Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radera låtar?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur i hela friden raderar man låtar i sin iPhone??

Via itunes.

Ja men HUR?

Man tar bort låtarna i sin playlist man gjort för iphonen. Heter "namn" - markering. Sedan tar man synkronisera i iTunes. Lite krångligt kan tyckas men så går det till. Hoppas det hjälper

Finns det ingen Guide för hur man använder Itunes, man blir ju helt galen........

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-01-06 16:11
Ursprungligen av brainstorm:

Finns det ingen Guide för hur man använder Itunes, man blir ju helt galen........

Blev även jag helt galen på det i början, men nu efter 2 veckor fungerar det bättre än jag kunnat drömma om i början. Kan beskriva hur jag använder det (och om du lyssnar på House/Techno/Trance osv kommer du ÄLSKA det här!).

Först ut är att skapa ett biblotek. Har iPhonen urkopplad nu, så att man kan jobba i lugn och ro. Jag lyssnar enbart på house, så det första jag gjorde var att dra in ALLA låtar och remixar en viss Axwell gjort. I bibloteket blev det nu panik - allt var fult, konstigt taggat, la sig i 30 olika album osv... Så jag satte mig helt enkelt och taggade om alla låtar. Fick ett tidigt tips av en kompis att enbart använda "album" som lista för alla mina låtar, eftersom det blir såpass snyggt och färgglatt med artworken.. Så jag körde på det från första början, och vilket resultat!

Det jag gjorde var att markera alla hans låtar, dvs alla låtar som fanns i bibloteket just nu (med PC - klicka på översta låten, tryck ner SHIFT och klicka sedan på understa). Viktigt att du endast lagt in, i det här fallet, Axwells låtar - annars hade det varit svårt att markera alla spår såpass lätt.. Alla är nu gråa, om du gjort rätt. Högerklicka på valfri låt > visa info. Här skriver du "Axwell" både i Album och Albumartist, och dubbelklickar på toma rutan under "bildmaterial" för att lägga till en fin bild som kommer visas när hans låtar spelas. Själv gör jag alla bilder i 315*315 pixlar, blir skitsnyggt! Och sparar de för web-visning i photoshop för att spara untrymme.

Nu kopplar man in iPhonen, har rutan "synkronisera automatisk" ikryssad, och ser på när den synkar! Därefter ligger samtliga hans låtar och remixar under fliken "Axwell" i Albums - skitsnyggt och praktiskt! (Om du inte har albums i lilla menyn bland Videos, Playlists, Artists osv går det lätt att fixa).

Koppla ur iPhonen, lägg in alla Tiestos låtar, tagga om, koppla in iphonen.. Och nu har du två flikar - en Axwell, med hans bild, och en Tiesto, med hans bild! Genom att exempelvis trycka på Axwells album kommer alla hans egna låtar och remixar på alla möjliga artister upp. Helt super alltså

Efter 20 album sorteras de också efter bokstäver, Axwell hamnar under A, Tiesto under T osv.

Lycka till!

Edit: För att radera låtar (topic.. ) så radera bara en låt i bibloteket, koppla in iPhonen och låt den synka! Brukar tänka såsom så det ser ut i bibloteket - så ser det även ut i iPhonen! Lätt som en plätt alltså

Senast redigerat 2008-01-06 16:58
Ursprungligen av wckd:

För att radera låtar (topic.. ) så radera bara en låt i bibloteket, koppla in iPhonen och låt den synka! Brukar tänka såsom så det ser ut i bibloteket - så ser det även ut i iPhonen! Lätt som en plätt alltså

Om man har mer musik i biloteket än plats på Iphonen hur gör man då?
Vet ungefär hör man gör man vrf kan man inte göra som jag alltid gjorde med min ipod att du överförde allt manuelt.

Här kommer ett exempel på hur man kan organisera musik på sin iPhone (länkarna går till screenshots från iTunes).

Jag använder mig utav iTunes "smarta listor" och har två stycken speciellt för iPhone.

Den första kallar jag för "Heavy Rotation" och där har jag satt regeln att om en låt har betyget 5 stjärnor i iTunes så ska den även ligga på iPhone. Jag valde att använda betygssystemet eftersom man kan sätta betyg på låtar i både iPhone och iTunes. Så om jag t.ex sitter på bussen och tröttnar på en låt som ligger i min "Heavy Rotation"-lista så nollställer jag betyget och nästa gång jag synkar med iTunes så plockas den bort ur iPhone.

Den andra "smarta" spellistan har lite flera regler. T.ex så har jag bannlyst ett par artister (som jag tillfälligt tröttnat på) helt och hållet att hamna i iPhone. Sedan så har jag även använt betygssystemet för att utesluta de låtar som jag gett en etta i betyg. Så om det dyker upp en låt i iPhone som jag verkligen inte gillar kan jag sätta en etta i betyg och låten försvinner från iPhone vid nästa synk. En annan regel är att om jag har lyssnat på en låt de senaste 4 dagarna så ska den bytas ut från min iPhone vi nästa synkning.

Det finns hur många varianter somhelst man kan göra och det kan ta ett tag innan man hittar ett regelsystem som passar en själv.

Sedan så synkar jag givetvis inte hela mitt musikbibliotek utan enbart mina två "smarta spellistor".

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-01-08 16:03

Själv har jag drygt 10500 låtar i mitt iTunes bibliotek.

Kör för tillfället med 2st spellistor jag syncar mot iPhonen... en med enbart fulla album och en med enbart singlar, blir enklare att hitta låtarna / albumen när jag vill radera dessa eller så kan jag välja spellistan för singlarna i iPhonen och endast köra random på dessa.
Dessutom syncar jag min iPod mot hela biblioteket... inga problem med både iPod och iPhone i samma iTunesbibliotek

1
Bevaka tråden