Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med iTunes, lite hjälp skulle uppskattas!

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-22 18:32

Om jag lägger in ett album, och sedan går in i poden och kollar "album" så hittar jag igen alla 15låtar där.. alla som "egna album" när jag egentligen vill ha alla under ETT album..

vad göra? Har testat lite olika inställningar och ändringar.. kommer inte fram till en lösning,
dessutom, hur gör jag för att själva välja "cover" till albumen, måste jag hämta via itunes?

//najkks

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-22 20:19

Se till så du har samma id3-taggar på dina filer. T.ex. "albumartist" kan vara dåligt på vissa amatörrippade filer.
Om det är ett VA-album så måste du ställa in att de är en samling genom att markera alla filerna i iTunes, välja visa info och sen kryssa i att det är en samling.

Du kan låta iTunes ska upp album automatiskt åt dig, bara att regga ett konto (helt gratis).
Annars kan du söka upp covers på Google och sen adda dem till mp3-filerna genom att t.ex. markera filen/filerna i iTunes, välja visa nfo och sen dra bilden till cover-rutan.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-22 20:59

Durkslag:... okej, got it.. men behöver "all info" på id3-taggarna vara ifylld?
det är ju ca 10 fält som ska fyllas i...

kom på att jag kunde välja själv vilken bild som ska visas för albumen..
i itunes-hjälpen sägs det att man kan välja "cover" även för videofiler.. stämmer det?

//najkks

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-22 21:15

Nej då, absolut inte. Välj bara det du tycker är viktigast och behöver.
Jag har Namn, Artist, Album, År, Spår och Genre. Övriga är helt tomma.

Jag har inte mina filmer i iTunes, men om du väljer info på en filmfil och klickar på fliken bildmaterial så kunde man tydligen lägga till bilder. Vet inte om det är rätt men har inget behov av att ha covers till filmer.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-22 21:22

Durkslag:..

konstigt nog så testade jag förut att sätta "samma info" på flera låtar.. ja förutom låtnamnet.. och ändå så hittade den varje låt som ett enskilt album i touchen.. vad sjutton kan ha gått fel då?

//najkks

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-22 21:33

Vad är det för album? Om det är ett samlingsalbum får du göra det till en samling.
Sortera ditt bibliotek efter "Album efter artist", det är det bästa, enligt mig. Bara klicka på album-fliken så ändras den till lite olika.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-22 21:35

Alltså... jag lägger in en cd i itunes, tex mp3, sedan så markerar jag alla låtar.. högerklickar ->visa info..

vilka av dessa val ska vara lika på alla låtar?

Artist
Albumartist
Album
Gruppering
Kompositör
Genre

Ska jag fylla i "år, spår, skiva, bpm" ?

Sedan valen:

Samling: JA / NEJ?
Kom ihåg placering: JA / NEJ?
Hoppa över blandning: JA / NEJ?
Album utan mellanrum: JA / NEJ?

//najkks

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-22 21:36

Durkslag:..

nu testade jag med "aerosmith - get a grip.." och den la in varje låt som ett enskilt album i ipoden

//najkks

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-22 21:49

Blir det likadant på alla dina album eller bara ett fåtal?
Om det bara händer på några är det just de albumen som det är fel på, antagligen med taggningen. Om det händer på alla album vet jag inte vad som kan vara fel, nåt med överföringen (om du då inte rippat alla själv på samma sätt).

Om det bara är nåt enstaka album kan du alltid prova att välja "Ja" under Samling. Det ska inte behövas men den sätter alla låtarna som ett album då.

Det enda du behöver är egentligen Artist, Titel och Album.
Skippa albumartist helt om du har de andra två. Markera alla filerna, kryssa i rutan bredvid albumartist så skrivs den över med ett tomt fält.
Hade samma problem med iTunes i början, då var det albumartist som ställde till det.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-22 21:58

Durkslag:..

tror jag blir tokig, just denna cd laddade jag hem, min egna originalcd är totalrepig, den vägrar läsa den.. funderar på att leta den begagnad istället.. problemet är det att det fortfarande är samma sak.. den hittar alla låtar som egna album under "music - album" på ipod touch..

Då har jag även endast kört Artist, Titel & Album, samt kryssat i JA under samling..

Vad göra?

