Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu finns AnySim till 1.1.3

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

AnySim till 1.1.3 har nu släppts ! Visserligen funkar det endast på bootloader 3.9 , dvs inte 1.1.2oob samt 1.1.3oob.

MER INFO
http://zibree.blogspot.com/2008/02/heres-to-crazy-ones.html

Guider skall finnas inom kort här:
http://www.iclarified.com/

Äntligen en "riktig" upplåsning så att det funkar bra, ska bli kul med en guide och se hur man gör.

EDIT: Guiden är uppe nu, http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=635

Det viktiga i sammanhanget är att detta alltså är en upplåsning för baseband till 1.1.3, dvs baseband 04.03.13G. Förut var man tvungen att nedgradera baseband om man råkade uppdatera med iTunes eftersom iTunes både uppdaterar firmware till 1.1.3 och baseband till 04.03.13G. Nu behöver man alltså inte det (däremot behöver man fortfarande göra på ett lite halvkomplicerat sätt för att göra jailbreak för 1.1.3, man måste gå via 1.1.1 -> 1.1.2 -> 1.1.3).

Eftersom det funnits en "soft upgrade" till 1.1.3 ett tag kanske folk blir förvirrade av detta. Men vad den uppdateringen gjorde var bara att uppdatera firmware till 1.1.3, medan baseband låg kvar på 04.02.13G (dvs det baseband som hör till 1.1.2). Det gjorde att man körde en version av av firmware 1.1.3 med baseband från 1.1.2, vilket kändes som upplagt för problem. Nu ska man alltså slippa det, om det fungerar som utlovat (har inte testat själv).

Dock skulle jag rekommendera de flesta att vänta lite med att testa detta, ingen idé att hänga på låset, bättre att låta andra testa först och rapportera om det är buggfritt.

Förresten var det ett intressant ordkrig i kommentarerna till Zibris blogginlägg som länkades ovan. Några verkar rätt sura på Zibri och Zibri i sin tur säger att han inte har något emot geohot eller att det varit ett krig mellan dom.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-02-05 10:33

Som jag förstod det va detta nån slags intern beta som inte va meningan att den skulle släppas till allmänheten. Så va mycke försiktiga vad ni göra med denna upplåsningen. Alltså vill ni inte bricka er iphone VÄNTA!

Ursprungligen av Pascoe:

Som jag förstod det va detta nån slags intern beta som inte va meningan att den skulle släppas till allmänheten. Så va mycke försiktiga vad ni göra med denna upplåsningen. Alltså vill ni inte bricka er iphone VÄNTA!

Japp, man ska INTE använda denna anySim som finns ute.

http://mytrini-iphone.blogspot.com/2008/02/anysim-13-is-out-from-zibri-leaked.html

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-05 10:47

Nu är jag nyfiken på om detta baseband fungerar bättre. Rapporter?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-05 11:04

Intressant! En till lösning. Ska bli spännande att se vad som händer de närmaste dagarna.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-05 13:37

Det intressanta skulle väl vara om det oxå fungerade på BL 4.6 . Det är inte många här som vill öppna och skrapa fram 2 testpunkter och nergradera BL till 3.9.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det intressanta skulle väl vara om det oxå fungerade på BL 4.6 .

För oss med gamla telefoner är det förstås högst intressant att kunna uppdatera till senaste baseband och firmware och ändå låsa upp. Även om det inte fungerar med nya bootloadern.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-05 14:58
Ursprungligen av Adrian B:

För oss med gamla telefoner är det förstås högst intressant att kunna uppdatera till senaste baseband och firmware och ändå låsa upp. Även om det inte fungerar med nya bootloadern.

För er med gamla BL är det kanske intressant men det kommer fler och fler med nya BL speciellt nu när 16GB iPhonen kom ut.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

För er med gamla BL är det kanske intressant men det kommer fler och fler med nya BL speciellt nu när 16GB iPhonen kom ut.

