Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn tvärdör trots 60% batterikapacitet..

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-02 00:25

Har ägt min macbook pro i ca 16 månader nu, har under den tiden haft 51 laddningscyklar.

När jag har kört datorn på batteriet, har den varnat om att batterinivån är låg, sedan försatts i vila.

Nu från ingenstans slocknar datorn helt utan förvarning trots att batteriet indikerar en 60% kvar av kapaciteten..

Att batteriet behöver kalibreras kan ju vara en tänkbar faktor men då datorn tvärdör på 60% kan jag ju inte köra batteriet i båtten för att sedan ladda upp det fullt igen.

Jag är aningen förvirrad, har ni några förslag?

Tack på förhand! /Niclas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-02 00:48

Batteriuppdatering 1.3

Det är ett ganska välkänt problem. Jag tror att batteriuppdatering 1.3 (som också kommer med Leopard för övrigt) har delvis som syfte att så klart optimera batteriet men också att upptäcka felaktiga batterier. Hände det före Leopard/batteriuppdatering 1.3? Om inte så borde det vara det som är felet. Om du bara har 51 laddningscykler på 16 månader kanske du inte använder datorn utan adapter så ofta och kanske inte upptäckte problemet förrän nu även om det funnits där en längre tid? Ring till Apple och tala om ditt problem och de kommer förmodligen att skicka ett nytt batteri (kanske fastän garantin är utgången). Det är alltså förmodligen inget allvarligt fel med din dator, bara batteriet. Jag vet ju inte säkert men skulle sätta en slant på att så är fallet.

Lycka till!

Senast redigerat 2008-02-02 01:02
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-02 01:26

Kör fortfarande på tiger, och känner inte till batteriuppdateringen du talar om..
Kanske har den installerad utan att jag tänkt på det

Använder den inte så ofta utan adaptern, utan mer för att hålla batteriet igång så att säga..
Men felet har inte funnits för låt oss säga 1-2 månader sedan iaf..

Det är förmodligen batteriet som är felet, men coconut och istatpro säger att min battery health är på 90% så känns som om det skulle kunna vara någon kalibration som behövs, men svårt när den inte låter sig laddas ur utan stängs ner vid 60%

Får kontakta apple å se vad som sägs!

Tack för din tid!

1
Bevaka tråden