Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

tysta scsi hårddiskar, finns sådana?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-03-12 20:06

Är nyfiken eftersom mitt as (en 1gb seagate disk) nästan låter som en 747 på maxvarv (vilket blir lite störande).

Har kollat in en del 4.5 och 9gb enheter ifrån IBM och Fujitsu mfl. Hur lite/mycket låter dessa? Något märke som är tystare än de övriga?

M v h

Danne

Problemet är väl att många scsi snurrar med 10.000 rpm, vilket onekligen gör dem högljudda.

I dessa dagar kan man väl nästan stryka "tysta" och nöja sig med, "scsi hårddiskar, finns sådana?"

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-12 22:00

Nja, SAS (Serial Attached SCSI) är en vidareutveckling av SCSI och det är ju standard på serversidan idag.

I vilket sammanhang skall du använda disken? Precis som Segerfalk säger blir det nog svårt att få tag på en tyst SCSI-disk. Är de små är de för gamla och byggda långt innan man brydde sig om sådant. Är de nya är de snabba och låter mer bara därför. Jag har en SCSI->IDE-adapter samt en IDE->CompactFlash-adapter som jag hade tänkte att stoppa i min S6000 för att se om jag kan använda ett CF-kort som hårddisk. Jag har dock inte gjort det än. Jag har redan en kortläsare till den så att jag kan spara saker på CF-kort, men den är riktigt långsam...måste vara en begränsning i själva läsaren.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-03-12 22:23

Segerfalk,

Det är sant vad gäller lite modernare diskar. Det jag hade i åtanke var en vanlig "snik" med 50 pinnars scsi-II och max 9.5 gb som jag gissar tuffar på i mellan 5 och 7500 rpm. Jag köpte för länge sedan en serverdisk som gick i 10000 rpm. Jag skojar inte när jag säger att den gav ifrån sig ett såpass högfrekvent vinande att jag kände saker (förmodligen vax?) släppa i örat när jag hade den igång. Det är något jag helst slipper framöver

Eskimo,

(* LOL *). Visst är det så, men det går ju fortfarande att hitta hyffsat billiga diskar på Ebay mfl ställen. När dollarn står som den gör nu så gör det inte längre ont att ta hem en därifrån, men det är som sagt lite att köpa grisen i säcken (ljudnivån...).

Amino,

Precis som dig så vill jag ha den i min samplare (en A3000). Jag har precis som du just nu en SSD-disk på 4gb i den med en scsi/ide brygga (och har tidigare provat CF via brygga). Problemet i mitt fall är att även om burken läser in ljud ok så har jag ibland problem att lagra samplingar och banker via denna kedja (får skrivfel). Jag misstänker att Akai har en modernare och stabilare mjukvara för att hantera detta jmf mot min Yamaha. Att gå tillbaka till vanlig scsi känns lite mer robust i mitt fall.

M v h

Danne

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-12 23:49

Om man inte GIGar med den och vill slippa en massa lådor → så e det väl bättre att köra externlåda och trycka on på det chassiet när man ska ladda\spara saker från\till HDD -- då spelar ju inte ljudvolymen nån roll --- eller tänker jag fel? (om inte interna kortläsarna rockar vill säga) [jag skulle dock aldrig välja att ha en intern SCSI HDD internt om man ska skvalpa runt med lådan]

\\ A3000 Funkar kanske med SCSI II → 2.5" IDE brygga (laptop disk) ? -- men jag kan inget om den serien. Ev har du en ATAPI multicard Reader...? (jag vet inte som sagt ni kan hoppa över denna posten)

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-03-13 11:02
Ursprungligen av ~~~:

Om man inte GIGar med den och vill slippa en massa lådor → så e det väl bättre att köra externlåda och trycka on på det chassiet när man ska ladda\spara saker från\till HDD -- då spelar ju inte ljudvolymen nån roll --- eller tänker jag fel? (om inte interna kortläsarna rockar vill säga) [jag skulle dock aldrig välja att ha en intern SCSI HDD internt om man ska skvalpa runt med lådan]

\\ A3000 Funkar kanske med SCSI II → 2.5" IDE brygga (laptop disk) ? -- men jag kan inget om den serien. Ev har du en ATAPI multicard Reader...? (jag vet inte som sagt ni kan hoppa över denna posten)

Hej ~~~,

nej, är inte längre ute och giggar runt med prylar. Blir mer spela i rekreationssyfte nuförtiden.

