Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tycker ni om "nya" Cap & Design?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://forum.macworld.se/blogg/20071125/kolla-in-nya-capdesign/

Omslaget till det kommande numret.
Cap & Design har ju som sagt gått ihop med MacWorld-redaktionen, så en del ändringar lär det ju bli.
Nya priset: 129 kr!!

Vad tror ni? Flipp eller flopp?

Senast redigerat 2007-12-03 10:44

Det kan väl inte vara många som betalar lösnummerpriset - det sätts väl mest för att motivera en dyr prenumeration?

  • Avstängd
  • International user
  • 2007-12-03 11:43

Jag tror att det kommer bli bra mycket bättre. Per har inte riktigt lyckats som chefred. tycker jag. Redan omslaget till det här numret känns bra mycket mer spännande än alla andra som kommit ut de senaste två åren.

/M

Proffs Foto ligger i samma prisklass per lösnummer. Jag tror att det kan fungera rent prismässigt om innehållet håller måttet.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-12-03 13:44

Jag tycker att Cap&D varit lite väl kvasi de senaste åren. Samtidigt som MW fokuserat väl mycket på hemanvändare, och inte speciellt alls på proffs.

Om Leijon lyckas att lägga Cap&D någonstans mittemellan så är han nog på helt rätt spår. Tänk Nollett när den levde.

CAP & Design är i stort behov av en nytändning och jag hoppas att detta blir det. Jag är dock lite orolig för att IDG inte gjort en grundlig målgruppsanalys utan mera gått på "känn" hos de inblandade.

Första intrycket av omslaget är att formspråket inte är typiskt för den läsargrupp som tidningen har, men vad vet jag, jag har inget annat än mina personliga erfarenheter att gå på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-04 07:58

hmmm, sådär på något vis.
Liksom helt ok, men inte för mig - men jag borde ändå vara mitt i deras segment.
(Jobbar på en design byrå)
Housefonten rakt över framsidan är väl ok, men det viktiga är ändå innehållet - och de senaste numren har lite kvar att ge i alla fall tycker jag.
De redaktionella artiklarna håller lite ojämn kvalité, ibland lysande ibland lösnäsa

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-20 17:50

Nu är första numret ute sedan ett tag och nummer 2 skickades till tryck i veckan. Vilka är era intryck?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-20 17:52

Det där nummret köpte jag för 65 spänn nyligen på hemköp. Mkt bra nummer.

Jag skrev ett inlägg på bold med mina förstaintryck, jag citerar det här:

"Klart att det är ett steg framåt, men det behövs flera till. Typografi och läsbarhet funkar, men däremot känns den grundläggande tanken för form- och färgelement lite bedagad. Att använda cyan, magenta och gult är en riktig nödlösning och en sån där ironisk blinkning som passar för kvarterstryckeriet, men som inte riktigt håller som bärande idé för en tidskrift. Att dessutom komplettera den med orange gör inte saken bättre.

Sen har den också ärvt lite av MacWorlds "stökighet". Precis som MacWorld lider den också av bristen på insikt att man ibland måste tona ner saker, snarare än att försöka framhäva allt.

Men, hursomhelst, vad gäller innehåll, disposition, etc. är det ett klart steg framåt. Så nu hoppas jag bara att de fortsätter i samma riktning."

För övrigt vill jag ge Andreas Leijon en eloge för viljan att föra en öppen dialog med läsarna - bravo!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-20 18:11
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

För övrigt vill jag ge Andreas Leijon en eloge för viljan att föra en öppen dialog med läsarna - bravo!

Tack kära du!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-20 18:10

Tack för bra feedback! Jag tar den vidare till redaktionen.
Här är för övrigt en förhandstitt på nummer 2:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-20 18:10

(Kan vara lite svårt att läsa rubbarna, hojta till om ni vill ha hjälp att förtydliga något)

RÖRIG GRAFIK läste jag först.
haha

Föresten Leijon varför ska ProffsFoto bara komma ut 2 gånger under 2008. Jag hade hoppats på att ni skulle gå från 4 nummer till 6. Inte ner till 2.
Jag tycker att ni borde satsa mer på den tidningen.
=/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-20 19:19
Ursprungligen av Chaosstar:

Föresten Leijon varför ska ProffsFoto bara komma ut 2 gånger under 2008. Jag hade hoppats på att ni skulle gå från 4 nummer till 6. Inte ner till 2.
Jag tycker att ni borde satsa mer på den tidningen.
=/

Det handlar om tre saker kan man säga:

1) Hur mycket nytt det finns att skriva om.
2) Hur ofta läsarna kan tänka sig att köpa tidningen.
3) Hur ofta annonsörerna kan tänka sig att annonsera.

