Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Åker till NY nästa vecka, skall jag köpa iPhone?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!

Jag åker till New York nästa vecka och är naturligtvis grymt sugen att köpa en iPhone. Skall jag göra det? Hade tänkt att vänta tills den kommer till sverige, men den svenska lanseringen verkar ju ligga efter Mongoliets. Lite funderingar jag har...

- Det är väl förmodligen 1.1.3. Går den att använda överhuvudtaget? Som en iPod.
- Något kontantkort som funkar som någon vill rekomendera? (När det är möjligt) Vill inte binda upp mej. Kommer förmodligen att skaffa en "riktig" senare.
- Är det lätt att sälja den? Om jag ångrar mej. Köper väl en 16Gb nu när den är här...

Har kollat runt lite, men har ont med tid. Är hemma med sjuka barn. Så hänvisa inte till oändligt långa trådar. Svara eller strunta i denna tråd.

MVH

/Peter

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-07 02:22

1.1.3 går att använda som iPod. Gissningsvis kan du relativt snart låsa upp den helt.
Telia funkar.
Den bör inte vara svårsåld med tanke på att den är billig.

I say buy.

Se bara till att ha den i fickan under flygningen. Har läst för många historier om att personalen på flygplatserna snor ur bagaget, samt att Tullen kan surna till om den ligger i kartong.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-07 12:25

det är inte alls säkert att du kan använda den som Ipod väl? Vad jag har fattat så kan man inte göra någonting med en 1.1.3 OOB än. 16 gigaren lär väl säkert också ha någon ny kul säkerhets grej i sig skulle jag tippa på.

Jag skulle säga köp ändå. Jag menar vad är 3000 spänn egentligen? i värsta fall har du fått dig världens snyggaste bokstöd. Kommer säkert åtminstone kunna använda den som en Ipod inom några dagar/veckor. Du kommer nog annars lätt kunna sälja den med vinst i sverige.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-07 16:50

Man kan nedgradera uppgraderade från 1.1.3/4.6 till iPod-funktionalitet. Jag tog för givet att det gällde även OTB.

http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=629
http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=630

Ursprungligen av wat:

Man kan nedgradera uppgraderade från 1.1.3/4.6 till iPod-funktionalitet. Jag tog för givet att det gällde även OTB.

http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=629
http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=630

Svar nej, vad jag har läst går det inte än. Men jag tänker beställa en från USA och vänta tills det går

Ursprungligen av newcastle:

Hej alla!

Jag åker till New York nästa vecka och är naturligtvis grymt sugen att köpa en iPhone. Skall jag göra det? Hade tänkt att vänta tills den kommer till sverige, men den svenska lanseringen verkar ju ligga efter Mongoliets. Lite funderingar jag har...

- Det är väl förmodligen 1.1.3. Går den att använda överhuvudtaget? Som en iPod.
- Något kontantkort som funkar som någon vill rekomendera? (När det är möjligt) Vill inte binda upp mej. Kommer förmodligen att skaffa en "riktig" senare.
- Är det lätt att sälja den? Om jag ångrar mej. Köper väl en 16Gb nu när den är här...

Har kollat runt lite, men har ont med tid. Är hemma med sjuka barn. Så hänvisa inte till oändligt långa trådar. Svara eller strunta i denna tråd.

MVH

/Peter

Svar : JA ! för allt dom är heligt . köp köp köp ..
du kan sedan använda en stealthsim elelr TurboSim för att få din iphone att fungera med din nuvarande operatör i Sverige

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-07 17:11

Om du ångrar dig kan jag säkert köpa dig fri

Känns som allt går att fixa nu när det kommit lite nytt. Blir nog en 16GB både till mej och flickvännen.

Tack för hjälpen!

min brorsa laddade bara ner ett program via installer och kan nu ringa samt sms m.m utan stealth lr turbo sim med sin 1.1.3...

  • Medlem
  • 2008-02-10 01:27

Ja 1.1.2 och 1.1.3 OTB är nu upplåsbara tack vara Geohot, Är bara orolig att apple släpper 1.1.4 innen jag åker till USA 15 mars. det kommer var nära.

Ursprungligen av ASTRX:

Ja 1.1.2 och 1.1.3 OTB är nu upplåsbara tack vara Geohot, Är bara orolig att apple släpper 1.1.4 innen jag åker till USA 15 mars. det kommer var nära.