//najkks

Edit:.. om det är fel på taggningen på vissa album, kan man lösa det?!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-22 22:04

Durkslag:..

går det att ställa in så man ser alla "covers" på album precis som i iTunes -på ipoden?
att man alltså bläddrar bland cover-bilderna och inte har bara en massa text?

//najkks

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-22 22:08

Durkslag:..

det konstiga är detta.. det fungerar perfekt under "spellistor" / "artister" i ipoden.. där ser jag just det albumet jag lagt till -> sedan alla låtar under albumet om jag går in i katalogen..

men varför kan jag inte applicera samma funktion när jag klickar på "album" i ipoden?
det är som om den reagerar på vad jag skriver om "artist" i id3-taggen, samt vad jag skapar för spellista och lägger låtarna i.. men däremot spelar det ingen roll vad jag skriver på "album"...

//najkks

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-22 22:10

Tro mig, det stör mig också att jag inte vet vad som kan vara fel

Se över infon igen på låtarna så det inte är något under sortering eller annat som inte ska vara där.Att det står samma album under "Sortering".

Eftersom jag tror att det är taggarna det är fel på kan du lika gärna radera dem helt och sen bara skriva till nytt så det verkligen blir samma.
Du använda Windows va? Ladda t.ex. ner ID3TagIT sen väljer du uppe i menyn att radera både version 1 och 2 av id3-taggarna.

Markera alla låtarna, och tryck på det som liknar X I och X II

Blev kanske en massa jobb nu, men det är ett jättebra program att ha.
Så skulle iaf jag gjort om jag hade samma problem.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-22 22:17

Durkslag:...

vänta nu, "att det står samma album under sortering" ? vars ändrar jag detta?
du skrev förut att det var lättast att "Sortera ditt bibliotek efter "Album efter artist", var ställer jag in detta?

deletar det där programmet taggarna på alla låtar på alla skivor? ca. 110st!

//najkks

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-22 22:30

Jag uppfattade inte om du har problemet för alla dina album, i så fall är det med största sannolikhet inte taggarna det är fel på, så då behöver du inte pilla med dem.

Kolla låtarna så det är samma såhär:
http://img511.imageshack.us/img511/2707/doodododo3.jpg

Programmet ändrar inget utan att meddela dig om det, och du markerar bara det du vill. Raderar både v1- och v2-taggarna sen sparar du, in i iTunes och skriver nya.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-22 22:34

Durkslag:..

har inte kollat alla album, hehe.. men däremot testade jag att lägga in 4st olika låtar, blandade.. och sedan körde jag taggarna, så det var samma på artist, album, "samling JA" men det resulterade inte i nån betydande skillnad.. fortfarande alla låtar som "varsitt album".. hmm

/najkks

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-22 22:37

Durkslag:...

länken du skickade, skärmdumpen.. så ser inte mina inställningar ut alls, gör jag fel eller?
jag får upp två kolumner med olika val... inga flikar att välja mellan, kör ver. 7.6.1

//najkks

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-22 22:43

Durkslag:..

tog en scren på det, här:

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-22 22:54

Markera en fil i taget, inte alla samtidigt.

OT Edit: Hallao, Donno!
Visst är 99 ett bra forum, speciellt för dig som älskar Mac.

  • Medlem
  • 2008-02-22 22:53

Du ska inte ha samling på om det inte är just en samlingsskiva med olika artister. Bara markera alla låtar från albumet, skriv in vad albumet heter så det är samma på alla, sen ska de hamna i samma. Du kanske får döpa om fram och tillbaka några gånger, iTunes kan vara rätt jävligt med det. Men det är allt som ska behöva göras iaf.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-22 23:42

Nu hajar jag.. hehe..

en liten fråga bara, när jag lägger in album, ska jag köra "skapa spellista" även då?

//najkks

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-24 13:18

Durkslag & donno::....

hehe.. vet ni vad jag märkte..

om jag endast har ett album i touchen så hittar den varje låt som enskilt album..
men lägger jag in 2 album eller fler, så hittar den faktiskt rätt låtar under respektive album!

Great!

Nu är då frågan.. finns det nån inställning som gör att jag kan "blädda mellan albumen" ungefär på samma sätt som när jag ska "köpa låtar via iTunes från ipoden" ?!

//najkks

1
Bevaka tråden