Absolut, men det lät på dig som att det inte var en intressant nyhet om det inte gällde nya bootloadern, men jag menade att för många (nästan alla som kör iPhone i Sverige idag) är det en högst intressant nyhet.

Ursprungligen av Robo-X:

Det intressanta skulle väl vara om det oxå fungerade på BL 4.6 . Det är inte många här som vill öppna och skrapa fram 2 testpunkter och nergradera BL till 3.9.

Jag skrev just om det i en annan tråd, men det kan vara värt att repetera här: Det påstås på Hackint0sh att en mjukvarulösning för nedgradering av bootloadern finns redan, men håller på att testas innan den släpps för allmänheten. Jag väntar på hårda bevis innan jag tror på det fullt ut, men om det är sant är det en jättegrej.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-06 09:34
Ursprungligen av Adrian B:

Jag skrev just om det i en annan tråd, men det kan vara värt att repetera här: Det påstås på Hackint0sh att en mjukvarulösning för nedgradering av bootloadern finns redan, men håller på att testas innan den släpps för allmänheten. Jag väntar på hårda bevis innan jag tror på det fullt ut, men om det är sant är det en jättegrej.

Jupp... det låter onekligen som en jätte grej. Även om mjukvaru upplåsning för 3.9 är inte släppt på riktigt ännu. Ska bli intressant att se när båda kommer.

//Rob

Men nu är ju frågan, funkar detta bara om man har 1.1.1 och bootloadern som är "3.9"? Om man har 1.1.2 och låst upp den via anySim, kommer detta att funka då?

1.1.2 har väl en annan bootloader?

"To follow these directions you must have a 3.9 Bootloader iPhone. This means that your iPhone came with firmware 1.1.1 or lower out of the box."

Jag kan inte alls mycket om upplåsning till iPhone, men bootloadern uppdateras inte, utan man har en bootloader när man köper telefonen? Eller uppdateras den? Min iPhone var en 1.0 från allra första början.

Ursprungligen av Patrik D:

Men nu är ju frågan, funkar detta bara om man har 1.1.1 och bootloadern som är "3.9"? Om man har 1.1.2 och låst upp den via anySim, kommer detta att funka då?

1.1.2 har väl en annan bootloader?

Vi kan väl reda ut det lite...

Firmware: Mjuvaran i telefonen. Operativsystemet, alla program osv.

Uppdateras regelbundet av Apple. Har kommit ut i 1.0.2, 1.1.1, 1.1.2 och 1.1.3 sedan iPhone släpptes. Kan uppgraderas och nedgraderas med iTunes. Innehåller buggfixar och nya funktioner.

Kräver aktivering för att komma förbi kravet att ansluta till AT&T (eller annan Apple-godkänd operatör) och jailbreak för att lägga in egna program.

Baseband: Mjukvaran för modemchipet som styr radiodelen av telefon, dvs GSM/EDGE, wifi och bluetooth.

Uppdateras vanligtvis i samband med firmware-uppdateringar. Har versionsnummer som "04.03.13". Ska egentligen inte gå att nedgradera eller hacka, men en bugg i bootloader 3.9 gjorde det möjligt ändå. Det är i baseband alla upplåsningar sker med t.ex. AnySIM.

Bootloader: Allra mest grundläggande programvaran i telefonen. Uppdateras inte.

Bootloadern var 3.9 i alla telefoner som såldes från 1.0.0 till 1.1.1. När 1.1.2-telefonerna kom ut så hade dom en ny bootloader, v 4.6. Denna bootloader finns också i nya 1.1.3-telefoner. Men en gammal telefon med bootloader 3.9 uppdateras alltså inte till ny bootloader när man uppdaterar baseband och firmware.

Den nya bootloadern har hittills hindrat alla mjukvarulösningar för upplåsning. Det finns inte heller någon mjukvarulösning för att nedgradera bootloadern (däremot hårdvaruhack).

Ursprungligen av Adrian B:

Bootloader: Allra mest grundläggande programvaran i telefonen. Uppdateras inte.