Behöver nog inte vara orolig om det kommer en ny version. När jag ställde frågan om att köpa en ny Iphone för 6 dagar sen var det tveksamt om den ens gick att använda som iPod. Nu går allt tydligen att göra det per automatik. För 2 dagar sen tog det tydligen 1-2 timmar att klara det. Och nu verkar det vara nere på några minuter. När jag kommer hem från New York den 18:e med min (förhoppningsvis) nya iPhone är det säkert buggfixat flera gånger om och har snyggt grafiskt gränssnitt...

Viljan att knäcka denna telefon verkar i alla fall vara enormt stor...

Har en känning som ska till florida om ett par veckor som kanske kan ta med sig en iPhone hem till mig. Men hur är det med priset? Jag har sökt på forumet här en hel del, men inte sett något definitivt svar. Är det tex $399 + amerikansk skatt (som jag förstått ligger på 7-8%)? Det är inget annat som tillkommer? (Förutom om man nu väljer att betala svensk moms...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-14 13:38
Ursprungligen av psychozz:

Har en känning som ska till florida om ett par veckor som kanske kan ta med sig en iPhone hem till mig. Men hur är det med priset? Jag har sökt på forumet här en hel del, men inte sett något definitivt svar. Är det tex $399 + amerikansk skatt (som jag förstått ligger på 7-8%)? Det är inget annat som tillkommer? (Förutom om man nu väljer att betala svensk moms...)

exakt, det är det det är, sen vilken salestax just Florida har vet jag inte, kommer inte ihåg tror 6%

Ok, tack för svaret!

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-02-17 12:11

Hur är det om man har iPhonen i fickan, men själva kartongen i hand- eller vanliga bagaet, slipper man betala moms då?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-22 17:36
Ursprungligen av Zlatan:

Hur är det om man har iPhonen i fickan, men själva kartongen i hand- eller vanliga bagaet, slipper man betala moms då?

Nope tror att du åker på tull eftersom du kilar igenom tullen med både handbagaget och vanliga, dvs om tullen plockar in dig.
Mitt tips är att skicka allt på posten till sverige, UTOM telefonen och laddkabeln.
De kan du lugnt har med dig i handbagaget.
De kan ju inte veta om du köpt grejerna i Frankrike eller england.

/Stefan

Har jag förstått det rätt att allt du behöver är att unlocka telefonen om den har 1.1.3 och använda mitt telia kort?

Inget behov av stealthsim, turbosim eller liknande?

Ursprungligen av jacoblo33:

Har jag förstått det rätt att allt du behöver är att unlocka telefonen om den har 1.1.3 och använda mitt telia kort?

Inget behov av stealthsim, turbosim eller liknande?

Korrekt, eller mer specifikt; jailbreak, aktivering och upplåsning

Ursprungligen av psychozz:

Korrekt, eller mer specifikt; jailbreak, aktivering och upplåsning

Hur kommer det sig då att International-orders sidan har med turbo-sim i deras paket som har 1.1.3 firmwaren? Fyller det någon funktion alls?

Ursprungligen av jacoblo33:

Hur kommer det sig då att International-orders sidan har med turbo-sim i deras paket som har 1.1.3 firmwaren? Fyller det någon funktion alls?

Är inte såå insatt, men jag skulle säga: Nej

Hej alla!

Nu är jag hemma igen med en 16Gb till mej och en 8Gb till tjejen. Köpte på Fifth Avenue och det gick hur bra som helst. Skatten i NY var 8.375%. Tog iPhonen i fickan och kartongen i stora resväskan. Ingen kollade i tullen. Har låst upp en av dem än så länge och håller nu på med SwePhone.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-19 18:12

Vad är bästa sättet för att slippa tull när man åker hem om man har köpt 3 iPhones? Skall man bara säga att det är till familjen (och ha öppnat dem) eller?

har för mig att i new jersey gardens har dom ingen skatt alls funderar på att dra dit från new york och köpa iphonen

Ursprungligen av dragonevo:

har för mig att i new jersey gardens har dom ingen skatt alls funderar på att dra dit från new york och köpa iphonen

Skatten på en 16Gb blir ju "bara" 2-300SEK.

En sådan resa kostar säkert någon hundring fram och tillbaka om du åker kommunalt + att du säkert får lägga en halv dag...

vart en 8gig från international.-orders förlorar väl 2 st big-mac mål i skillnad mot att köpa den på ebay... men snart är den här

1
Bevaka tråden