A3000 är lite extra kinkig på brygglösningar. Jag har själv två stycken olika sådana, ett Acard 7720u samt en Yamaha (som satt på deras Scsi CD-rw som kallades "F1" och som egentligen var en Atapi-brännare och även såldes i en sådan version men utan bryggan.

På min A3000 (med Acard bryggan) har jag testad allt ifrån SSD, CF (via CF-ide adapter), pcd-47b (microtec), pcd-47b (SMC, köpte microtec men jag gissar att det var samma design till 100%) samt Addonics IDE flash reader. Ingen av dessa varianter fungerade speciellt bra eftersom A3000 bara "hittade" diskarna var 5:e till 10:e gång.

Samma test på min EX5R gav ett helt annat resultat. Här hittade enheten diskarna utan problem + att jag kunde mappa upp enheten ifrån windows och dra och släppa ljud direkt (när jag hade kortläsare i). För hårddisk (både 2.5 och 3.5 scsi) så visade det sig att EX5 och PC hade lite olika upplägg vad gäller bootsektor, etc (och inte gick att komma åt direkt ifrån windows när disken satt i EX5:an). För att lösa det problemet så skrev jag ett litet program som konverterade disken för att kunna nås ifrån både EX5 samt Windows. Det programmet finns här:

http://www.geocities.com/dlehtihet/Exify.zip

Med Yamaha-bryggan fungerade det bättre på A3000. Dock så blir det ibland lite problem när jag försöker skriva större filer mot min SSD-disk (vilket ju inte är 100% tillfredsställande). Därför tänkte jag nu backa tillbaka till det vanliga scsi-träsket igen.

M v h

Danne

Problemet är ju att de gamla HD på 1Gb-4.3Gb susar en hel del...ingen som bekymrade sig om att bygga tysta på den tiden.
Själv minns jag när jag köpte en 7200rpm till min atari falcon typ 1996, den fick ha "lös" upphängning för vibrationerna fortplantade sig i chassit. genom betonggolvet så det skakade i soffan...

På den tiden då man hade Atari STE med extern HD var det bara att slå av när man satt med cubase, när man skulle spara så sa den att det inte gick att skriva till den.OJ, bara att slå på den, vänta några sek o spara igen...sen kunde man slå av den igen, gött.

I min A-3000 har jag intern HD på 4.3Gb...har även en extern på 540MB som jag brukar flytta över till för att sedan bränna disk-images för att göra A-3000 specifika CD's.
Min PCD47b, scsi-flash reader/writer är inte längre inkopplad. Om ni letar sådan får Ni verkligen hålla koll, för typ 90% av dem är endast readers och kan ej skriva till dem (ni minns väl när "foto"-datorerna kom med sina flash-läsare...där man satte i sitt kort för utskrift på papper).
Min är fortfarande till salu, för 1000kr...som är mitt sista bud...nångång hittar jag väl en Link-II till min gamla STE....

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-03-13 10:50
Ursprungligen av synthetic:

I min A-3000 har jag intern HD på 4.3Gb...har även en extern på 540MB som jag brukar flytta över till för att sedan bränna disk-images för att göra A-3000 specifika CD's.
Min PCD47b, scsi-flash reader/writer är inte längre inkopplad. Om ni letar sådan får Ni verkligen hålla koll, för typ 90% av dem är endast readers och kan ej skriva till dem (ni minns väl när "foto"-datorerna kom med sina flash-läsare...där man satte i sitt kort för utskrift på papper).
Min är fortfarande till salu, för 1000kr...som är mitt sista bud...nångång hittar jag väl en Link-II till min gamla STE....

