Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

[OT]Speldator[/OT]

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min käre bror skall pensionera sin gamla PC och vände mig till mig att leda honom rätt i PC-världens kaos men tyvärr har jag inte så stor koll längre på vad som är rätt och vad som är fel när det kommer till att bygga ihop en speldator så jag vänder mig till diverse forum för att guida oss rätt.

Eftersom han är trogen kund till datorbutiken.com och det simpla faktum att han har lite pengar kvar där sedan tidigare inköp så kommer han alltså köpa hela paketet därifrån.

Hans budget ligger på 10.000:- och helst skall skärm ingå i det priset och skärmen får gärna vara av nån smalare variant men detta är absolut inte det viktigaste utan bara han får ett nytt chassi, processor, grafikkort, nätagg, minne och nån HD, moderkort och ja, istort sett en helt ny dator eftersom han vill pensionera allt det gamla förutom mus och tangentbord som han har sedan tidigare.

Vad vill han göra? Han vill spela "nya" spel även om han nu sitter och nöter Battlefield 2 så vill han gärna kunna spela Starcraft II, Darkfall: Online, Fallout 3 när dessa kommer och även att datorn skall kunna presetera "spelbart" i något år in i den stora härliga framtiden. Hans största hobby och nöje är att lira förutom när han glor på nån DVD-film så därför ligger det väl en ganska stor vikt till grafikkortetsprestanda samt CPU, nätagg och ett bra fungerade kylsystem. Hur mycket datorn låter är väl lite att tänka på också men hellre en bättre kylning mer än lägga ner vikt, tid och pengar på att få chassit/datorn tyst iom att han bara spelar eller kollar på film och har både hörlurar och 7.1-ljudsystem som spränger bort det mesta av bakgrundsbruset.

Så är det någon här som kan hjälpa mig att plocka ihop ett "spelsystem" ifrån datorbutiken.com? Märkesdatorer och sånt går fetbort utan vi bygger ihop hela systemet själva men det var länge sedan jag var insatt i delar och idag är det ju ännu värre att hitta delar som funkar ihop med varandra.

Så för fixa en liten priolista:
1. Burken (Mest för pengarna är mottot men den måste vara "framtidssäker")
2. Skärm (Om inte budgeten ala 10.000:- spricker så vill han också pensionera sin gamla CRT-skärm)

Nån snäll 99:a som spelar mer än vad jag gör och har koll på vilket, chassi, kylning, CPU, GPU, nätagg, minne, moderkort, HD, DVD-RW, sladdar och kylpasta man skall använda och kan vara snäll att plocka ihop ett paket på datorbutiken. Kunskapen saknas inte för att bygga ihop paketet och en WinXP Pro-licens finns så inga problem på den fronten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-08 16:31

Geforce 8800 är ju det hetaste grafikkortet enligt alla tester. minns inte vilken version som var bäst, tror det var GT. och de är inte så förbaskat dyra heller. datorbutiken har ju annars paket som de säljer, tror de kostar runt 10k-11k.

annars kanske du kan övertala honom att köpa ett PS3 med en projektor istället.

hade jag haft en budget på ~10.000 inkl skärm, hade min inköpslista sett ut såhär:

Chassi: Billigaste (299:-)
Nätagg: Sweex 650w lownoise (489:-)
M-kort: Asus P5N-EM HDMI (695:-)
CPU: Intel Quad Q9300 (2430:-)
RAM: Corsair XMS2 6400 (411:-)
HDD #1: Raptor 36Gb
HDD #2: Samsung 320Gb
G-kort: Asus Extreme GeForce 8800GT (2050:-)
Skärm: Asus MW221U 22" (2390:-)

Totalt: 10.215:-
Priserna/produkterna tagna från datorbutiken.com

Har själv testat samtliga av ovanstående produkter och tycker det är bra grejjer. Självklart kan man få en bättre gäjmerdator om man plockar bort skärm, snålar med hdd & moderkort, men överlag så tycker jag detta bör bli en bra gäjmerdator. Skärmen är riktigt najs, finns en sån i studion.

655321: Paket är inget vidare eftersom man både får betala extra för ett OS som han inte vill ha (Han äger som sagt en laglig verre av WinXP Pro) och så kostar det ju en lapp eller två för att dom skall skruva ihop paketet. Vilket jag absolut inte har några som helst problem med att göra.

Synapskollaps: Man tackar! Två HDs är helt onödigt eftersom han redan nu har 5 diskar men tänkte att man skulle plocka upp en ny HD för OS så HDn inte rasar ihop efter en månad.

  • Medlem
  • 2008-03-08 19:03

8800GTX eller 8800 Ultra är de vassaste för tillfället.

Annars ser synapskollaps lista rätt bra ut. Har han 5 diskar så skit i mer disk. Droppa skärmen och lägg pengarna på ett GTX. Alternativt behåll den men då spricker budgeten.

