Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vidarebefordra samtal

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Införskaffade en iphone och älskade den. Men.... det går inte att vidarebefordra samtal!!!!!!!

Har trådlösa kontoret hos Telenor, alltså bara mobiler på jobbet. I mitt jobb tar jag emot samtal som jag sedan behöver parkera för att sedan skicka vidare till min chef.

Med en "normal" telefon parkerar jag samtal 1, ringer sedan upp min chef och meddelar att han har samtal och kopplar samtalet genom att trycka 4 & grön lur, samtal 1 kopplas då ihop med samtal 2 (min chef).

Detta går ej att göra med Iphone. Har jag Fel?? Finns det modd för detta.l Har sökt men ej funnit. Dett tvingade mig till att återgå till en stenålders telefon i jämförelse med Iphone, P990i. Suck..... Vill inte.....

Någon som vet om mitt problem kan lösas???

Tack för bra forum

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-03 13:22

Och hur gör du just parkeringen av samtalet med en vanlig mobil? Det framgår inte riktigt.

trycker på parkera.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-03 14:48

Vad händer när du försöker? Får du något felmeddelande eller startar någon annan funktion?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-03 20:54

Kan man, av manualen till iPhone att döma, tro att Apple har en något annorlunda variant på att parkera än en SonyEricsson/Nokia/etc? Då dom kan fixa ett 5-parts konferenssamtal i sin iPhone så börjar man ju undra vad som gör det möjligt med fler än 3 (som väl är brukligt)?

Då jag inte kan du mobilnätverk fungerar så kan jag inte uttala mig om parkerafunktionen som finns på min SE K800i kontra min iPhone. Är det någon som har provat med 5-parts konferenssamtal öht?

  • Oregistrerad
  • 2007-12-03 21:58

Jag har testat med 4 pers, inget som sa att jag inte kunde ta in en 5:e

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-04 22:14
Ursprungligen av 11244:

Jag har testat med 4 pers, inget som sa att jag inte kunde ta in en 5:e

Du har inte reflekterat över att du är en (1) av dom fem (5) i konferenssamtalet... För att citera manualen:You can merge up to five calls for a phone conference.

  • Medlem
  • 2007-12-03 22:11

för mig funkade det med 3 pers. Men kanske gick fler. Men någon som vet hur priserna räknas? Jag har halebop och ska kunna ringa gratis till halebop, men ändå försvann det mer pengar.

Men frazze, 1124 och JGG, det är väl två helt olika saker att VIDAREKOPPLA ett samtal och att starta ett konferenssamtal hallå? Sabba inte bumbaboy's tråd nu genom att prata om annat. Jag har inget att säga om själva frågan men tyckte det blev lite fel här bara...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-05 14:19

Nja, vidarekoppla (vid upptaget eller ständigt) är inte samma sak som att föra vidare/transferera/vidarebefodra (kärt barn, you know!)? Väl? För vidarekopplingen sker ju per automatik utan ingrepp från den som har mobilen?

Så den som kan GSM-nätverk och dito mobiler och vet vilken kontroll/status-trafik som skickas mellan mobil och nätverk när man parkerar och kopplar vidare får gärna berätta mera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-11 13:37

Ingen som kommit på någon lösning på problemet?
Har samma dilemma som bumbaboy.

  • Medlem
  • 2008-03-10 16:33

Hej,

Vi har också Trådlösa Kontoret här på mitt företag, men har inte hittat någon lösning för att koppla samtal till andra inom företaget. Gruppsamtal fungerar ju kanon, men man kan inte koppla bort sig själv utan att hela gruppen kopplas från.

Blir det till att vänta till version 2.0 för denna funktion, eller har någon kommit på hur man kan göra?

/P

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-10-03 09:38
Ursprungligen av perka:

Hej,

Vi har också Trådlösa Kontoret här på mitt företag, men har inte hittat någon lösning för att koppla samtal till andra inom företaget. Gruppsamtal fungerar ju kanon, men man kan inte koppla bort sig själv utan att hela gruppen kopplas från.