Bootloadern var 3.9 i alla telefoner som såldes från 1.0.0 till 1.1.1. När 1.1.2-telefonerna kom ut så hade dom en ny bootloader, v 4.6. Denna bootloader finns också i nya 1.1.3-telefoner. Men en gammal telefon med bootloader 3.9 uppdateras alltså inte till ny bootloader när man uppdaterar baseband och firmware.

Den nya bootloadern har hittills hindrat alla mjukvarulösningar för upplåsning. Det finns inte heller någon mjukvarulösning för att nedgradera bootloadern (däremot hårdvaruhack).

Tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-05 11:38

Hur vet jag om jag har 3.9 bootloader???

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-05 12:16
Ursprungligen av matz:

Hur vet jag om jag har 3.9 bootloader???

Står i posten ovanför din.

Hittade följande:

Add www.trejan.com/irepo to your installer sources and install Baseband Info, launch it on your phone and it will tell you all sorts of cool infor about your iPhone, and the most crucial, what bootloader you have, and if you will be able to software unlock your iPhone when the 1.1.3 software unlock comes out.

Efter att ha prvoat detta program så stod det att jag hade bootloader 3.9

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-05 12:29

Patrik D: Thx buddy! U r best!
Tack för hänvisningen!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-05 12:43

Verkar som om mina inlägg fördröjs innan dom kommer upp för er p.g.a. att jag befinner mig på andra sidan klotet f.n. kanske!?. Därav "wat`s" syrliga kommentar. Hur som helst så har jag 3.9 (som Patrik så vänligt hänvisade mig till att hitta, Tack igen) vilket jag misstänkte. Jag var en av de första innehavarna så jag har gnetat på från 1.0 osv.

Men men.....alltid lär man sig något nytt in cyber space!

Ursprungligen av matz:

Verkar som om mina inlägg fördröjs innan dom kommer upp för er p.g.a. att jag befinner mig på andra sidan klotet f.n. kanske!?. Därav "wat`s" syrliga kommentar. Hur som helst så har jag 3.9 (som Patrik så vänligt hänvisade mig till att hitta, Tack igen) vilket jag misstänkte. Jag var en av de första innehavarna så jag har gnetat på från 1.0 osv.

Men men.....alltid lär man sig något nytt in cyber space!

Ingen fara! Ska bli kul att se hur detta funkar på dom första personerna som gör detta, det verkar lite knökigt att nergradera till 1.1.1 och sen uppgradera till 1.1.3 och sen behöva nergradera till 1.1.1 igen, för att uppgradera till 1.1.3 igen (via Installer).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-05 14:28

Yes! härligt adrian, man visste lite diffust vad de olika begreppen var, men nu är det glasklart,
Toppen tack!
Kan ju även tillläggas då kanske:
Jailbreak = Hacka firmware
unlock = Hacka baseband

//R

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-05 14:49

Patrik D: Här finns en ännu mer komplett batteri och hard ware info app:
add to source: http://www.sendowski.de/iphone

Ska finnas under Tools i Installer

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-05 15:35

hoppas det kommer offical snart

finns ju en varning på hackint0shorg, så jag väntar ett tag iaf.
http://hackint0sh.org/forum/showthread.php?t=27822

  • Oregistrerad
  • 2008-02-05 18:18

ANVÄND INTE DENNA!

Zibri har stulit programmet rakt av från Gray och därefter tagit all credit för något som han inte skapat. Programmet är heller inte färdigtestat och kan innehålla buggar. Att använda det här programmet vore att stödja Zibri i sin verksamhet.

Tycker det är trist att Zibri håller på som han gör, förstör communityn totalt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-05 18:47

Tycker jag känner igen detta beteende från nån vecka tillbaka. Mycket märkligt.

Jag fattar fortfarande inte vad detta skall vara bra för? Det går väl fortfarande inte att låsa upp 1.1.3 otb? Jag har kört soft upgraden till 1.1.3 och har 04.02.13_G i telefonen? Finns väl ingen anledning för mig att köra Anysim 1.1.3?

Bevaka tråden