Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Word i Office 2008 kraschar

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kållered
  • 2008-03-23 20:49

Hej, är det någon som vet varför Word i Office 2008 krashar? Har det med typsnittskonflikt att göra mellan MS Typsnitten och de som ligger i FontAgent Pro?

Vore jätteglad om någon kunde tipsa mig om denna bugg.

MVH

Maths

  • Medlem
  • 2008-03-23 21:33

Inte för att jag kan svaret, men om du beskriver omständigheterna lite närmare kanske du får svar?

  • Medlem
  • Kållered
  • 2008-03-23 22:05

Hej, när jag startar word, spelar ingen roll från dock eller ett dokument, öppnar word som det skall.

När dokumentet öppnat, står det [Compatibility Mode] på dokumenthuvudet till höger om .doc ändelsen längst upp.

Efter 10 sekunder krashar word och ett felmeddelande kommer fram "Microsoft Felrapportering" och frågar om problemet det skall meddelas Microsoft eller ej.

Jag har gjort omstarter om vartannat, ingenting hjälper, sökt åtgärd på mactopia, men ingenting där, dock verkar detta vara vanligt problem.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-03-23 22:22

Och du har uppdaterat till 12.0.1 ?

http://www.microsoft.com/mac/downloads.mspx

  • Medlem
  • Kållered
  • 2008-03-24 03:21

Javisst, det gjorde jag automatiskt när jag installerade Office för Mack, kastade Office 2004, som tidigare fungerat perfekt.

Jag uppdaterade också till 12.0.1 och har också fått ett klart mer instabilt word2008, det gäller ssk när man öppnar .doc-dokument, dvs filer skapade av Word 2004.

Mycket irriterande, funderar på att installera om och låta bli uppdateringen 12.0.1

Jag har samma problem med både den första och den uppdaterade versionen. I synnerhet är det kommenteringsapparaten som inte fungerar. Den är otroligt instabil. Till en början fungerar det bra, men plötsligt efter ett antal, eller en halv, minuter så börjar programmet "page outa", badbollen snurrar och fläktarna börjar bränna på max i min macbook. Programmet återhämtar sig aldrig och man får stänga av och starta upp igen, men efter ett par, eller en halv, minuter kör den samma grej igen.

Jag har märkt att om man stänger av stavningskontrollen så slipper man det, det har nu funkat i 10 min, men lite svårt att koppla av ändå dock. Sparar ideligen.

Senast redigerat 2008-03-30 20:10
  • Medlem
  • Kållered
  • 2008-04-03 01:57

jag tror jag har svaret!

Skapa ett nytt användarkonto, som du äger behörighet till. Logga ut dig och logga in på det nya. Öppna Word i Office 2008 därfifrån, fungerar perfekt. Logga sen ut och in på ditt vanliag konto. Gå in och hämta dokumentet som word skapade hos den andra användaren med namn Normal.dotm. Du får helt enkelt gå in, se till att du kan hämta in dokumentet från den nya användarens konto som ligger i HD/Library/Shared/Username/Application Support/ Microsoft/ Office, flytta den till User/Library/Application Support/Office

Innan du startar Word, starta ett av de andra programmen ex. Excel, det hade jag igång om detta ev. kan påverka.

Senfår du ett meddelande som att Word inte hittar dictionary av ngt slag men det har jag inte hunnit hitta än.

Lycka till.

Maths

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-09 22:21

Har också extremt stora problem med Word.

- Min markör försvninner väldigt ofta
- Krashar väldigt ofta
- Går långsamt att skriva
- Plus flera andra problem.... t.ex. tabeller, textboxar etc.

Jag tror förklaringen till det hela är att Microsoft lägger ner alldelles för lite tid på utvecklingen av Word för mac jämfört med Word för windows.

Jag har tidigare kört under Windows och det har fungerat mycket bra både med nyaste Word och äldre versioner.

Slutsatsen för min del är att Word på Mac är totalt oanvändbart i något som helst professionelt syfte, åtminstone för tillfället.

  • Medlem
  • 2008-06-11 08:24

Känner tyvärr detsamma. Har funkat bra tidigare - men nu plötsligt har det börjat krascha frekvent (och då har jag inte gjort senaste uppdateringen nyligen). Fattar ingenting...

/Fredrik

Jag har också problem med att Word 2008 kraschar. Kör säkerhetskopia varannan minut och använder kringla-s så ofta jag kommer ihåg.

Kan återskapa ett fel i min mac.se manual genom att trycka enter ett par gånger i rad vilket puttar en "heading 1" rubrik till en ny sida (och allt efterföljande material). Hänger sig varje gång.

Ursprungligen av Björnström:

Jag har också problem med att Word 2008 kraschar. Kör säkerhetskopia varannan minut och använder kringla-s så ofta jag kommer ihåg.

Kan återskapa ett fel i min mac.se manual genom att trycka enter ett par gånger i rad vilket puttar en "heading 1" rubrik till en ny sida (och allt efterföljande material). Hänger sig varje gång.

