Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Podcast?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2008-03-01 21:53

Har aldrig riktigt fattat hur man får igång dethär och vad det är den gör förnånting? Nån som kan förklara vad det är och hur man får igång Podcasts i iPhonen?

Men vad är det här för jag-skapar-en-tråd-INNAN-jag-googlar-syndrom?

Jaja, här har du en googling på ordet "podcast" och sen översta resultatet.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article38401.ece

En Podcast är en vanlig ljudfil som du laddar ner och lyssnar på precis som vanlig musik, men i och med att du prenumererar på podcasts med hjälp av att mata in URLen till en speciell informationsfil (XML-fil) i iTunes förstår både iTunes och din iPhone att det är en podcast.

För att börja preunmerera på en podcast enklast kan du gå till iTunes store och sedan besöka kategorin "pocasts". Klicka Subscribe för att ditt iTunes ska lyssna efter (och automatiskt tanka ner) ny avsnitt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-02 10:18

Finns även som video. T ex har SVT en del, Rapport, Plus etc....

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-03-02 11:10

kostar de ngt att preunmerera på podcasts eller kolla på dom utan wifi i närheten?

  • Medlem
  • Öckerö
  • 2008-03-02 12:08

Det kostar inget att prenumerera på podcasts, jag har iallafall aldrig stött på en podcast som kostat ngt. Och du kan kolla på dom utan wifi eftersom dom synkas med itunes varje gång du laddar telefonen. Så dom program du sett tas bort och har det kommit några nya så laddas dom ner.
En mycket trevlig funktion:-)

Podcasts (radiovarianten) är det som tar mig genom dagarna på jobbet.
Det kostar inget, så fort en ny kommer så hamnar den i iTunes.

Vad gillar du för ämnen? Själv kan jag rekommendera.
MacCast, det mesta med Ken Ray, Leo Laporte gör mycket intressant, The Mac Observers Mac Geek Gab.

På humoravdelningen är "Ouch!" av BBC bland det roligast jag hört...
Ett program av och med handikappade folk som driver hejdlöst med sig själva, andra. Mkt roligt.
På svenska finns det mycket från SR, från Vetenskapens värld till Filosofiska Rummet

Sök rätt på podcasten via iTunes-Store och välj prenumerera.

Videoavdelningen struntar jag i för min del... det finns säkert ngn annan här som kan tipsa om bra grejer där.

Jag bojkottar SVTs play…

Numera kollar jag på NRK:s nyheter istället för Rapport eller Aktuellt. När jag var ute och reste fanns det ingen täckning för internet och därmed kunde man inte kolla Rapport. Då jag hade laddat ner NRK:s Dagsrevyn genom att abonnera på Dagsrevyn iTunes. Funkar perfekt – inga krångligheter.

Till SVT: Ni mister kunder på ert nonchalanta sätt... det finns alltid andra nyhetstjänster som är minst lika bra som Rapport/Aktuellt… Återkommer den dag ni (om ni någonsin gör det) återinför Rapport/Aktuellt som podcast och det blir allt fler nyhetssändande podcast i iTunes från andra televisoner… Mycket mer händigt med podcast än streamande för resande folk som mig som ofta saknar internet täckning. SVT tror att det gör oss en tjänst… men i själva verket gör SVT själva en björntjänst… Nästa gång var lite smartare… erbjud båda tjänster (mycket går att automatiseras och kräver därmed knappast mer personal)…

1
Bevaka tråden