Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sdk

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-02-24 15:25

Halloj.

Innan fanns det mer information om detta på apples hemsidan, men nu har jag svårt att hitta något överhuvud taget. Så nu undrar jag om det finns någon färdigt datum inför detta eller om det blir en överraskning som apple är väldigt duktiga med?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-24 15:48

Då det är färdigt är det färdigt - bättre att dom gör det rätt än att slänger ut något halvfärdigt. Dessutom så kan en sdk visa vägen för framtida hårdvaru förändringar t.ex. inbyggd GPS, nya processor architekturer osv..

Då apple är en av dom som har gett M$ många kängor över åren för sprukna tidsplaner så vet dom nog också själva att detta är inte bra - men kan vara nödvändigt

  • Medlem
  • 2008-02-24 17:05
Ursprungligen av tok:

Då det är färdigt är det färdigt - bättre att dom gör det rätt än att slänger ut något halvfärdigt. Dessutom så kan en sdk visa vägen för framtida hårdvaru förändringar t.ex. inbyggd GPS, nya processor architekturer osv..

Då apple är en av dom som har gett M$ många kängor över åren för sprukna tidsplaner så vet dom nog också själva att detta är inte bra - men kan vara nödvändigt

Men vad jag har hört/läst så har det sagts i slutet av februari och frågan är ju om det kan bli mycket mer "i slutet av februari". Apple har ju inte gett något tecken alls på någonting om SDKn så hur blir det egentligen, tror ni det blir en överraskning?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-24 18:02

Som det står på olika ställen så fördröjs sdk med 1-3 veckor.

//Rob

  • Medlem
  • 2008-02-24 18:16
Ursprungligen av Robo-X:

Som det står på olika ställen så fördröjs sdk med 1-3 veckor.

//Rob

Ok, tack för det snabba svaret men nu poppar det upp nya frågor. Finns det någon huvudsaklig anledning till detta då? (Fördröjningen alltså)

Att det ska vara klart kanske?

  • Medlem
  • 2008-02-24 18:34
Ursprungligen av theplague:

Att det ska vara klart kanske?

Det skulle vara klart i slutet av Februari, frågan var varför det inte blev klart..

De hann inte?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-02-24 19:23

någon som vet om dessa telefoner kommer att funka i sverige?
kan man låsa upp dom?

Ursprungligen av dempa15:

någon som vet om dessa telefoner kommer att funka i sverige?
kan man låsa upp dom?

Vad menar du?

Ursprungligen av theplague:

Vad menar du?

Vet inte om det är vad personen menar, men det blir intressant att se om man kommer kunna installera program "lagligt" i upplåsta telefoner. Troligtvis inte, dvs. Apple kommer nog försöka stoppa program skapade via SDK:n på officiellt vis från att installeras på upplåsta.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-24 21:36

Programmen kommer att säljas med största sannolikhet genom iTunes och då är det väldigt lätt för Apple att sälja programmen i just dom iTunes Stores länder där oxå telefonerna säljs. Alla andra länder får vänta tills iPhone säljs där officiellt.

Om Apple säljer många program genom iTunes så kanske ändrar Apple strategin och släpper telefonen fri men det är nog rätt liten chans för det.

//Rob

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-02-24 22:54
Ursprungligen av theplague:

Vad menar du?

de jag menar är att kommer man att kunna låsa upp dessa telefoner så man kan ringa på dom med nuvarnade upplåsningar som finns eller måste man vänta tills hackarna kommer på nån ny lösning?

hoppas ni förstår nu:)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-24 23:15
Ursprungligen av dempa15:

de jag menar är att kommer man att kunna låsa upp dessa telefoner så man kan ringa på dom med nuvarnade upplåsningar som finns eller måste man vänta tills hackarna kommer på nån ny lösning?

hoppas ni förstår nu:)

Vilka telefoner? Det är inga nya telefoner som utlovas, utan det är endast ett programmeringskit som utvecklare kan använda för att göra "officiella" program till iPhone. Det kommer ny programvara för dagens telefoner, vilket det är omöjligt att säga om det kommer fungera med dagens mjukvarulösningar eller inte. Chansen att det kommer fungera är dock oerhört minimal.

nu1mlock

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-24 23:13

det är för tidigt att säga. Det släpps ju antagligen med en ny firmware, så då börjar leken om med hackning. Då gäller det bara att hoppas på att de lyckas.

