Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ubuntu i Parallels - problem.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej vänner

Jag har försökt installera Ubuntu i Parallels på min MacBook och det fungerar inte.
Ubuntu Live CD:n går jättebra att boota direkt vid uppstart av MacBook, men när jag vill köra den i Parallels så säger den "API error, DMS BIOS missing"-typ. Öh???
Windows XP fungerar jättebra i Parallels. Vore kul få Linux också att fungera...

(och vill man vara riktig tuff så kör man givetvis Windows i Fusion på Linux innifrån Parallels haha).

Hjälp!

Hälsar
R

http://www.99.se/unix/226985-installationsproblem-gutsy-gibbon-display-server-has-been-shut-down.html

Ett tips är att ladda ner den alternativa skivan och göra en installation i textläge. Funkade direkt för mig efteråt!

Jag försökte, men den stannade vid att den inte kunde montera CD-ROM.
??

Hälsar
R

Å du har kolla att du kör med den senaste Parallels? 3.0 Beta 5540?

Mmm... finns många trådar på Parallels supportforum om just Ubuntu 7.10-problem.
Jag ska prova köra in från iso-filen på hårddisken istället, eller testa 7.04 och uppgradera via den - och om inget fungerar så provar jag Mandriva Linux. På skoj körde jag in Mandrake Linux 7, alltså föregångaren till Mandriva Linus. Jag hittade den på en CD jag hade hemma. Asgammal, men den fungerade.

Hälsar
R

Jag har provat Mandriva nu och den fungerar, fast jag hittade bara en med engelska i (och norska! Norska fanns, men inte svenska... ). Hmm... inte så kul faktiskt. Visst grafiskt snygg och oh la la, men nja näe. SÅ roligt var det inte.
Ubuntu klagade på CD-ROM-enheten även fast jag körde från ISO-filen på hårddisken.
Nu ger jag upp för ett tag.

Hälsar
R

Testa WMWare

Jag har testat både Parallells senaste (demo) och WMWares senaste (demo) med Ubuntu 7.04 respektive 7.10. Parallells klarade inte att installera 7.10, så jag fick ladda ner 7.04 och installera den istället. Sedan var det bara att uppdatera den versionen till 7.10 inifrån Parallells.
Nu har jag kastat ut Parallells och testar enbart WMWares nya som fungerar mycket bättre än Parallells (enligt vad jag kan bedöma efter en några dagars test).

Har även laddat ner Crossover, men den åker snart ut då jag inte hittar några program av värde som fungerar med Crossover.

Jag lyckades inte få igång Ubuntu 7.04 i Parallels, men jag har fått igång 6:an så jag ska se om jag kan uppgradera därifrån nu. Parallels har alltid fungerat toppen för mig med Windows.

Hälsar
R

  • Medlem
  • 2007-11-15 19:22

Glöm det...

Senast redigerat 2007-11-15 20:45

Jag provade med Ubuntu 7.04 och 7.10, både Live och alternativ skiva. Ingen funkade att boota. Andra Linux-distar funkade dock bra!

1
Bevaka tråden