Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook eller Macbook Pro för musikproduktion?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-02-11 22:25

Jag antar att denna frågan har ställts ett par hundra gånger tidigare, men jag har inte hittat något som är någurlunda färskt så jag skapar en ny tråd.

Jag går och funderar på om jag ska köpa en MB eller MBP. Jag ska använda den till att spela in musik och redigera bilder, för det mesta stora sådana. Jag kommer inte hålla på med 3D eller liknande. Jag spelar ytterst lite, för att inte säga ingenting.

Skillnaden i processorhastighet har väl marginell betydelse för det jag ska göra?

Positivt med MBP är ju att den går att få i 15", skönt när man sysslar med foton. Och så har den väl bättre skärm också om jag inte har fått fel för mig? Det uppskattar jag absolut, när man sysslar med fotoredigering.

Men själva ljudkortet kör man väl externt ändå, via firewire eller usb, så där kvittar det väl om det är MB eller MBP? Är det något annat man ska tänka på när man vill köra musikproduktion på den?

Alla tankar uppskattas

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-12 09:56

Välj efter plånbok och känsla; bägge kan naturligtvis användas exakt lika djuplodande; det är egentligen marginell skillnad. Macbook är verkligen ingen trött och inkompetent slugger.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-12 10:20

Processorhastigheten är av ganska stor betydelse när du ska redigera stora bilder. Har själv en gammal 1.8 GHz bärbar, och den är jag ganska förbannad på till och från.

Massa ram och massa processorkraft. Grafikkortet spelar dock inte så jättestor roll så länge du inte spelar. Som du säger så är nog 15" i minsta laget när du ska hålla på med bildbehandling. Du kan ju iofs köpa Macbook och koppla till en extern bra skärm. För riktigt bra skärmar hittar du inte på en bärbar. (Nu beror det ju helt på vilken nivå du har tänkt arbeta. För mig så räcker förmodligen både Macbook / ... Pro-skärmarna. )

En annan fördel MBP är ju att den har lite mer portar, FW800 tex vilket är väldigt användbart när du kör externt ljudkort på firewire och behöver köra en extern HD, inget kul att jobbamed USB på HD tycker jag personligen...

Ursprungligen av Jonas W:

En annan fördel MBP är ju att den har lite mer portar, FW800 tex vilket är väldigt användbart när du kör externt ljudkort på firewire och behöver köra en extern HD, inget kul att jobbamed USB på HD tycker jag personligen...

Nej, USB-HD för ljud är väl inte att rekommendera. Det bör vara firewire.

Mvh

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-02-12 12:18

Ja det är sant. MB har ju bara FW400 och det motsvarar ju USB2 i hastighet. Det var väl så jag tänkte. Om USB inte är att rekommendera så borde väl inte FW400, och därmed MB, inte heller vara det?

Ang skärmen så vill jag inte ha större än 15", med tanke på att den ska vara någurlunda smärtfri att bära.

Money is not an issue, så att säga.

Firewire fungerar bättre än USB2 (det har tydligen någont med själva protokollet att göra, inte bandbredden)

Jag har kört PT LE och digi 002r från en Ibook g4/1.2GHz med 20 talet spår och pluggar utan problem så en MB fungerar nog bra....

PT LE = ProTools LE (www.digidesign.com)

Mvh

USB2's teoretiska hastighet (480mbps) är snabbare än FW400 men man kommer sällan upp i närheten av den. En annan fördel är att FW jobbar utan att lasta CPUn medans USB2 drar kraft...
Kör du ljudet från interna disken är ju inte portarna nåt problem, möjligtvis minnesgränsen, det är väl 2gb på MB eller är det 4 på den med nu?

Med det sagt har jag kört med 2gb länge nu utan att känna riktigt behov för mer och jag har gjort 40-50 spårsproduktioner osv. utan problem...

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-02-12 13:19
Ursprungligen av Lordlondon:

Firewire fungerar bättre än USB2 (det har tydligen någont med själva protokollet att göra, inte bandbredden)

Jag har kört PT LE och digi 002r från en Ibook g4/1.2GHz med 20 talet spår och pluggar utan problem så en MB fungerar nog bra....

