Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enskild Firma och CSN

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-20 15:50

Hejsan!

Sitter för tillfället och fyller i en ansökan om FA-skatt. Tänkte ha en liten enskild firma vid sidan av studierna med utrymme för musikframträdanden och lite ljudproduktion. Nu till min frågor:

1.) På Skatte- och avgiftsanmälanblanketten finns en några rutor märkta G2 - Inkomst av tjänst. Räknas Studiemedlet / lånet / bidraget från CSN som en inkomst av tjänst och är det något jag ska redovisa där?

2.) CSN har ett fribelopp på runt 40 000 kr som man i dag får tjäna vid sidan av studierna om man har en anställning. Hur är det med min firma? Är det 40 000 i näringsverksamheten eller är det 40 000 kr som jag plockat ut i lön?

Glad för svar
/Simon

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-01-20 18:58

Mon tro om det inte kan väre så att du får ha 40.000 i vinst på ditt företag?

Annars är väl enklast att ringa CSN, så får du svar direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-20 19:20

1. Det kan jag inte tänka mig. Rutorna här ligger nog till grund för att räkna ut din preliminärskatt och jag kan inte tänka mig att du skall ta upp bidrag här.

2. Det är den vinst du gör i bolaget inte omsättningen. Det du plockar ut som lön (egna uttag) belastar inte resultatet i en enskild firma.

Detta är så jag uppfattat det men för att vara på den säkra sidan, ring och kolla med skatteverket!

Enskild firma och privatekonomi hänger intimt ihop enligt skattelagstiftning och CSN. Du kan inte i en enskild firma "hålla inne" inkomst av näringsverksamhet, dvs. skjuta upp beskattning till efterföljande år, utan årets överskott läggs på toppen av Dina övriga inkomster.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-20 20:40

Okej. Ska slå en signal både till skatt och csn imorgon för att vara på säkra sidan med allt.... Tack för svar

En syntes av lonnevi och leonardo:

1. Bidrag och lån är inte skattepliktiga

2. De 40.000 gäller mig veterligen överskott i verksamheten

Pkt 2 - ja om det är enskild firma eller handelsbolag. Kommanditbolag och aktiebolag har andra regler för periodisering av inkomst.

Ursprungligen av leonardo:

Pkt 2 - ja om det är enskild firma eller handelsbolag. Kommanditbolag och aktiebolag har andra regler för periodisering av inkomst.

Men i de bolagsformerna har man väl inte FA-skattsedel heller?

OK - stryk det som ej önskas

Kan inte tänka mig annat än att 40 000 kronor måste vara beloppet efter sociala avgifter men före inkomstskatt? Det är ju det som avses vid anställning, så varför skulle det gälla obeskattade pengar i en enskild firma?

1
Bevaka tråden