Blir det till att vänta till version 2.0 för denna funktion, eller har någon kommit på hur man kan göra?

/P

Ledsen att jag svarar i en gammal tråd, men är detta problem löst? Har själv införskaffat en iPhone 3G och har Telenors mobila växel.

Jag lyckas inte heller vidarekoppla samtal.

Någon som har en lösning på detta?

Ursprungligen av bumbaboy:

Någon som vet om mitt problem kan lösas???

Tack för bra forum

Tja, hej och välkommen hit till 99Mac, vi är ett par hundra riktigt goa gubbar&gummor här som gärna behöver föstärkning. Säkert har du kunskaper inom specialområden och kan hjälpa andra. Varför inte börja med att skriva en presentation om dig själv i "Presentationer" och sedan rota runt lite inom de områden du tycker verkar kul.

Här inne är det inte ålder eller utseende som gäller, här blir man respekterad för sina kunskaper och hur bra man är på att hjälpa andra.

Och du är hjärtligt välkommen in i den gemenskapen

Bump.

Detta problem är det enda som står i vägen för att vi skall få iPhones till jobbet. Det verkar som om problemet gäller alla mobila växlar och att iPhone inte är den enda mobilen som inte fixar att vidarebefodra samtal. Enligt en Telia-försäljare har dom ett utvecklingsteam som jobbar på problemet.

Någon som vet mer? En lösning på det här vore inte dumt.

Hej Lagermyr!

Förstår inte vad Telia svamlar om!? Vi bytte från Telenor till Telia och har nu Telias mobila Centrex lösning och det fungerar alldeles utmärkt at överflytta samtal. I aktivt samtal trycker mann ## väntar på ton, slår telefonnummer vid svar meddelar man att att man har ett samtal att överföra och lägger helt enkelt på luren. Nu överflyttas samtalet till tredje parten!

Jesper

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-01-09 16:11

Jag har testat ## på min iPhone, får aldrig någon ton, utan samtalet bara fortsätter. En annan person har en iPhone som är knuten till en centrex-växel och för henne funkar ## utan problem. Har detta med vilket abbonemang man har på telia?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-01-11 00:24
Ursprungligen av Urme:

Jag har testat ## på min iPhone, får aldrig någon ton, utan samtalet bara fortsätter. En annan person har en iPhone som är knuten till en centrex-växel och för henne funkar ## utan problem. Har detta med vilket abbonemang man har på telia?

## är ett Centrexkommando, är du inte ansluten till en Centrexväxel funkar det inte.

Iphone funkar bara tillsammans med Centrex, som i grunden är baserad på det fasta nätet, men inte med Telia Jobbmobil Växel. Däremot funkar den med Tele2's mobila växel som är väsentligt billigare än Centrex.

Vi köpte iPhones med Telia Vänner (69:-/mån i 18 månader). Jailbreakade och låste upp med Yellowsn0w. Kör Tele2 Mobila Växeln med både fasta och mobila nummer till varje telefon. Alla växelkommandon inkl vidarebefodring av samtal fungerar.

Trots att vi fick teckna abonemang i 18 mån. på Telia som vi inte kommer använda och köpa telefonen dyrare än om vi skaffat Centrex blev totalkostnaden med fast avgift för både data och telefoni 250:- billigare i månaden per telefon hos Tele 2.

En gammal fråga från bumbaboy men jag vet inte om han hittat lösningen på det ännu.

I alla fall hade jag samma problem och Telenors företagssupport och Tekniska support hade ingen aning och mumlade bara om att iPhone inte var godkänd för telenors nät.

Dock har jag hittat en lösning.

