Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"iPhoneCafé - Köp laglig iPhone i Sverige"

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-02 20:06

Satt och kollade på blocket och snubblade över denna annonsen:
http://www.blocket.se/vi/15644359.htm?ca=11_s

Det är ett café på Kungsholmen i Stockholm där man tydligen kan köpa en laglig iPhone. "Lagligt direktimporterade, förtullade, operatörsfria, med svensk laddare och åäö." säger annonsen.

Det hela låter i mina öron väldigt underligt. Hur kan det fungera?

En hemsida har de också
http://www.iphone.rd.se

Det hade varit väldigt intressant att veta hur detta fungerar, och om det är lagligt.

Ge mig era tankar.

De säger bara att de är lagligt importerade mao har det betalt moms och skatter.
Resten är som alla andra importerade telefoner.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-03 09:02

hehe..dom är registerade Apple SDK användare också enligt deras hemsida..men då är ju saken biff!! med den marknadsföringen kanske man kan lämna in en trasig iPhone så lagar dom den också...

Peace!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-03 11:16

Hur fasen lyckas de driva sin verksamhet utan att åka dit? Apple kan ju verkligen inte gilla detta. Inte nog med att de säljer telefoner, de uppmuntrar till Jailbreak etc. Det vet vi alla vad Apple tycker om...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-03 11:41

Det är inte lagligt. Man har inte rätt att importera en vara för försäljning från ett land utanför EES utan rättighetsinnehavarens (Apples) tillstånd.

De kan bli stämda av Apple den dagen deras jurister i Sverige uppmärksammar iPhonecafé.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2008-04-03 14:50

Lagligt eller inte..Hade jag bott i Stockholm och varit sugen på en Iphone så hade detta varit det självklara alternativet! Coolt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-03 15:07

Självklart alternativ att köpa en för 4 999? Aldrig i livet.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-04-03 15:53

För företagare är det ju en kanondeal att köpa en telefon hos dem då denne kan dra av momsen. 3999 för en 8 gb är ju superbilligt med tanke på att du får betala 500-1000 kr mer för en från Tradera eller Blocket och då får du inte alls samma service eller en "skräddarsydd" iPhone som de kallar dem.

Jösses...

'registrerade Apple SDK utvecklare'
De utvecklar inte SDK'n - de har reggat sig på apple sida och tankat ner SDK'n precis som 100000 andra gjorde.

'Vi designar affärsapplikationer och spel'
Bygger de ballt GUI till dem i Interface Builder eller utvecklar de i Obj-C?

Skulle inte sätta min fot hos dem.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-04-04 21:47
Ursprungligen av m1kke:

"Lagligt direktimporterade, förtullade, operatörsfria, med svensk laddare och åäö." säger annonsen.

Låter som att de köper via international-orders.com
ifal var det en spontan tanke jag fick..

"Varför vänta ett år till"

lite överdrivet...

Det är ju bara att vänta lite med att köpa till den nya 3G modellen kommer. Då kommer man ju säkert att kunna köpa en 16Gb GSM modell på Blocket för en dryg tusenlapp.

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-08-31 20:07

företaget verkar fortfarande finnas kvar och säljer nu iPhone 3G, ngn i sthlms som kan bekräfta om detta stämmer.
Fria iPhone 3G 16GB över disk

  • Medlem
  • 2008-08-31 20:20

Låter märkligt. "Apple världsgaranti gäller i detta fall". iPhone 3G har ingen världsgaranti. Om jag hinner slinker jag förbi någon dag och kollar.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-31 22:52
Ursprungligen av bbus:

Låter märkligt. "Apple världsgaranti gäller i detta fall". iPhone 3G har ingen världsgaranti. Om jag hinner slinker jag förbi någon dag och kollar.

De verkar tro stenhårt på världsgarantin, mailade dem och fick följande svar:
---
Tack för att du läser våra annonser.
Rättar till oss om vi läser fel:
http://images.apple.com/legal/warranty/iphone.pdf

Hur som helst, det är iPhoneCafe som ta hand om eventuell garantiärende,
så det oss du vänder dig ifall det bli aktuell.
Då ingår en bytes iPhone under servicetiden.

Välkommen!
---
Lär bli dyra reparationer för dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-31 23:11

De verkar vara säkra på sin sak men visst säljer man telefonen för dubbla priset så har man väl råd att köra servicen svart.

Sista mailet:
---------
Tack för omtanke, vill försäkra dig att vi har kontakter/ resurser
för att hantera garanti och servicefrågor på ett professionell sätt.
--------

1
Bevaka tråden