Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra filändelse på flera filer samtidigt?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis suttit och konverterat alla mina ljudböcker till aac (m4a) men för att få dom att hamna under "Ljudböcker" måste jag ändra från m4a till m4b och det kommer ta en evighet om jag ska göra det på va 2000 spår.

Finns det något program eller någon funktion i OSX som gör att jag kan markera samtliga filer och ändra alla filändelser på en gång?

Tack på förhand!
John

  • Medlem
  • 2007-12-17 22:37

Googla "batch rename" elle rnåt liknande. Eller kolla Versiontracker.com

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20041215055518221

Jag skulle rekommendera FileBuddy, utmärkt program för alla möjliga typer av filhanteringar (avancerade sökningar, filnamnsändringar, söka efter tomma mappar, söka efter dubletter osv osv). Kanske lite kostsamt för en enstaka åtgärd, men har man haft nytta av det några gånger är det definitivt värt kostnaden.

Öppna AppleScript-verktyget (finns i din programmapp) och krysaa i att manusmenyn ska visas i menyraden. Kryssa också i "Visa biblioteksmanus"

Markera sedan de filer du vill ändra och från manusmenyn väljer du sedan "Finder>Replace text in item names"

Ett bra tips är att testa på en enstaka fil så att du gör rätt. För med script går det lika snabbt att göra 2000 fel som 2000 rätt...

1
Bevaka tråden