Iphonen lär inte släppas fri än på ett tag. I de flesta länder där den släpps så är apple kontrakts låsta till operatören i ca 5 år. Som i england så har O2 exklusiv rätt fram till 2011-2012. Om det gäller med en ny modell typ 3G iphone vet jag iofs inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-25 12:41

Jag tror att om dom inte hade varit så snabba på att knäcka 1.1.3 hade SDKn förmodligen dykt upp i tid. Nu får Apple backa och först "täppa luckan" och releasa SDKn med nästa firmware.

Jag tror att eg. gjorde dom oss alla en jäkla otjänst som släppte senaste hacket innan SDKn kom ut...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-25 12:59
Ursprungligen av Rig:

Jag tror att om dom inte hade varit så snabba på att knäcka 1.1.3 hade SDKn förmodligen dykt upp i tid. Nu får Apple backa och först "täppa luckan" och releasa SDKn med nästa firmware.

Jag tror att eg. gjorde dom oss alla en jäkla otjänst som släppte senaste hacket innan SDKn kom ut...

Det är rena spekulationer. Den största anledningen är väl att dom helt enkelt inte blev klara i tid. Eller menar du att Leopards fördröjning förra året berodde på att några hade hackat Tiger så att det fungerar på vanliga PC burkar? Eller att Apple TV v2 var försenat med 2 veckor för att man kunde hacka Apple TV med en USB stick?

//Rob

Rob
Leopard, apple tv osv är ju helt andra saker. Faktum är att spidningen av Ziphone så här tidigt innan SDK'n var på väg kanske inte var så klokt. Hade han bara väntat en liiiten stund till så kanske apple hade släppt nästa firmware utan att göra några större ändringar för att täppa till hål.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-25 15:02
Ursprungligen av generuss:

Rob
Leopard, apple tv osv är ju helt andra saker. Faktum är att spidningen av Ziphone så här tidigt innan SDK'n var på väg kanske inte var så klokt. Hade han bara väntat en liiiten stund till så kanske apple hade släppt nästa firmware utan att göra några större ändringar för att täppa till hål.

Det är vad iphone dev-team tycker. Men vad hjälper det att vänta med att släppa ett program om Apple ändå skulle täppa till hålen med nästa firmware? Då hade hela arbetet med att göra programmet och hålla det hemligt varit förgäves UTAN att någon hade vunnit på det. Med Ziphone har nu alla vunnit på det. Det kommer inte att vara för evigt och det tror jag nog att de flesta vet.

Det är bättre att jobba tillsamman och dela med sig än att försöka vara ett steg före Apple. Apple kommer alltid att ha överhanden så länge dom uppdaterar telefonen.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-02-28 09:57

Jag är helt rudis på det är med programmering, men innebär ett SDK att man enkelt kommer kunna skapa program eller plugins som gör allt det som vi har saknat från början? Typ copy/paste, videoinspelning, bra filhantering, pluggar till Mail, sync av To-Do och anteckningar osv? Är det ens realistikst att man kommer kunna göra plugins till de befintliga Apple-programmen på iPhonen?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-28 14:05
Ursprungligen av koze:

Jag är helt rudis på det är med programmering, men innebär ett SDK att man enkelt kommer kunna skapa program eller plugins som gör allt det som vi har saknat från början? Typ copy/paste, videoinspelning, bra filhantering, pluggar till Mail, sync av To-Do och anteckningar osv? Är det ens realistikst att man kommer kunna göra plugins till de befintliga Apple-programmen på iPhonen?

Enkelt och enkelt, allt är ju relativt.
Det är nog ganska så säkert att det inte ger "Svensson" möjlighet att börja skriva program till sin iPhone. Utan det är ett kit som ger programmerare tillgång till AÅIer etc, för att kunna skriva program till iPhone, som det görs till Windows, MacOS X osv.

koze:
Det är det ju ingen som har en aning om innan det är släppt.
Men det är ju så klart till för att hjälpa programmera eget till iPhone, men VAD vet vi om en vecka.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-28 13:06

Eftersom det i grunden är MacOSX som körs på telefonen, så kan man anta att Apples SDK kommer att innebära att man kan göra ungefär samma saker till iPhone som till Mac.
Vad gäller copy/paste, videoinspelning och annat som kommunicerar med speciell hårdvara, så kan vi ju hoppas. Inte för att jag tänker använda videoinspelningen, men copy/paste gör ont att sakna.

  • Medlem
  • 2008-02-28 17:05

Hörde på youtube att SDKn skulle släppas den 6e mars men han hade ingen säker källa på det så därför har jag inte det, men det låter ganska logiskt av någon anledning Vad tror ni?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-28 17:28

Jag tror att den som lever får se.

1
Bevaka tråden