Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oartigt brev från Landstinget

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-11 19:01

Hej. Jag skulle vilja höra om det bara är jag som är petig eller är landstinget verkligen dåliga på att utrycka sig.

När jag kom hem idag så hade posten kommit. Sambon hade fått en kallelse för cellprovningkontroll som landstinget skickar ut.

Öppnar man brevet får man ingen information om att det är frivilligt.
Det ser ut som om man beställt en tid eller liknande, inga bilagor eller trevliga bilder. Bara ett formulär och en text, all text är skiven i fet stil.

Citat:

PÅMINNELSE
Den här tiden har vi bokat för Dig:
torsdag 2008-03-27

Gynekologiska Cellprovningskontrollen
Sundsvalls Sjukhus
851 86 Sundsvall

OBS! Provtagning görs endast på Sundsvalls Sjukhus!
Avgift 150kr. 100+50kr i SEDLAR!!
Vid förhinder ring 060/181315 kl. 08.00-09.30
VÄNTETID KAN UPPSTÅ

LÄS INFORMATION PÅ BAKSIDAN!

Hela brevet ser ut ungfär som en räkning eller liknande, extremt sterilt, men varför använder de feta varsaler och utropstecken, det liknar mer ett hot än en inbjudan.
Är det bara jag som uppfattar det så? Detta är ändå ett utskick, inget man beställt eller liknande. Varsaler vid sedlar med 2st utropstecken, det känns verkligen som en scam.

Senast redigerat 2008-03-11 22:59

Det ser onekligen märkligt ut, ja.. Kallelsens framställning matchar inte det seriösa ärendet på något sätt.

Jag hade vänt mig till Landstinget och klagat. Så här får det fan inte se ut.
Folk blir väl oroade av bara kallelsen, man kan ju få besked där som påverkar ens liv och då skickar de ut ett sådant jävla hemmabygge.

Det finns väl regler/policys för hur sånt här får se ut / Skall se ut.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-03-11 19:36

Ser def skumt ut ja.
Om jag inte missminner så skall deras logga osv finnas med, det skall skapas mha fördefinerade mallar osv (nu är det inte alla datasystem som stöder det dock, men om jag inte missminner så finnes det vissa riktlinjer för utskick osc).

Det ser mer ut som något som en trött person har knåpat ihop snabbt i Word mer än seriös information till patient. Jag skulle nog ringt och hört mig för angående detta.

Dessutom säger en del i vårdgarantin att om man får vänta längre än 30 minuter på en bokad tid så skall man få pengarna tillbaka. Och om jag inte missuppfattar så gäller det även fast de påpekar att väntetid kan uppstå. Också något värt att kolla upp.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-11 21:06
Ursprungligen av Drakfot:

Ser def skumt ut ja.
Om jag inte missminner så skall deras logga osv finnas med, det skall skapas mha fördefinerade mallar osv (nu är det inte alla datasystem som stöder det dock, men om jag inte missminner så finnes det vissa riktlinjer för utskick osc).

Det ser mer ut som något som en trött person har knåpat ihop snabbt i Word mer än seriös information till patient. Jag skulle nog ringt och hört mig för angående detta.

Dessutom säger en del i vårdgarantin att om man får vänta längre än 30 minuter på en bokad tid så skall man få pengarna tillbaka. Och om jag inte missuppfattar så gäller det även fast de påpekar att väntetid kan uppstå. Också något värt att kolla upp.

Loggan är längst upp i hörnet ja. Ser ut som det är tryckt på pappret innan skrivaren skrev ut dokumentet.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-03-11 21:28
Ursprungligen av Sidde:

Loggan är längst upp i hörnet ja. Ser ut som det är tryckt på pappret innan skrivaren skrev ut dokumentet.

Japp, det är ganska vanligt att man har fötryckt papper när man skriver ut från olika journalsystem då de oftast hanterar placering av själva texten och inte innehåller någon grafik.