Detta problem existerar fortfarande efter Office 2008 12.1.5 update som släpptes igår.
Så sjukt jobbigt när man sitter och skriver jätteviktiga kunddokument och så kraschar Word 2008 ungefär 15 gånger om dagen - det är liksom inte seriöst.

Måste jag verkligen sparka igång Office i Windows för att kunna skriva ett Worddokument?

Ursprungligen av Björnström:

Detta problem existerar fortfarande efter Office 2008 12.1.5 update som släpptes igår.
Så sjukt jobbigt när man sitter och skriver jätteviktiga kunddokument och så kraschar Word 2008 ungefär 15 gånger om dagen - det är liksom inte seriöst.

Måste jag verkligen sparka igång Office i Windows för att kunna skriva ett Worddokument?

Tills en vettig lösning kommer kan du väl använda open office?
Du kan ju spara i olika doc-format därifrån.

Fel på typsnitt, typsnittscache eller normal-mallen är de vanligaste felorsakerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-23 11:01

Ominstallation & uppdateringar hjälpte inte.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Fel på typsnitt, typsnittscache eller normal-mallen är de vanligaste felorsakerna.

Sparas detta på datorn även vid ominstallation av OFFICE 2008? Efter problem med det mesta OFFICE har vi nu ominstallerat hela OFFICE, uppdaterat till 12.1.2 men ändå så kraschar WORD (nästan alltid inom någon minut eller om man skriver ett tecken. Det gäller både gamla dokument och nya).

* Var hittar man de filer du nämner?
* Kan man ta bort dem och andra "Användarfiler" från datorn innan installationen (allt utom ENTOURAGEs email, kontakter, signatur, sparade bilagor etc) kan tas bort. Då borde väl OFFICE lägga in dem igen från början av installation.
* Vilka mappar bör man då ta bort?
* Var finns dessa mappar?

(Se även vårt problem http://www.99.se/microsoft/251312-entourage-office-kraschat-r-dda-mailen-ominstallera-office.html)

För mig blev det mer instabilt efter installationen.
Ssk irriterande att man inte kan öppna .doc-filer genom att dubbelklicka på dem, bara öppna inifrån Word/Arkiv

Ursprungligen av Stefan Johansson:

För mig blev det mer instabilt efter installationen.
Ssk irriterande att man inte kan öppna .doc-filer genom att dubbelklicka på dem, bara öppna inifrån Word/Arkiv

Låter irriterande. Här funkar dock allt som det ska.. men de hjälper ju inte dig.

Tyvärr, jätteproblem med Word 2008 version 12.1.2 också (kraschar hela tiden). Jag har ändringsmarkering tillslagen och jag vet inte om det är det som stör. Jag kör på 10.4.

Helt omöjligt att jobba i efter senaste uppdateringen när man öppnar dokument skapade i Word 2004 (vilket är 99% av alla dokument jag jobbar i). Kraschar inom några sekunder efter det man öppnat filen.

Verkar som det började efter senaste uppdateringen. Får bli 2004-an igen.

Office 2008 engelsk version
PM G5 2x1,8
1,25 GB RAM
OS X 10.4.11 (svenska)

Prova att skapa ett nytt användarkonto och se om det går att öppna filerna där. Om det gör är det inställningsfiler som är trasiga om det inte gör det beror det på en felaktig installation eller problem i systemmiljön

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Prova att skapa ett nytt användarkonto och se om det går att öppna filerna där. Om det gör är det inställningsfiler som är trasiga om det inte gör det beror det på en felaktig installation eller problem i systemmiljön

Jag gjorde det och med den nya användaren funkade det. Vet du vilka inställningsfiler som ska raderas? (Jag raderade font cachen men det gjorde ingen nytta.)

Problemet med omedelbar krasch efter öppnandet av Word 2004-dokument i Word 2008 kvarstår trots att jag installerat senaste uppdateringen från förra veckan.

Startar med Shift intryckt (för att inte läsa in inställningar) - ingen skillnad.
Kastat alla inställningar (olika filkombinationer från Microsofts egna supportforum mfl källor på nätet - ingen skillnad.
Detta tips (Word 2008 for Mac crashes when you try to start the program) gäller inte mig utan bara om man har vX, 2001 eller 98 installerat. Jag har 2004 förutom 2008.
Kastat Normal.dotm - ingen skillnad.
Kastat font cache - ingen skillnad.

Startar Word 2008 i annat användarkonto - _då_ fungerar det.

Alltså skall det tydligen vara fel på en eller flera inställningsfiler. Men vete sjutton vilka det kan vara. Finns det osynliga plist-filer förutom de man ser (och uppmanas kasta bort)?

Testade också att kopiera alla com.microsoft. ___ .plist samt Office 2008-mappen i Officeinställningsmappen från det fungerande kontot till det trilskande huvudkontot - ingen lycka.

