Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Då äger man AAPL då...

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-06 19:53

Jag skulle vänta en vecka till innan jag köpte.
Det är för volatilt för att man ska veta vad som sker

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-06 19:56

88,38

Det rör sig, minst sagt. När börsen stängde nu kl.22 så slutade AAPL +1.1% på $98,14.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-06 22:44

Helt sjukt volatilt, världen är galen.
Att Apple står stark vet jag men att dom skulle öka sådär en 10% på eftermiddagen är faktiskt galet.
Apple har inga skulder, och mycket pengar, det är bara att hoppas att det finns kunder kvar som kan köpa deras grejer.

/Tangen

Men det var ju skönt att slippa 8% förlust idag. En trevlig överraskning såhär strax före läggdags. ^_^

Någon som köpte i kväll och slänger sig på sälj-knappen nu?

Missade mitt större köp, kursen rusade innan jag hann få mitt överfört från Nordea.
Tröstar mig med att jag åtminstone hann använda det som fanns i Avanza-depån.

Spännande att se hur det går i morgon. Vill vänta med att sälja nått tills det rett ut sig med finansstormen och det normaliserat sig lite.

Det var ett fantastiskt köpläge idag alltså, och det är det fortfarande även om kursen gick upp.

Apples kurs är inte i närheten av vad företaget är värt för tillfället, som Tangen är inne på har Apple en FET kassa att falla tillbaka på och på frågan om dom har kunder kan jag svara att Apple verkar sälja bättre än alla analytiker trott när det gäller iPhone och Macarna har redan ett momentum som heter duga för tillfället.

Finanskrisen i USA gör det svårt att sia om hur snabbt det vänder, men har man pengar man inte behöver på ett tag tror jag det är riktigt fint köpläge. Jag ser inga större hinder för att Apple inte kommer att fortsätta visa fantastiska siffror när det gäller försäljning och vinst för en bra tid framöver.

(Skulle Jobs sluta, eller än värre gå bort, skulle det nog vara ett hårt slag för aktien, men Apple i sig skulle nog klara sig bättre än man kan tro.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-13 18:13

Kanske dags att investera i lite AAPL inför lanseringen av Win 7...
Kurvorna som skakar Microsoft - IT & Telekom - E24.se

Det finns ett annat skäl till att investera i AAPL, det ser ut som att Apple inte längre är tvungna att redovisa sina inkomster enligt Generally Accepted Accounting Principles, GAAP, och därmed kommer Apple att framstå som mycket mera framgångsrikt i dåligt insatta investerares ögon.

För den som följt med i ämnet så handlar det om att Apple varit valt att bokföra inkomster från iPhone och Apple TV utslaget på en längre period (24 månader) eftersom de vill kunna ge fria uppdateringar som förbättrar produkterna (därav att uppdateringarna för iPod touch kostar pengar eftersom den inkomsten redovisas direkt). Detta har lett till att Apples siffror enligt GAAP inte alls visar hur mycket pengar de faktiskt drar in.

Andy M. Zaky är en av de bättre och mer träffsäkra analytikerna av Apples ekonomi och han har länge argumenterat för hur denna bokföringsmetod döljer Apples verkliga framgångar, både hos AppleInsider och på sin blog.

Vid de senaste kvartalsrapporterna har Apple också redovisat sina inkomster "non-GAAP", men jag tror inte det fullt ut slagit igenom hos alla analytiker och aktieköpare. Men nu med den ändring som först var på gång och nu verkar vara klar så kommer Apples siffror att se ut som om de plötsligt blivit mycket bättre för den som inte är insatt, därmed är det inte otroligt att kursen för AAPL stiger på grund av detta.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-10-14 11:32

Hoppas verkligen att AAPL

ska komma upp i närheten av $250 för då ska jag sälja av en del av mitt innehav som till 95% skaffades i december 2002 för den nätta summan av c:a $7 (justerat för spliten år 2005) per aktie...har inte sålt en enda än...:cool:

Ursprungligen av Hjopek:

ska komma upp i närheten av $250 för då ska jag sälja av en del av mitt innehav som till 95% skaffades i december 2002 för den nätta summan av c:a $7 (justerat för spliten år 2005) per aktie...har inte sålt en enda än...:cool:

Det är bara att gratulera dig Hjopek! Hoppas det är ett stort innehav också!

