Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia slutade fungera med iPhone? (Uppdatering: Problem i Telias GSM-nät)

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-11-27 22:21

Jag har haft mitt Teliakort i mobilen sedan jag skaffade mig iPhonen för 2 månader sedan, allt har fungerat fin-fint. Tills i dag. Jag bytte till Telia Fast Pris abb och Fast Pris datatrafik idag. Allt fungerade perfekt efter att de aktiverade abonnemanget i morse och jag har ringt flera samtal under dagen och kvällen. Men nyss, bara för en timme sedan så går det inte längre att ringa med min iPhone?! Har inte ändrat några inställningar whatsoever. Sist jag höll i den ringde jag ett samtal utan problem - och nu - Nej. Hopplöst.

Displayen visar bara "call Failed" "Call forwarding active".

Jag har tagit ut mitt Telia kort och satt i min gamla P990i och det fungerade fint att ringa med den. Har satt i ett Comviq kort i min iPhone och det fungerade fin-fint att ringa. Men när jag sätter i mitt Teliakort är det stopp. call failed. Men det går ju i P990:n?!!!

Det skumma är att jag kan skicka och ta emot SMS med Telia i den även om jag inte kan ringa...

Någon som har råkat ut för detta?

Samma här!!! Stendött med mitt telia! Kortet funkar inte i min gamla Nokia heller.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-11-27 22:43

Kan Telia ha ändrat något i nätverket som låser ute oss? Fattar inte vad det kna vara som hänt?

Jag har samma problem! Men jag tror inte att det beror på att Telia har låst oss iPhone användare ute eftersom att min polare inte heller kunde ringa med sin Telia telefon (inte iPhone). Verkar som att det vanliga GSM nätet inte fungerar som det ska men att Telias 3G nät fungerar. Antar att det bara är att vänta och se! Förstår ju inte varför Telia skulle bedriva häxjakt på iPhone användare.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-27 23:10

Tur....!
Blev lite orolig då inte heller jag kunde ringa/bli nådd sedan någon timme tillbaka, och så får man se denna tråden.
Använder förövrigt Halebop, vilka går under Telias nät.

Jag blev oxå skiträdd eftersom jag idag faxade in papperen för att porteras över till Telia...:) Hoppas verkligen att Deepwood har rätt!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-27 23:33

Från http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=719535

Telias mobilnät nere i delar av Sverige
Telias mobilnät har drabbats av svåra problem på många håll i landet. Flera SOS-centraler har drabbats av svårigheter liksom mängder av privatpersoner.

Felet uppstod vid 22.30-tiden och är svårt att hitta, enligt Markus Larsson, driftledare på Telia.

- Det är bara en del områden som har drabbats men vi har problem från norr till söder, säger han.

Telia vet ännu inte hur lång tid det kan ta att åtgärda felet. Medan GSM-nätet är drabbat går det fortfarande att ringa på 3G-nätet och andra distributörers nät.

Några av dem som drabbats är SOS-centralerna i södra Sverige.

- Det här innebär att folk som ska slå larm och ringer från en Teliamobil inte kommer fram till oss. Många larm kommer in genom mobil i dag, säger Ulf Wikström driftledare på SOS i Malmö.

Ulf Wikström berättar att de upptäckte problemet med mobilnätet när de skulle ringa till en ambulans och samtalet inte kopplade fram. När andra ambulansförare föröskte ringa till sina kollegor gick heller inte detta.

- Men vi har ju andra vägar att kontakta vår personal, säger Ulf Wikström.

;

Aha! Där har vi det. Som jag anade .. Antar att alltså Telia inte har nåt emot iPhone, Haha!

samma skit för mig. funkar bra med mitt telenor kontantkort, kan ta emot sms med telia men inte ringa. kortet funkar bra i mina andra telefoner. skumt är ordet..

Tog mig friheten att ändra rubriken så vi inte skrämmer livet ur folk

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-28 01:02

Fel av Telia med såna här avbrott, skrämmer ju livet av alla iPhone ägare
Var 100 på att min mobil gått sönder efter 2mån användning utan problem..

Jag var redo att sälja min mobil igår kväll! Ha ha
Riktigt sur... tills jag stoppade i simkortet i min gamla Nokia & märkte att
det inte funkade där heller.

Det var väl extra lurigt (ha ha) igår eftersom 3G fungerade, så folk som tog ut SIM-kortet och stoppade in i en 3G-mobil trodde att det var fel på iPhone, likt första inlägget.

Igår krånglade det med Telia igen. Tappade kontakten med nätet hela aftonen igår!
Någon mer som det krånglade för?

"Masten började brinna vid tiotiden i Avesta. Enligt polisen ska ett tekniskt fel ha uppstått i masten som orsakade branden.

Det blev stora störningar i teletrafiken till mobiltelefoner under natten och även under morgonen var det störningar. Det var på söndagsmorgonen okänt när masten kunde lagas. "

Så var det mysteriet löst.... fasiken vilken otur man haft den senaste månaden med Telia.

Blir lika livrädd varje gg min iphone tappar bort nätet.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-29 19:15

Jag har haft samma problem som föregående talare, i c.a 1 månad nu. Jag kan ringa, men oftast så bryts samtalet efter någon minut för att min telefon tappar mottagningen, och ibland kan mottagningen vara nere i upp till en halvtimma. De som försöker ringa till mig kommer inte alltid fram, ibland kan de ringa 4-5ggr utan lyckat resultat. Jag kör Halebop, som använder sig av Telias GSM-nät. Bor i södra delen av sverige. Kan det vara fel på min iPhone?

Jag har samma problem som du chrullo, har du eller någon annan kommit fram till vad det kan vara? Jag kör dock Comviq, som har fungerat klockrent tills i julas..

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-30 15:18

Har ingen aning. Jag som tänkte byta till Tele2/Comviq i hopp om att det skulle fungera bättre. Kan det helt enkelt vara så att iPhone faktiskt inte är så bra trots allt? *läskig musik*

När jag kommer hem igen, om typ 12 dagar skall jag prova med min gamla mobil och se om det fungerar lika dåligt med den. Sedan skall jag prova min sambos SIM-kort och se om även det tappar mottagningen i min mobil.
Antar att MacSupport inte kan hjälpa oss här i sverige hahaha...

1
Bevaka tråden