Lite småbökigt när man sitter i utlandet på ett visserligen stort företag men där IT-filket är Windows-only. Vi fem-sex macanvändare får klara sig själva... (Att försöka få tag på mac-kunnig MS-support i 99,9% Windowsdominerat Kina är inte helt lätt).

Håhå jaja - tur att man inte kastade bort 2004-an!

Ursprungligen av johan_tanying:

Problemet med omedelbar krasch efter öppnandet av Word 2004-dokument i Word 2008 kvarstår trots att jag installerat senaste uppdateringen från förra veckan.

Startar med Shift intryckt (för att inte läsa in inställningar) - ingen skillnad.
Kastat alla inställningar (olika filkombinationer från Microsofts egna supportforum mfl källor på nätet - ingen skillnad.
Detta tips (Word 2008 for Mac crashes when you try to start the program) gäller inte mig utan bara om man har vX, 2001 eller 98 installerat. Jag har 2004 förutom 2008.
Kastat Normal.dotm - ingen skillnad.
Kastat font cache - ingen skillnad.

Startar Word 2008 i annat användarkonto - _då_ fungerar det.

Alltså skall det tydligen vara fel på en eller flera inställningsfiler. Men vete sjutton vilka det kan vara. Finns det osynliga plist-filer förutom de man ser (och uppmanas kasta bort)?

Testade också att kopiera alla com.microsoft. ___ .plist samt Office 2008-mappen i Officeinställningsmappen från det fungerande kontot till det trilskande huvudkontot - ingen lycka.

Lite småbökigt när man sitter i utlandet på ett visserligen stort företag men där IT-filket är Windows-only. Vi fem-sex macanvändare får klara sig själva... (Att försöka få tag på mac-kunnig MS-support i 99,9% Windowsdominerat Kina är inte helt lätt).

Håhå jaja - tur att man inte kastade bort 2004-an!

Vi har exakt samma problem. Dock har jag kastat 2004:an, men jag får väl installera den igen (om jag kan hitta skivan...). Nu kör jag Neo Office istället för Word och det funkar riktigt bra också. Konstigt att det inte finns någon patentlösning på Word-problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-20 11:29

Office och senaste macuppdateringarna

Sitter med samma problem här. Alla program inom office 2004 kraschar vid uppstart. Problemet uppstod efter gårdagens installation av de senaste uppdateringara:"Migration and DVD/CD Sharing Update" och "Security Update 2008-007" (1.0)"

Ursprungligen av johan_tanying:

Problemet med omedelbar krasch efter öppnandet av Word 2004-dokument i Word 2008 kvarstår trots att jag installerat senaste uppdateringen från förra veckan.

Startar med Shift intryckt (för att inte läsa in inställningar) - ingen skillnad.
Kastat alla inställningar (olika filkombinationer från Microsofts egna supportforum mfl källor på nätet - ingen skillnad.
Detta tips (Word 2008 for Mac crashes when you try to start the program) gäller inte mig utan bara om man har vX, 2001 eller 98 installerat. Jag har 2004 förutom 2008.
Kastat Normal.dotm - ingen skillnad.
Kastat font cache - ingen skillnad.

Startar Word 2008 i annat användarkonto - _då_ fungerar det.

Alltså skall det tydligen vara fel på en eller flera inställningsfiler. Men vete sjutton vilka det kan vara. Finns det osynliga plist-filer förutom de man ser (och uppmanas kasta bort)?

Testade också att kopiera alla com.microsoft. ___ .plist samt Office 2008-mappen i Officeinställningsmappen från det fungerande kontot till det trilskande huvudkontot - ingen lycka.

Lite småbökigt när man sitter i utlandet på ett visserligen stort företag men där IT-filket är Windows-only. Vi fem-sex macanvändare får klara sig själva... (Att försöka få tag på mac-kunnig MS-support i 99,9% Windowsdominerat Kina är inte helt lätt).

Håhå jaja - tur att man inte kastade bort 2004-an!

Hej. Prova med att lägga ut filen “Lingsoft” i ~hemkatalog/Preferences på skrivbordet.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-10-28 14:49
Ursprungligen av Arch@ngel:

Hej. Prova med att lägga ut filen “Lingsoft” i ~hemkatalog/Preferences på skrivbordet.

Men nu fungerar det ju! Tills vidare, är väl säkrast att säga.

En ny Lingsoftfil skapas dock, hur den nu skiljer sig från den gamla trilskande.

Ursprungligen av Arch@ngel:

Hej. Prova med att lägga ut filen “Lingsoft” i ~hemkatalog/Preferences på skrivbordet.

Tackar - ska testa på jobbdatorn imorrn! (Här hemma får jag nöja mig med en äldre - men fungerande - 2004a

Ursprungligen av Arch@ngel:

Hej. Prova med att lägga ut filen “Lingsoft” i ~hemkatalog/Preferences på skrivbordet.

Det var som f-n. Det tycks fungera nu. Tack så himla mycket!

Bevaka tråden