Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Räcker webbprestanda i Xserve G5 2x2.0 GHz?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 13:12

Funderar på att lägga upp en drupalbaserad sajt på en egen server. Har fått nys på en Xserve G5 2x2.0 för en hygglig peng och undrar om den är tillräcklig för mina behov. Drupal installtionen har en specialutvecklad del för klienthantering med viss grafisk och statistisk bearbetning. Inga massiva mängder data dock och inga avancerade räkneoperationer. Kommer att också hosta några andra sajter som mer av informationskaraktär. Leopard Server såg ju så tjusig och lättskött ut... så jag tänkte gå på det. Nog räcker väl G5:an för mina behov? Intelmodellerna är out of reach för närvarande...

Beror ju helt på hur många besökare du kommer att ha. Att köra drupal med några hundra träffar om dagen lär ju inte va några problem,

Ursprungligen av Johan S:

Beror ju helt på hur många besökare du kommer att ha. Att köra drupal med några hundra träffar om dagen lär ju inte va några problem,

Haha - "några hundra träffar om dagen" klarar väl en Mac SE/30

En av våra burkar som sköter exempelvis iFun.se, FCPUG.se osv drar i snitt 15% CPU och levererar då ungefär 10 requests per sekund Apache/PHP (allt enligt server admin).

Snabb huvudräkning ger väl runt 850.000 requests per dygn med 15% CPU. Då agerar maskinen även filserver för lite grejer osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 13:34

Sajten är ju inte så beroende av träffar utan det är framför allt klienterna som kommer att använda den specialutvecklade "back-end". Hur mycket pallar då Xserve G5 med när det gäller samtidigt antal träffar? Jag sitter och räknar lite på kostnaden från att gå från VPS till dedikerad vs. Xserve G5, Leopard Server och Co-location...

Ursprungligen av hkim:

Sajten är ju inte så beroende av träffar utan det är framför allt klienterna som kommer att använda den specialutvecklade "back-end". Hur mycket pallar då Xserve G5 med när det gäller samtidigt antal träffar? Jag sitter och räknar lite på kostnaden från att gå från VPS till dedikerad vs. Xserve G5, Leopard Server och Co-location...

Om du bara använder en server så är du väldigt utsatt för hård- eller mjukvarufel.

Ursprungligen av DeeJam:

Om du bara använder en server så är du väldigt utsatt för hård- eller mjukvarufel.

Sant, men jag tror man ska förtydliga att "väldigt utsatt" oftast innebär noll driftstopp på flera år. Vi har ju rätt många servrar i racket och har några maskiner som gått oavbrutet sedan 2003 och 2004 utan stopp

Dom få problem vi haft har varit relaterade till:

- Dåliga minnen i Xserve
- Dåliga diskar i Mac mini
- Dålig hårdvara i en brandvägg med Linux (köp inte bygga-själv-burkar)

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-15 16:30

Vi är ca 5 personer som använder vår Xserve G5 2x2 GHz. På den körs ekonomisystem, filserver (afp internt, ftp för kunder), webserver (väldigt låg trafik), Jabber-server (internt) och lite småsaker utöver att den är dhcp-server och OD-master.

CPU-load ligger i allmänhet knappt över 0%, med enstaka peakar nån gång i veckan på närmare 50%. Men snitt är troligen runt 5%.

1
Bevaka tråden