Problematiken ligger i att du inte kan slå en 4 och trycka på grön lur/skicka

1. Du får ett samtal som du vill koppla vidare till en kollega.
2. Parkera detta samtal.
3. Ring upp personen du vill koppla till och medela dem om att de har ett medelande.
4. Sedan går du in i dina kontakter där du sparat ner en 4 som en kontakt.
5. Så fort du väljer att ringa upp denna "kontakten" så kopplas samtalen ihop. För här får vi en 4 med grön lur automatiskt.

Hoppas att detta kan hjälpa folk där ute.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2009-02-11 10:49
Ursprungligen av alexmork:

En gammal fråga från bumbaboy men jag vet inte om han hittat lösningen på det ännu.

I alla fall hade jag samma problem och Telenors företagssupport och Tekniska support hade ingen aning och mumlade bara om att iPhone inte var godkänd för telenors nät.

Dock har jag hittat en lösning.

Problematiken ligger i att du inte kan slå en 4 och trycka på grön lur/skicka

1. Du får ett samtal som du vill koppla vidare till en kollega.
2. Parkera detta samtal.
3. Ring upp personen du vill koppla till och medela dem om att de har ett medelande.
4. Sedan går du in i dina kontakter där du sparat ner en 4 som en kontakt.
5. Så fort du väljer att ringa upp denna "kontakten" så kopplas samtalen ihop. För här får vi en 4 med grön lur automatiskt.

Hoppas att detta kan hjälpa folk där ute.

Stort tack för denna lösning. Jag har precis testat ditt tips med vår Telenor One-lösning. Det fungerar alldeles utmärkt!

/ Martin

Ursprungligen av alexmork:

En gammal fråga från bumbaboy men jag vet inte om han hittat lösningen på det ännu.

I alla fall hade jag samma problem och Telenors företagssupport och Tekniska support hade ingen aning och mumlade bara om att iPhone inte var godkänd för telenors nät.

Dock har jag hittat en lösning.

Problematiken ligger i att du inte kan slå en 4 och trycka på grön lur/skicka

1. Du får ett samtal som du vill koppla vidare till en kollega.
2. Parkera detta samtal.
3. Ring upp personen du vill koppla till och medela dem om att de har ett medelande.
4. Sedan går du in i dina kontakter där du sparat ner en 4 som en kontakt.
5. Så fort du väljer att ringa upp denna "kontakten" så kopplas samtalen ihop. För här får vi en 4 med grön lur automatiskt.

Hoppas att detta kan hjälpa folk där ute.

Tack för instruktionen. Vi funderar på att hoppa på Telenor One med iPhones och har varit lite oroliga för detta. Jag har några frågor som jag tacksamt tar emot svar på:

1. Kan man överföra att samtal utan att vänta på att kollegan svarar? (Det är inte så att jag tycker illa om prata med dem, bara så att det ibland inte behövs när man flyttar ett samtal.)

2. Det blir ganska många klick (Kontakter, välj rätt kontakt, välj rätt nummer och sedan Kontakter, välj "kopplakontakten", välj nummer). Kan man få upp favoritlistan eller få iPhonen att ringa kontakten direkt när man väljer den istället för att behöva välja det enda nummret på kontakten för att ringa?

Stort tack!


Sökte lite uppgivet efter lösning på precis samma problem som "bumbaboy" hade för över två år sedan. Hittade tråden på 99.se och naturligtvis ett svar! Tack alexmork!

Hej

Jag får inte vidarekoppling/vidarebefodring av ett existerande samtal att fungera!

Jag har provat dessa tips ovanför men utan lycka... Med "Alexmork" metod går det bra fram till att jag lagt till "4-an" i samtalet men lägger jag på. I det skedet när man lagt till 4-an i samtalet så bryts samtalet!

Finns där fler lösningar?
/tommy

  • Medlem
  • nacka
  • 2011-10-14 18:26

Halloj;
Testa Switchboard från Avancit AB; den gör överflyttningen åter er. Supersmidigt!
Den finns för iPgone också - löser överflyttning i mobila växlar där med för iallafall 3, Telenor, Telia jobbmobil, tre...

1
Bevaka tråden