet, men det är ohyggligt skönt att slippa och ha en färdig användarupplevelse på en av mina prylar. Den bara funkar, och det är noll tinkering inblandat. Dessutom kan jag uppgradera till ny OS-version så fort som Apple släpper den, jailbreakarna verkar behöva vänta ett antal dagar/veckor innan det dyker upp en ny fix.

Apple kollar ju alla program som läggs ut på storen, men de apps som bara finns för en jailbreakad telefon har inte kollats. Det finns iPhone-exploits som bara dyker upp i jailbreakade iPhones utöver de exploits som gäller plattformen i allmänhet. Dessutom är det helt okänd programvara som man lägger in i sin telefon, och enda garantin för att den inte gör mysko saker som att skicka all min kontaktinfo till Ryssland är att de som skriver jailbreakhacket säger att det inte gör det.

Det känns lite grann som att köpa en bil med förseglad motorhuv... Jag kan inte pilla med motorn själv, men så fort något är knackigt så slipper jag också att ta reda på vad som är fel med den själv.

  • Medlem
  • Kungsör
  • 2010-08-02 15:47

Jailbreak tillåter en använda telefonen på ett bättre sätt! Min 3g var Jailbreakad å länge att jag hade glömt hur de var utan. När jag köpte Iphone 4 i fredags blev jg mycket besviken, fick lust att jailbreaka med en gång. Och idag blev det som att min önskan besvarades Nu är den nya också jailbreakad.

Bara en sak som programmet "Whoiscalling" gör det värt att jailbreaka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-02 15:52

kör JB eftersom "appar" som iPhoneDelivery och Lockscreen kräver det...

Nu verkar det tyvärr som inte iPhoneDelivery funkar i iOS 4

//Peter

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-08-02 16:12
Ursprungligen av lelkes:

kör JB eftersom "appar" som iPhoneDelivery och Lockscreen kräver det...

Nu verkar det tyvärr som inte iPhoneDelivery funkar i iOS 4

//Peter

Ytterligare ett skäl att inte jailbreaka: Man vet att de apps som finns i App Store bara funkar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-08-02 16:30

Jag kör MXTube. Youtube är ju totalt obrukligt när telefonen är icke-jailbreakad. Hur tänkte de där?

Ursprungligen av westerlu77:

Bara att SBsettings och 3G unrestrictor( särskilt när man kollar på usel bildkvalit'e i youtube t.e.x) gör att det är fortfarande värt det tycker jag.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-08-02 17:09
Ursprungligen av CEk:

Jag kör MXTube. Youtube är ju totalt obrukligt när telefonen är icke-jailbreakad. Hur tänkte de där?

Jag håller med om att kvaliteten är sämre via 3G, men det är första gången sedan jag köpte min iPhone 3G på lanseringsdagen som jag kör YouTube utan Wifi, och då var jag tvungen att stänga av nätet på telefonen bara för att testa.

Om jag någon gång sitter någonstans där jag inte har wifi och bara måste visa en filmsnutt på en gäspande hund, så känns det som att kvaliteten visserligen är låg, men fullt tillräcklig för att kunna avnjuta gäspandet. Så obruklig tycker jag känns som en överdrift.

Däremot kan jag hålla med om att det är en onödig begräsning i datatrafiken, som borde ingå i carrier-filen istället för hårdkodat i OSet. Samma sak med begränsningen på att tanka hem större podcasts via music storen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-08-05 14:52

Jag är ju en flitig Youtube-användare så de enda klipp som går att "titta" på är de som bara innehåller ljud som jag är ute efter, allt annat är som sagt totalt obrukligt. Samma sak med Skype, grejen med det är ju att man ska kunna ringa var man än är utan att behöva ha tillgång till wifi. Nu går det väl att köra just Skype över 3G väl men själva poängen är att jag gillar verkligen inte Apples wifi-begränsningar och där är jailbreak guld värt.