Och sammantaget kom vi fram till att det är två nummer per år som är det optimala. Åtminstone under 2008.

När man får se större bilder på de jobb man skriver om och mindre idolbilder på kreatörerna så börjar jag köpa tidningen igen. Ett tag var det nästan löjligt då jobben visades som tumnaglar och de som gjort dem hade porträttbilder som tog upp en helsida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-21 17:00
Ursprungligen av jobruce:

När man får se större bilder på de jobb man skriver om och mindre idolbilder på kreatörerna så börjar jag köpa tidningen igen. Ett tag var det nästan löjligt då jobben visades som tumnaglar och de som gjort dem hade porträttbilder som tog upp en helsida.

Jag tror vi helt och hållet är inne på samma linje.

Det låter glädjande.
Ser gärna artiklar med mycket bakgrundsfakta, hur de tänkte, tekniska lösningar, problemställningar osv.

Glöm inte artiklar om annat än webbdesign också. Bokformgivning och annan klassisk form + typografi.

Kanske jag skall ta upp min prenumeration igen

Jag saknar tyngd - den känns för glättad
Även om jag inte jobbar längre inom "kundsegmentet" så är intresset kvar

Det jag minns var den tid (kanske var det 01!) då CAP både var kreativ i form och innehåll samt hade tyngd i artiklarna. Då höll i vart fall jag reda på vilken dag tidningen skulle komma och såg fram emot den. Nu är det snarare så att jag funderar varje gång det är dags att förnya prenumerationen.

Men blir det mer tyngd och det grafiska fältet breddas - då hänger jag med

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-21 22:15

Bra att ni gör något åt den stackars tidningen. Det har varit lite komiskt att Sveriges största tidning för grafisk design samtidigt varit ett av landets sämsta exempel på ämnet. Gillar den nya formen, luktar inte design a la medborgarskolan kurs längre.. Bra Bra Bra..

Detta från hörnflaggan:
Jag är strikt nyfiken amatör. Men vem i hela friden har tagit beslutet att köra med serif på er hemsida??
Jag kan förstå viljan att sticka ut, men håll er då till rubriker med lite större typsnitt.
Man brukar ju säga att serif-typsnitt inte gör sig så bra på datorskärmar. Detta torde ju också vara anledningen till att alla(?) webtypsnitt som tagits fram är sans serif. For a reason.

Det hela känns mycket ad hoc.

En annan tanke är, och jag har inte kollat genom er css, att det ligger nåt obskyrt typsnitt först i listan, som alla i branschen anses ha installerat. Men då sitter ju ändå alla andra snittare på pottkanten.

Nä, funktion först mina herrar.

MVH

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-12 09:48
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Detta från hörnflaggan:
Jag är strikt nyfiken amatör. Men vem i hela friden har tagit beslutet att köra med serif på er hemsida??
Jag kan förstå viljan att sticka ut, men håll er då till rubriker med lite större typsnitt.
Man brukar ju säga att serif-typsnitt inte gör sig så bra på datorskärmar. Detta torde ju också vara anledningen till att alla(?) webtypsnitt som tagits fram är sans serif. For a reason.

Det hela känns mycket ad hoc.

En annan tanke är, och jag har inte kollat genom er css, att det ligger nåt obskyrt typsnitt först i listan, som alla i branschen anses ha installerat. Men då sitter ju ändå alla andra snittare på pottkanten.

Nä, funktion först mina herrar.

MVH

Jag är inte heller något fan av seriferna. Stryper dem i eftermiddag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-12 09:52

Jag gillar det som håller på att ske... Det är en bit kvar - men det är det alltid.
Framförallt gillar jag precis som RR att ni vill ha feedback på det ni gör.

Det är lite pill, det nya omslaget känns lite för nätt och skört, trots den stora bilden. Typografin är nog det enkla svaret.

/Tangen

1
Bevaka tråden