GTX är det enda rätta om man vill köra pro gamer, men det kostar ungefär dubbelt så mkt som GT -korten. 8800GT är såpas nytt, så det finns antagligen möjligthet att komma över ytterligare ett för ett lite bättre pris om några månader, när GF9 -serien har kommit ut ordentligt på marknaden, och 2*GT8800 i SLI piskar det mesta... Tänk även på det när du väljer M-kort, så du får ett som stöder SLI & Quadcore, så du kan uppgradera ordentligt efter hand.

En Raptor (10.000 rpm) disk för systemet gör susen!

Se till att använda rätt, eller inget alls, antivirus. Vissa versioner av tex Norton kan sega ner vilken superdator som helst. AVG Free (alt inget alls!) om det ska vara gratis, NOD32 om det finns en 5hundring över i budgeten.

Det är ju inte min dator och som sagt det paket som synisen plockade ihop ser rätt vettigt ut och speciellt som han säger så kostar GTX-korten ännu mer men om brorsan skulle få för sig att ett GT-kort inte räcker så går det ju alltid att SLI:a det (räcker nätagget då?).

VI har all programvara vi behöver och vem använder Nortons grejer idag? Det rycker ju illa kvickt om man hittar en dator med dig på sig oavsett vad. Jag har koll på själva byggandet från steg med kylpasta till att slava och dra kablarna snyggt i burken och samt optimera sjävla luftflödet i burken och resten av installationen är lätt också med drivrutiner till OS, så där behövs ingen hjälp eller jo, om jag skall försöka trycka in Win Vista men det vägrar jag så han får nöja sig med sin WinXP Pro-licens igen.

Brandvägg och liknade har han i både router och en riktigt bra mjukvaru-grej. Anti-virus/Spyware och sådant behövs nog inte.. Han har haft sin burk i 5 år nu och än idag har han inte fått några virus förutom lite spyware så han vet vad han gör med det.

Det jag inte hade koll på är vad det är som gäller idag, senaste gången jag tjackade delar och byggde dator själv var när 350-500mhz-datorer var det absolut fetaste du kunde få och sedan dess har jag hållt mig på märkesdatorer själv men hjälp kompisar att bygga ihop grejerna när dom väl köpt in sakerna.

Det e fan riktigt skoj att bygga ihop såna här grejer

Nätagget (Sweex 650w) bör räcka för SLI, men eftersom ni inte skulle ha ngn extra hdd, så kanske din bror skulle satsa på en Xilence 600W ist, den är SLI ready, och är lite mer byggd för gäjmerdatorer.

  • Medlem
  • 2008-03-09 04:59

Om han kan tänka sig att köpa gfxkortet på komplett.se så finns det ett GTX där för 2895:-.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332049

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-03-09 09:45

Är inte det PCIe 2.0 som gäller (TMB:s länk går till ett 1.0)? Jag är på jakt efter ett nytt graffekort och med gammalt moderkort så tror jag att jag inte vågar satsa på annat än 1.0 så jag tackar TMB för länken!

Btw...ni som vet...är det ett bra kort för så mycket pengar om man inte kan köra 2.0?

/sorry för hijack agora

8800GTX korten kör väl alla PCIe 1.0/1.1, medans 8800GT kör på PCIe 2.0. GTX korten har såpass prestanda att dom endå klår GT, medans GT korten brukar slå GTS korten, eller ligga jämt med dessa i benchmark tester.

@mårre: Det är grymt mkt grafikkort för pengarna! PCIe 1.0 vs 2.0 är ganska mkt hype, och man serr inte sååå mkt prestandaskilnad än. Kanske kommer med 9 -serien? Kommer antagligen tjacka ett sådant kort i veckan. Billigare än att köra 2*GT i SLi.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-03-09 11:50

Behöver man vara skraj för att strömförsörjningen inte räcker? Jag har en HP-burk med ett GeForce 7600GS nu. Enligt HP så passar det så länge man inte går över 2A +5V.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-09 14:28

åååh den här tråden gör mig lycklig. blir så enormt sugen på att bygga en speldator igen.

  • Medlem
  • 2008-03-09 16:56

655321: Gjorde precis av med 13 loppor igår på en spelmaskin Byter från AMD till Intel efter 7 år och eftersom jag skall ha SLI så måste allt bytas tyvärr. Tack till nVidia för att de har mixed vendor support på grafikkorten iaf. Byter även chassi (motherboard tray ftw! ). Men min gamla burk blir en superfin server. Det är stor skillnad på dual och single core även på AMD. Speciellt om man som jag kompilerar kod väldigt mycket.

Synapskollaps: Som du säger, verkar inte vara mycket skillnad ännu på PCIe. Kollade även på DDR3-tester och de ger fortfarande marginella skillnader. Iaf inga som motiverar 4-5 ggr högre pris. Fast när moderkort och grafikkorttillverkare kommit igång på allvar med de nya standarderna lär det ju bli skillnad. Det ryktas att nVidia är på väg ut med ett nytt chipset för moderkort det här året som skall ta över från de gamla som mer eller mindre lappas för varje ny version. Frågan är hur länge det kommer att ta. Ett år eller mer är för mycket för min del att vänta men mtp min vanliga tur när det gäller storinköp så kommer väl nya chipset och moderkort samt sänkta priser på allt nästa vecka

1
Bevaka tråden