Själv inväntar jag lägre nivåer innan jag köper, men samtidigt vill man att kursen ska gå så bra som möjligt. Svår balans. O:-)

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-10-13 18:02
Ursprungligen av Hjopek:

ska komma upp i närheten av $250 för då ska jag sälja av en del av mitt innehav som till 95% skaffades i december 2002 för den nätta summan av c:a $7 (justerat för spliten år 2005) per aktie...har inte sålt en enda än...:cool:

Har ÄNNU inte sålt, kanske några till jul...:cool:

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-13 22:07
Ursprungligen av Hjopek:

Har ÄNNU inte sålt, kanske några till jul...:cool:

Schyst ökning från 7 till 500

Upp nästan 3500% för dig då. Inte illa! 8)

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-10-14 12:20
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Upp nästan 3500% för dig då. Inte illa! 8)

Om jag realiserar ja...;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-14 23:25

Gaah.
Själv var jag på väg att satsa en stor del av mitt sparkapital på apple under keynoten då dom tillkännagav att intelprocessorer var sant.

Tyvärr hade jag då en nätmäklare (Avanza!!!) som hade stängt ner handeln med utländska börser eftersom det var midsommar (eller liknande röd dag?) i Sverige.

Sen tappade jag liksom suget, ångrar mig än idag....

Ja önskar att jag hade tagit tag i det i januari-februari i år när aktien dippade under 80 dollar och jag var *helt* övertygad på att den skulle vända upp igen mot nivåerna på 200 dollar så småningom. Jag pratade om det med andra och berättade vilket tillfälle det var, men det var bara prat och lite verkstad för egen del, tyvärr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-22 21:26

Någon som gjorde slag i saken? $300 inom räckhåll enligt Jim Cramer:
Apple nu värt sex gånger så mycket som Dell - MacWorld

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-10-23 09:05
Ursprungligen av Solid:

Någon som gjorde slag i saken? $300 inom räckhåll enligt Jim Cramer:
Apple nu värt sex gånger så mycket som Dell - MacWorld

Visserligen tror jag att aktien kommer fortsätta att stiga men vad gäller Cramer så ska man aldrig lyssna på den mannen...det skulle isåfall vara för att göra precis tvärtemot vad han säger som Gruber är inne på...

Det är nog fullt möjligt. Fast just nu är det ju all time high, så det är väl vettigare att vänta på en nedgång. Jag önskar det skulle komma en ny dipp ner mot 80 dollar som i början av året, men jag tror aldrig talat inte det händer igen.

Men vem vet, kanske Zune Phone kommer nästa år och sopar banan med Apple. Eller inte...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-23 16:33

Det är väl rätt självklart att aktien kommer stiga till $300, frågan är ju bara när, om det är inom ens egen livstid eller inte s.a.s.

Ja, det skulle ju inte vara så tokigt om aktien sjönk ordentligt för vi som funderar på att köpa. Men man önskar väl inte riktigt Apple det...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-10-13 17:52

Ja, där spräckte vi 300!:)

  • Medlem
  • 2010-10-13 19:40

...och jag som fortfarande tjurar för att jag inte vågade ha råd att köpa på mej en post -95/96-nån gång då den stod runt $5.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-19 06:51
Ursprungligen av wlao:

...och jag som fortfarande tjurar för att jag inte vågade ha råd att köpa på mej en post -95/96-nån gång då den stod runt $5.

Jag frågade på banken 96 om de kunde hjälpa mig med att köpa Apple-aktier och visst kunde de det men det var ingen aktie hon rekommenderade :). Tyvärr köpte jag inte eftersom jag inte hade någon aning om hur det funkade med aktier och det verkade lättare att ha koll på fonder...

Tänk om man lagt pengarna på Apple-aktier istället för Apple-prylar genom åren. Då hade man haft en Bentley Cab på tomte nu

Ursprungligen av Björnström:

Tänk om man lagt pengarna på Apple-aktier istället för Apple-prylar genom åren. Då hade man haft en Bentley Cab på tomte nu

AAPL har gjort +74% sedan jag skrev det där. Dags att sluta snacka

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-07-20 16:26

Nu är det roligt att äga AAPL...:)

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-07-20 18:37

1998 när iMac kom så hade jag och en kompis tänkt att satsa 10k var på AAPL. Tyvärr kändes det för svårt och krångligt för oss så vi struntade i det. Frågan är hur länge man hade haft kvar dom?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-02-09 17:10

Nu är det ännu roligare att äga AAPL...:)

AAPL passerade precis 500 dollar.... (i skrivandes stund är den dock nere på 499.50, jag tror det är ute med Apple nu )

Bevaka tråden