Hej syntetic,

hmmm. jag slår nog till på och köper en 9.5 gb enhet isåfall och hoppas att den åtminstonde är lite tystare än mindre (och äldre) varianter

Btw, pcd-47b fanns mycket riktigt i read-only varianter för fotomaskiner, dock så var det identisk hårdvara i dem jämfört med de "fullständiga" versionerna. Finns det någon här som har en "read-only" utav pcd-47 så kan jag glädja er med att ni kan ta hem det senaste firmwaret som fixar den saken (version 3.2). Den ligger på min NAS och kommer så göra ett par dagar framöver (åtminstonde). Kila isåfall in på denna länk och ta ner:

http://dansoft.mine.nu/PCD47-m32.zip

M v h

Danne

Helt klart. Men 8Gb är vad A3000 max klarar, det går ju bra att slänga i en 9.5 med den utnyttjar max 8 av dem. Likaså brukar ofta de stora vara scsi-3 med 68-pols kontakten, adapter för scsi-2 till scsi-3 kan vara dyr (var förr iaf).
Sen är det kasst med A3000 filsystem att det är inte bara lagringen som begränsar utan det är max antal filer per partition oxo, och min 4.3 är på 6st partioner och jag kan sällan fylla ut hela pga att det blir för många filer, fan vad kasst!!!!
Värre blir det med en 8Gb disk, max 8 partioner kan man ha så 1Gb part blir det och då får du grymma problem att spara trots ledigt utrymme, därav jag körde pcd47b med en massa 256/128 CF som är snorbilliga och superenkelt att byta.
Jag rek hellre köp av A4000/5000 som även klarar IDE.

Ja, ang firmware (FW), jag fick gå den hårda vägen och göra så själv med min pcd47b, trots att han i annonsen hade skrivit reader OCH writer!
Problemet idag är ju att har man, som i mitt fall, har gammalt scsi-kort till datorn (PC) och drivrutinerna inte är riktigt korrekta så kan du ha ett helvete att flasha om FW för "special"-programmet för flashningen hittade ingen "host" trots att både windows visar och vissa andra program, men det är bara att prova som sagt.

Ursprungligen av my03:

Hej syntetic,

hmmm. jag slår nog till på och köper en 9.5 gb enhet isåfall och hoppas att den åtminstonde är lite tystare än mindre (och äldre) varianter

Btw, pcd-47b fanns mycket riktigt i read-only varianter för fotomaskiner, dock så var det identisk hårdvara i dem jämfört med de "fullständiga" versionerna. Finns det någon här som har en "read-only" utav pcd-47 så kan jag glädja er med att ni kan ta hem det senaste firmwaret som fixar den saken (version 3.2). Den ligger på min NAS och kommer så göra ett par dagar framöver (åtminstonde). Kila isåfall in på denna länk och ta ner:

http://dansoft.mine.nu/PCD47-m32.zip

M v h

Danne

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-03-13 12:11
Ursprungligen av synthetic:

Ja, ang firmware (FW), jag fick gå den hårda vägen och göra så själv med min pcd47b, trots att han i annonsen hade skrivit reader OCH writer!
Problemet idag är ju att har man, som i mitt fall, har gammalt scsi-kort till datorn (PC) och drivrutinerna inte är riktigt korrekta så kan du ha ett helvete att flasha om FW för "special"-programmet för flashningen hittade ingen "host" trots att både windows visar och vissa andra program, men det är bara att prova som sagt.

Usch ja. Host-kort till pc är ju ingen lek. Det egentligen enda kortet som alltid har lirat smärtfritt i mitt fall är mitt gamla adaptec 2940 (det hittar pcd-47:an). Hade en kort tid ett Tekram DC-315u kort som strulade i stort sett hela tiden. Än så länge går det dock att fiska upp Adaptec-kort för ganska billiga pengar (runt 10usd brukar de ligga på).

M v h

Danne

1
Bevaka tråden