Dock verkar detta vara något som är ihopknåpat i Word och sedan printat på ett förtryckt papper. Dock tycker jag fortfarande att det är oseriöst och oproffesionellt skrivet och sammansatt och borde revideras innan det skickats ut.

Ex. vis borde en förklaring varför de vill ha sedlar istället för kort istället för att få det att se nästan hotfullt ut.
Det är nästan så att man skäms över att arbeta inom Landstinget (har gjort det de senaste 5-6 åren)..

Om du känner för att jäklas så kan du alltid betala avgiften i MYNT!!

Nej usch, nu sjönk jag till den nivån, ursäkta..

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-03-11 22:56

Varför inte vara glad över att få göra detta prov? Känns som ett i-landsproblem att reta upp sig över hur brevet är skrivit.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-03-12 07:43
Ursprungligen av MatsOlov:

Varför inte vara glad över att få göra detta prov? Känns som ett i-landsproblem att reta upp sig över hur brevet är skrivit.

Visst är det så, däremot som även nämns i en kommentar ovanför är det även lite princip i det hela. Jag säger definitivt inte att du har fel, däremot kan det ju vara ett sämre sätt om t.ex man får meddelande om ett positivt HIV test eller liknande på det sättet (jag erkänner att jag tar i lite här). Det hade inte kännts direkt sjysst att få reda på det på ett sätt som liknande detta.
Och med tanke på initialposten så orsakade detta meddelande en reaktion som troligen inte var tänkt från Landstingets sida, men ändock blev det en reaktion.

Jag tror nog att det i detta fallet är den mänskliga faktorn som spelar in lite för mycket denna gången.

Ursprungligen av MatsOlov:

Varför inte vara glad över att få göra detta prov? Känns som ett i-landsproblem att reta upp sig över hur brevet är skrivit.

Snälla, i stort sett varje frågeställning på 99mac handlar om i-landsproblem, så låt oss diskutera Landstingets urusla i-landskommunikation i det i-land vi lever i.

Ursprungligen av Sidde:

Hej. Jag skulle vilja höra om det bara är jag som är petig eller är landstinget verkligen dåliga på att utrycka sig.

Det där är inte bra kommunikation. Jag har full förståelse för att arbetet är automatiserat, men det är inte omöjligt att göra snygga mallar som gör att även information som ett system spottar ur sig blir bra språklig och snyggt grafiskt -- att att för den saken skull första sig ekonomiskt.

Hade det kommit hem till mig (om vi haft kontroller för prostatacancer) hade jag först trott att jag glömt bort en tid och fått en ny. Utropstecknen efter "SEDLAR" tycker kreatören är en tydlighet men det blir bara sååå fel och det kommunikativa målet missas.

/c

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-11 22:58

Bizzart dålig svenska

Det är väl snarare principen det hela handlar om? Det kostar inget extra att skriva begripligt..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-12 00:03

Farsan är läkare, och han skriver ungefär på samma sätt fast vänligare.
Det ska vara stora bokstäver, tre-fyra utropstecken, olika storlekar på texten som helst ska gå i hela färgskalan, helst i samma mening också.

Antingen så är det en tillfällighet, mänskliga faktorn, eller så har man inom vården generellt dålig koll på hur man skriver kommunikativt.

Se bif. bild från hemsidan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-12 13:46
Citat:

PÅMINNELSE
Den här tiden har vi bokat för Dig:
torsdag 2008-03-27

Gynekologiska Cellprovningskontrollen
Sundsvalls Sjukhus

851 86 Sundsvall

OBS! Provtagning görs endast på Sundsvalls Sjukhus!
Avgift 150kr. 100+50kr i SEDLAR!!
Vid förhinder ring 060/181315 kl. 08.00-09.30
VÄNTETID KAN UPPSTÅ

LÄS INFORMATION PÅ BAKSIDAN!

skulle varit:

Citat:

Viktig information.

