Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Större databas - Villken lösning?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På jobbet har vi av en kund fått i uppdrag att filtrera dess kunders inköp sedan 5 år tillbaka och skapa en VIP-specifikation, dvs kunder indelade i olika grupper varav den bästa kallas VIP.

Vi har följande tabeller och parametrar:

- En kundtabell med kundnummer, hushåll (kan ju bo fler kunder på samma adress)
- Hushållstabell med adress, avstånd till butik osv
- Leverantörer med Id, adress osv
- Sortimenttabell med huvudvarugrupp, varugrupp, avdelning/butik, säljyta leverantörsid osv
- Försäljningstabell med alla inköp direkt exporterade ur PoS (kassa)-systemet med kundnummer, artikelnummer, varugrupp, leverantör, inköpspris, rabatt, försäljningspris osv

Vi vill nu hitta kunderna som köper för mycket pengar i varugrupper eller avdelningar med dyra varor. Varje enskilt köp måste jämföras med artikelns status och därefter skall summan av inköp i en viss butik också jämföras med olika prisnivå-klassifikationer (är summan tillräcklig hög för att hamna på VIP-nivån)

Det handlar kanske om upp till 150 queries eller så som ska utföras i följd för beräkningar, summeringar och grupperingar av poster. Dock bara en gång per utvärdering och endast en användare. Därefter exporterar vi en fil med alla kunder och tillhörande VIP-klassikfikation.

Som sagt vi har ALLA köp sedan 5,5 år tillbaka, flera GB stora datafiler SQL/csv och runt 65 miljoner försäljningsposter (och där smög Access ut genom dörren...)

Jag letar nu efter en databas som kan ta hand om de här mängderna. Vi har en MS SQL Server som vi kan använda men frågan är vilken klient? Enterprise Manager med Tsql? Access med ODBC-länkar eller Filemaker med SQL-stöd? Ska jag satsa på 4D eller kanske Oracle (finns den som desktop engine?)

Pallar MySQL av 65 miljoner poster med 100 queries i följd (dock bara en användare)? Skulle kunna skriva queriesarna i PHP eller länka med FMP eller Access och skapa queries visuellt.

Tacksam för alla svar!

Låter som ett väldans kul projekt för att testa lite vad FileMaker och/eller MySQL går för. Att testa lite skulle förmodligen inte kosta speciellt mycket heller och om dessa verktyg inte håller måttet så kan man överföra det man tänkt till någon annan databas.

Jag tror dock inte att varken 65 miljoner poster eller 100 queries är någon större fara, varken i MySQL eller FileMaker. Det är väl klart det tar en stund innan man får svar, men som sagt så skall man inte göra detta varenda sekund.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-12-11 08:19

MySQL borde inte ha några problem att hantera dessa datamängder, tänk på att använda dig av indexregister för att snabba upp allt.

Som ett exempel kan jag ge en länkad databas där den största tabellen är på ca 17,5GB och totala antalet tabeller är 15-20 stycken. Där har MySQL inga problem alls även om det är multipla användare samtidigt.

1
Bevaka tråden