Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var hittar man en Leslielåda?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Många känner nog till Lesslie lådan för att få lite effekt till Hammond orgeln, men det finns också ett antal gitarrister som använder dessa. Någon som vet vart man kan köpa nytt eller begagnat? Någon som använder/använt detta och tycker att det funkar bra?

Ha en bra dag!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-31 07:55

Portishead använde ju exempelvis en Rotosphere-pedal istället för riktiga leslie:
http://www.hughes-and-kettner.com/products.php?id=14&mode=prod

Men annars säljer bl a Jam en rad olika lösningar på leslie, allt ifrån pedal-emulationer till the real deal om man har råd...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-31 08:48

*garv*

"Lyssna noga" ... Vilken trevlig röst som talar förresten!

Hehe ja det är en störtskön gammal reklamsnutt, hittade den på nätet nån gång för länge sen. Förmodligen via 99an eller möjligtvis sas. Gjorde den där varianten med oväsen som en redigeringsövning i Logic när jag pluggade... kan säkert gräva fram orginalet om det önskas.

Jag har en Digitech rpm-1 leslie simulator med rör.
2000kr
mvh
Jonas

Fixa fram originalet :)? ...

Aha! Hittade, via en länk i SAS-arkivet, från en användare som hänger här också tror jag bestämt! Nåväl, den låg kvar på samma ställe så:

http://w1.417.telia.com/~u41703874/annanorgel.mp3

Hepp! Nån som drog ner den där och har kvar den? Orginalet alltså, inte min mashup.

Att omvandla Leslie-kabinettets dopplereffekt till matematik - framför allt vid acceleration och insaktande - är nog extremt svårt (basen och hornen axar ju olika). Jag har testat alla pluggar och mjukvaru-Hammonds som finns - INGEN kommer i närheten. Ingen. Det är bara lådan som gäller om man är på riktigt :-D. En fet möbel (stärkaren är på 50 W tror jag). Det gjordes en "kopia" av ett annat företag på 80-talet - det var en svart stor låda med chromdetaljer och chromrörs-ram...typ...Lät bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-23 19:39

kottenkotten, tänk på att musik/mac har splittat - så du söker på 99musik med

1
Bevaka tråden