Vi på:
Gynekologiska Cellprovningskontrollen
Sundsvalls Sjukhus
851 86 Sundsvall

Har bokat den här tiden för Dig:
torsdag 2008-03-27
kl: 13:30

Du har fått detta meddelandet på grund av att…
lorem ipsum…

Observera!
Provtagning görs endast på Sundsvalls Sjukhus!
Avgift 150kr. 100+50kr, vi kan för närvarande enbart
hantera kontanter.

Vid förhinder ring 060/181315 kl. 08.00-09.30
Det kan uppstå viss väntetid.

OBS! Mer information på baksidan.

Fan Tangen, du kan ju knäcka extra inom landstinget när som helst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-12 22:02
Ursprungligen av Goflorp:

Fan Tangen, du kan ju knäcka extra inom landstinget när som helst.

Kanske mitt nästa kall, ska bara tjäna en massa miljoner så man kan vara där mer ideellt

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-12 19:55
Ursprungligen av Sidde:

Hej. Jag skulle vilja höra om det bara är jag som är petig eller är landstinget verkligen dåliga på att utrycka sig.

Nej, det är inte bara du som är petig.
Visst kan man kanske tycka att det är ett i-landsproblem men det känns verkligen inte bra när man får läsa ett sådant brev.

Jag känns dock helt fantastiskt att ett gäng killar engagerar sig och har åsikter om en text skriven för kvinnor ("bara" kvinnor)

Det är jag verkligen inte van vid.

Jag är också "petig". Så pass petig att ett sådant brev gör att jag avstår från att gå på kontrollen. Ja, det kanske inte bara är brevets utformning som gör att jag avstår, jag är lite rädd för sådana undersökningar också. Men min rädsla tillsammans med landstingets okänslighet gör att jag tackar nej.

Man borde väl klaga - men jag är liksom inte en sån som klagar - och så vet jag att jag borde vara tacksam för att jag blir erbjuden detta - och då kan man ju inte klaga heller (himla tokigt egentligen, herregud vilken mes jag är)

Men jag vet att jag tyvärr inte är ensam om att känna så.

Ursprungligen av Eva:

Nej, det är inte bara du som är petig.
Visst kan man kanske tycka att det är ett i-landsproblem men det känns verkligen inte bra när man får läsa ett sådant brev.

Jag känns dock helt fantastiskt att ett gäng killar engagerar sig och har åsikter om en text skriven för kvinnor ("bara" kvinnor)

Det är jag verkligen inte van vid.

Jag är också "petig". Så pass petig att ett sådant brev gör att jag avstår från att gå på kontrollen. Ja, det kanske inte bara är brevets utformning som gör att jag avstår, jag är lite rädd för sådana undersökningar också. Men min rädsla tillsammans med landstingets okänslighet gör att jag tackar nej.

Man borde väl klaga - men jag är liksom inte en sån som klagar - och så vet jag att jag borde vara tacksam för att jag blir erbjuden detta - och då kan man ju inte klaga heller (himla tokigt egentligen, herregud vilken mes jag är)

Men jag vet att jag tyvärr inte är ensam om att känna så.

Att känna sig trygg och att lappen, som antagligen hamnar på kylskåpet, känna varm och välkomnande tror jag är väldigt viktigt.

Hela landstinget är väl fullt med Medelålders Kommunikatörer med Hennafärgat hår och träelefanter i öronen. De skulle väl kunna fixa till sånt här.

Eva, visst är vi är män som diskuterar detta just nu, men de flesta av oss har sambos/fruar/flickvänner som får sånt här. Gissa vem de blir oroliga tillsammans med?
Min empatiska förmåga får hicka av att tänka mig att få ett sådant meddelande.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-12 21:28
Ursprungligen av Goflorp:

Hela landstinget är väl fullt med Medelålders Kommunikatörer med Hennafärgat hår och träelefanter i öronen.

Hahaha Du är bara SÅÅÅ himla rolig du Goflorp. Vart får du allt ifrån? LOL

(och så känns det bra att jag varken har hennafärgat hår eller träelefanter i öronen)

1
Bevaka tråden