PT LE = ProTools LE (www.digidesign.com)

Okej, det låter bra det. Visst ja, USB käkar ju processorkraft också.

3GB är väl minnesgränsen på MB, om jag inte har fel. Och 4GB på MBP.

Lite intressant läsning: http://forum.studio.se/index.php?showtopic=39546

Vad erbjuder MB/MBP för möjligheter att använda ett internt kort, t ex PCMCIA? Eller är det onödigt?

Senast redigerat 2008-02-12 13:36

Tycker personligen att externa interface är smidigare, du ska ju lik förbannat ha en breakout-box med ett internt så låda får du ju på bägge sätt.
Med ett externt har du ju även möjlighet att tex använda ditt interface med en annan dator om du skulle ha behov av det nån gång. Du är inte bunden till ditt PCI-e utan kan köra med alla datorer med firewire (eller USB vilket du nu väljer).

Sen tycker jag även att man ska ta det lugnt med att basha behringer, deras saker duger alldeles utmärkt, och sett till pris är de ju lysande. Har själv kört med ett par behringer truth monitorer de senaste 5-6 åren. Så lyssna inte för mycket på folk som dissar dem, men det är klart, det ÄR stor skillnad mellan ett behringer interface och ett metric halo eller motu interface, men det är ju rätt stor skillnad i pris också.

Hur det här nu ska hjälpa dig att välkja dator vetisjutton! Men nu har jag sagt det iaf

Har Macbook Pro fått Agere-kretsarna än (problem med vissa ljudkort)?

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-02-12 22:06

Jag använder både en Macbook och en Macbook Pro. Jag upplever ingen större skillnad i prestanda mellan dem (båda har å andra sidan samma klockfrekvens), mer än möjligen någon animation som rullar jämnare på MBP:n. Som jag ser det är skillnaderna de följande:

Macbook
+ Liten och smidig
+ Stryktålig
+ Billigare
- Bara en Firewireport
- Relativt liten skärm

Macbook Pro
+ Större skärm
+ Firewire 800
+ Expresscard
+ Riktigt grafikkort
+ Kan fås snabbare (2.6GHz) om man betalar extra
- Dyrare
- Större och tyngre

Rätt många av fördelarna med MBP:n är beroende av om man faktiskt tänkt använda dem - det finns inte särskilt många ljudkort för varken FW800 eller Expresscard, och grafikkortet spelar ingen större roll om du ska redigera bilder och hålla på med musik.

Rent krasst skulle jag säga att jag skulle inte vilja redigera stora bilder på någondera av datorerna - det är betydligt bättre att använda en extern skärm. Jag upplever skärmen på MBP:n som bättre, men inte otroligt mycket så. (Skulle vilja ha antireflexbehandling till Macbooken, men det är ju delvis en smaksak.)

Om prisskillnaden inte är något problem så köp MBP:n. Annars tror jag det är smartare att köpa MB:n och lägga lite extra på en bra extraskärm och/eller ett bättre ljudkort.

  • Medlem
  • 2008-02-13 08:05

Frohike> Även MB klarar 4GB RAM efter senaste uppdateringen.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-02-13 13:19

Eftersom jag inte kommer spela så är det kanske värt att köpa en macbook och en skärm, så blir det ju ungefär samma pengar som en macbook pro.

Hmm, enligt svenska apple store, så är 20-tums Apple Cinema Display 17,4 cm djup. Ska det vara 1,74 cm eller?

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?mco=4FCF984E&fnode=home/shop_mac/mac_accessories&nplm=M9177#overview

Ja det får man väl anta... inte är den 17,4 cm iaf.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-13 15:19

Inklusive foten så klart. Med den här foten blir väl djupet 1,5 m.

Haha självklart ju!

Ibland tänker man till! Fast lite konstigt är det ju i så fall att inte ange tjocklek...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-13 17:06

Klart man inte gör, den är ju inte tjock ju! Hehe.

1
Bevaka tråden