Ursprungligen av delaque:

Jag håller med om att kvaliteten är sämre via 3G, men det är första gången sedan jag köpte min iPhone 3G på lanseringsdagen som jag kör YouTube utan Wifi, och då var jag tvungen att stänga av nätet på telefonen bara för att testa.

Om jag någon gång sitter någonstans där jag inte har wifi och bara måste visa en filmsnutt på en gäspande hund, så känns det som att kvaliteten visserligen är låg, men fullt tillräcklig för att kunna avnjuta gäspandet. Så obruklig tycker jag känns som en överdrift.

Däremot kan jag hålla med om att det är en onödig begräsning i datatrafiken, som borde ingå i carrier-filen istället för hårdkodat i OSet. Samma sak med begränsningen på att tanka hem större podcasts via music storen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-05 15:43
Ursprungligen av CEk:

Jag är ju en flitig Youtube-användare så de enda klipp som går att "titta" på är de som bara innehåller ljud som jag är ute efter, allt annat är som sagt totalt obrukligt. Samma sak med Skype, grejen med det är ju att man ska kunna ringa var man än är utan att behöva ha tillgång till wifi. Nu går det väl att köra just Skype över 3G väl men själva poängen är att jag gillar verkligen inte Apples wifi-begränsningar och där är jailbreak guld värt.

kan du förklara hur JB hjälper wifi?
//Peter

Ursprungligen av lelkes:

kan du förklara hur JB hjälper wifi?
//Peter

Jb gör att man kan köra saker över 3G istf över enbart WiFi.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-05 15:49
Ursprungligen av Goflorp:

Jb gör att man kan köra saker över 3G istf över enbart WiFi.

tack:-) Ska jag ladda ner ngt speciellt?
//Peter

Jag behöver inget JB. Har den operatör jag vill ha och de appar jag vill ha/behöver finns i AppStore. Hade en JB:ad tidigare, men det var för att bara Telia sålde den och vi har Telenor på jobbet.

Jag har aldrig jailbreakat någon av de tre iPhone jag ägt. Har aldrig känt behovet, men jag förstår de som gör det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-06 10:29

Icke jailbreakad, jag har valt den operatör jag vill ha, samt de program jag behöver kostar lite / ingenting alls... varför krångla till det tycker jag.

Visst, de som jailbreakar har säkert en bra anledning till det och det respekterar jag, men det verkar inte vara så åt andra hållet. Har kompisar med jailbreakade lurar, och när jag säger att jag inte gjort det, eller inte heller kommer att göra det på 4:an idiotförklarar dom mig totalt.... schyssta klubben

Ursprungligen av NBK:

Har kompisar med jailbreakade lurar, och när jag säger att jag inte gjort det, eller inte heller kommer att göra det på 4:an idiotförklarar dom mig totalt.... schyssta klubben

Kanske säger mer om dina kompisar än om du har en jailbreakad lur eller inte..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-06 11:06
Ursprungligen av keptang:

Kanske säger mer om dina kompisar än om du har en jailbreakad lur eller inte..

Jag vet It's a love hate thing

Min iPhone är inte jailbreakad. Tycker inte det behövs. Visst finns det ett par appar som hade varit trevligt (fällde en tår att infinifolder kräver jailbreaking) men inget som jag tycker väger upp riskerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-07 01:38

I am free of course. Vem vill sitta i fängelse? Bara fegisar tror att Apple granskar alla program så bra att man är säker från skadlig kod så länge man sitter kvar i AppStore fängelset.

MyWi, My3G gör livet lite bättre...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-18 22:20
Ursprungligen av selfish:

I am free of course. Vem vill sitta i fängelse? Bara fegisar tror att Apple granskar alla program så bra att man är säker från skadlig kod så länge man sitter kvar i AppStore fängelset.

MyWi, My3G gör livet lite bättre...

om jag laddar "in" My3G ---> behöver jag fortfarande 3G unrestrictor?

Bevaka tråden