Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avbeställ telefonkatalogen!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick precis detta från en kompis:

Citat:

I år delas 5,5 miljoner telefonkataloger ut. Rätt onödigt va?
Varje modern människa checkar telnummer via hitta.se eller typ eniro.se .
Telefonkatalogen belastar miljön på onödigt sätt var det gäller transporter och
papper (0,7% av Sveriges förbrukning).

Det är lätt att avbeställa katalogerna. Tar 1 minut av din tid och du gör en
insats för miljön!
2007 var det enbart 3500 personer som avbeställde telefonklatalogerna, låt det
bli 1 miljon nästa år.

Länk: http://www.enirosverige.se/se/Sverige/Kontakt/Katalogavbestallning/
Capgemini Sverige AB, Registered office: Stockholm, Reg.No. 556092-3053

Jag har avbeställt den har du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-28 15:01

jag har!
bara bra att man kan.

Om man inte använder den tycker jag definitivt att det är viktigt att göra det.

/Tangen

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-28 16:26

Ska jag också göra. Känner inte en enda människa som använder telfonkatalogerna numera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-28 17:51

Bra initiativ… å dessutom smart av Eniro då de via formuläret får in en massa uppdaterade kunduppgifter…

- Torkel

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2007-11-28 17:56

Självklart gör man det. Lär ju gå åt ett och annat träd för att producera dessa kataloger..Kan inte minnas när jag använde en senast.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-28 18:01

Osmart av Eniro att gömma undan avbeställningsguiden snarare. Men vafalls, det är ju fler kunder dom tjänar pengar på, inte färre.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-11-28 21:24

Visst är det bra att man kan avbeställa telefonkatalogen (vilket jag också har gjort) men den besparingen man gör på skog är väll ändå en fis i rymden jämfört med all direktreklam som pumpas ut varje vecka.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2007-11-29 09:35
Ursprungligen av onnyt:

Visst är det bra att man kan avbeställa telefonkatalogen (vilket jag också har gjort) men den besparingen man gör på skog är väll ändå en fis i rymden jämfört med all direktreklam som pumpas ut varje vecka.

Men den säger du väl nej till också Någonstans måste man ju börja..

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-11-29 09:39

Jag tackar gärna nej till all reklam i brevlådan men hur skjulle det gå till? Kan man spärra sig mot DR. Tacksam för tipps.

Ursprungligen av onnyt:

Jag tackar gärna nej till all reklam i brevlådan men hur skjulle det gå till? Kan man spärra sig mot DR. Tacksam för tipps.

Man kan spärra sig genom NIX-Adresserat, så slipper man mycket av den adresserade reklamen.
http://www.swedma.se/site.aspx?id=16

Och för att slippa den oadresserade reklamen så finns det nog bara ett sätt - en lapp med "Ingen reklam, tack!" på brevlådan.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Man kan spärra sig genom NIX-Adresserat, så slipper man mycket av den adresserade reklamen.
http://www.swedma.se/site.aspx?id=16

Och för att slippa den oadresserade reklamen så finns det nog bara ett sätt - en lapp med "Ingen reklam, tack!" på brevlådan.

Tyvärr slipper man inte all reklam, alla Pizza-lappar kommer ner ändå!! Är så sjukt irriterad på att dom inte kan läsa vad det står på dörren!

Ursprungligen av Patrik D:

Tyvärr slipper man inte all reklam, alla Pizza-lappar kommer ner ändå!! Är så sjukt irriterad på att dom inte kan läsa vad det står på dörren!

Nu skojar inte jag, en gång sprang jag ut och tog en pizza-kille som stoppade reklam i mitt brevinkast, trots en MYCKET tydlig skylt på dörren som informerar om att jag endast är intresserad av adresserad post.
– Kan du inte svenska, frågade jag i ganska bestämd ton.
Ganska omgående fick jag ångra mitt utspel, för killen kunde verkligen inte svenska.

Med teckenspråk lät jag honom förstå att lappar på dörren betyde "no no – ingen reklam".

Här korspostas det mellan avdelningarna på 99.se. Detta har varit upp på 99.se/musik
http://www.99.se/musiklounge/230435-enirokatalogen.html

Som jag skrev där gäller ju avbeställningen enbart villaägare, eller folk i annan typ av enskilt boende. Landets lägenhetsinnehavare kan inte avbeställa katalogen. Eniro beskriver så glatt att alla kataloger hämtas tillbaka från trappuppgångarna om dom inte tas av dom boende.

Problemet är ju att skadan redan är skedd. Man har redan skövlat skog för att trycka upp katalogen. Man har kört med lastbilar för att distribuera och man kör dessutom lastbil en gång till för att hämta tillbaka oönskade kataloger.

Det enda rimliga vore förstås att katalogen slutade tryckas över huvud taget. Dom som verkligen vill ha en katalog kan få prenumerera på den, vilket borde minska upplagan med ett antal miljoner. Annars kan man alltid ringa 118 188 eller söka på internet.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-30 11:28

Tack för länken, nu slipper jag katalogen

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-02 22:55

Nu blev jag sugen på just pizza faktiskt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-12-12 22:20

Obs! Man måste avbeställa katalogen VARJE ÅR, annars kanske någon nyinflyttad "råkar missa katalogen" :/

Att använda papper är inte miljöförstöring. Det finns igen finit mängd skog som försvinner ju mer ju mer papper man använder. Använder man trä och papper så betyder det att man i princip beställer plantering av fler träd. Ingen säger till exempel att det är dåligt för miljön att äta potatis eller morötter, på samma sätt är det inte dåligt att använda trä och papper.

Dessvärre är det fel.

Dels för att pappersframställningen i sig innebär miljöpåverkan, för att transporterna av virke och färdigt papper genererar utsläpp, och för att väldigt mycket papper bränns, vilket innebär att bundna kolföreningar övergår till koldioxid, dvs växthusgaser.

Förvisso producerar även människor koldioxid, men vi kan ju inte välja att sluta andas. Vi kan däremot välja att inte använda tryckta telefonkataloger.

1
Bevaka tråden