Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prisbild Canon Powershot Pro-1

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

går i tankarna att sälja min powershot pro-1 kamera... hur mycket tror ni jag får för den?

den är inköpt 2005 ich har varit måttligt använd, den är i mycket bra skick.. har inte den blekaste vad den kan vara värd nu.. när den var ny låg den väl på 8-9 tusen om jag inte minns fel?

tack på förhand!

Mvh Markus B

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-07 16:14

Tja vad ska man höfta till med, kameran släpptes i början av 2004 enligt dpreview.com om mindre än tre veckor är det altså en i runda slängar 4 år gammal modell. Ditt nypris är inte relevant i frågan*, däremot är konstruktionen en förlåtande omständighet. Hade det varit en spegelreflexkamera hade den varit totalt slutkörd vid det här laget, nu är inte powershot pro 1 en slr utan har en ccd sensor utan spegelreflexmekanik. Kan vara bra att påpeka att den lär hålla betydligt längre än 100.000 exponeringar. Sätt ut den på tradera från 1500 spänn och se vad den landar på, skulle tippa på kring 2500-3000, är du inte nöjd med det priset så är det ju bara att avbryta auktionen.

* Man ser många Macanvändare på både eniro (fd. gula tidningen) och blocket med en ganska komisk syn på det här med andrahandsvärde. Altså en 4-5 år gammal dator är värd 700 spänn mindre än en sprillans.

Ursprungligen av Bleppe:

Hade det varit en spegelreflexkamera hade den varit totalt slutkörd vid det här laget

Var helt enkelt tvungen att kommentera det uttalandet så att det inte får stå oemotsagt ,det är förstås käpprätt åt skogen att säga att en slr skulle vara helt slut efter några års användning. De håller länge, sen är det bara att serva dem så funkar de lika länge till

Naturligtvis. Är man rädd om prylarna håller de dessutom ännu längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-12 19:09

Mitt utlåtande är inte grundlöst. Går vi tillbaka 4 år så var 10.000 exponeringar standard livslängden för spegelreflexkameror. Idag ligger den på 100.000, det som slits är altså mekaniken. Jag har sedan förra sommaren tagit 20.000 bilder med min EOS 400D, många konserter och utställningar har det blivit, man tar gärna i lite extra i jakten på bra bilder när man ändå fotar digitalt. Att byta mekaniken skall Canon i dagsläget ha mer för än vad jag gav för kamerahuset, och det är sådelles inte lönsamt att låta byta den när mekaniken är slut. Men självklart, om man bara plockar fram kameran till nyår och när det är ufon på himlen så självklart håller de längre.

Ursprungligen av akerstrom:

Var helt enkelt tvungen att kommentera det uttalandet så att det inte får stå oemotsagt ,det är förstås käpprätt åt skogen att säga att en slr skulle vara helt slut efter några års användning. De håller länge, sen är det bara att serva dem så funkar de lika länge till

å andra sidan är det ju inte som om en hemmapulare kan göra ett slutarbyte något mer... och det är inte gratis.

FÖR ATT KLARGÖRA ANG PRO1
Slutaren ska klara flera åtskilliga hundra tusen exponeringar... inte som en desr mao.

Om man är orolig över hur länge slutaren ska hålla så kan man google lite, det är märkvärdigt få som verkar behöva byta den trots hundratusentals tagna bilder.
Canon anger att min kamera är byggd för att klara 300000 avtryckningar men det är förstås olika för olika kameror.

Tack för inläggen : ) var lite tveksam till svar först men de kom till slut!

nu har jag sålt den. hörde med lite fotohandlare och så. så den gick för 2500 kr till slut. med väska minneskort, uv-filter osv.
jag är nöjd och förhoppningsvis är köparen också det
kameran har ju fortfarande ett stort funktionellt värde...

istället lyckades jag köpa en eos 30D i en affär som skulle flytta. fick huset för 6000! rätt bra pris tycker jag

tack för svaren!

Mvh Markus

1
Bevaka tråden