Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Elfa!

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-08 14:29

Hur kan ELFA existera?! Finns det inga lagar mot lurendrejeri? Deras priser är ju ockerpriser. Ok att det kostar att ha mycket på lager, men det är ju bara i STHLM de har "allt" på lager. Enda vettiga prisera är på IC. Priser på potar och rattar är ju helt idiotiska, samma produkter finns i andra butiker för 1/10 av priset. Det borde vara olagligt att lura folk på det viset. Undrar vad folket i Lettland betalar på ELFA. Det kan ju knappast vara samma prisnivå som här. En 10k pot för en Lada kanske.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-08 14:34

Fast en ALPS-pot kostar ju typ 40:- på farnell också..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-08 15:26

Jag beställer aldrig från elfa om jag inte 'måste'. Elektrokits sortiment är nog så bra och deras pottar duger för mig. 5 kr / st är dessutom ett jättebra pris.

Det svåra för mig är att få tag på billiga telejack (1/4"). Jag har kollat runt på alla möjliga ställen och 10 kr /st är nog billigaste jag hittat, i sverige, hittils, men behöver man 500 st blir man ju ruinerad. De billigaste (bästa) jag kan hitta är från tyskland och kostar ca 3 kr/st, men det ar en evighet att få hem dem....

Nån som vet nåt annatr bra ställe i sverige som har liknande priser?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-08 17:43

Pehr, kjell? Jag har köpt där, 7,50/st om man köper 10+.

En alpspot ja, men deras enkla potar som ser ut och känns som 5-kronors potar kostar över 30:- +moms

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-08 19:53
Ursprungligen av platon:

Pehr, kjell? Jag har köpt där, 7,50/st om man köper 10+.

Ja iofs, om man bara köper per modul så känns det ju inte som det går så mkt pengar iaf
Men jag röstar nog ändå på tyskland...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-08 21:21

Jag håller inte riktigt med i kritiken på Elfas höga priser ... Visst är det höga priser på vissa produkter men det finns också produkter som man har ganska bra priser på. När jag handlar elektronikkmponenter så handlar jag oftast från Elfa, Farnell och RS Components. När det gäller t ex polypropylenkondensatorer så handlar jag nästan alltid från Elfa. Gäller det lågläckande elektrolyter så handlar jag nästan alltid från RS. Gäller det polystyrenkondesatorer blir det Farnell ... o.s.v ...

Man får passa på att handla på ELFA en gång om året, v.9, då är det minsann billigt som skräp! Köpte en kasse med omkring 70 teledon för 100kr

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-10 18:37

Elfa har allt, de levererar snabbt.

Electrokit är iofs också mycket bra, måste jag säga(kolla AVRX-diy).

Skulle va bra med en samlingstråd för ställen som säljer komponenter, känner i princip bara till Elfa och sist hade de inte vad jag ville ha

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-10 19:02
Ursprungligen av slakker:

Skulle va bra med en samlingstråd för ställen som säljer komponenter, känner i princip bara till Elfa och sist hade de inte vad jag ville ha

http://www.electrokit.se/ - snabb service, trevligt bemötande och stort sortiment.

http://www.futurlec.com/ - Billigt, kan vara lite lång leveranstid. Litet sortiment. Man kan "åka på" tull.

Många företag vänder sig till Elfa för att handla, därför kan dom ta hutlöst betalt;)
Jag handlar där via jobb. Men det är väl mest för att vi redan har kontakt med dom, och att deras prylar är färdiga i vårat system...och sånt...snabb leverans.

Man har heller inte direkt "tid" att leta leverantörer när man vet att Elfa har det man söker. Den tid det tar att leta äts snabbt upp och kostnaderna jämnar ut sig.

Senast redigerat 2008-04-10 19:29
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 19:28

Hur lång lev. tid har ni haft från futurlec som längst? Jag tror 2 veckor är max för mig.. Brukar ta 1 vecka tills man fått mailet av att alla komponenter är ihop plockade - och sen 1 vecka till tills de kommer hem till mig..

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-04-26 00:05

>Hur kan ELFA existera?! Finns det inga lagar mot lurendrejeri?
Det finns lagar mot ocker men elektronik branschen är synnerligen
immun mot detta av nån anledning.;)

  • Medlem
  • Skurup
  • 2008-04-26 12:41

Handlar en del med Banzai. Jag gillar deras utbud och de är ganska billiga när man köper 10+. Ett exempel kanske: Elfa tar 8:28 exkl moms för en MC4558 medan Banzai tar 0:38€ = 3:61 (enligt Forex) inkl moms för en RC4558. Dock blir det ju lite frakt - men det blir det från Elfa åsså om man inte bor sidan om en.

Ok - jag vet att det inte är exakt samma krets - men i de flesta fall jag har bytt så funkar det perfa!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-04-26 22:34

Bara små undrar, vad har fått dig att tro att det inte är samma kretts?

  • Medlem
  • Skurup
  • 2008-04-26 23:15

Jo, det är samma krets men olika bokstavskombinationer brukar betyda olika temperaturområden o dyl. Uttryckte mig lite luddigt tidigare, sorry...

Fast jag tänkte egentligen mest på att det inte är samma tillverkare som gör kretsarna för Elfa och för Banzai. Det är ju egentligen den diskussionen som är intressant - alltså att jämföra samma komponent från en tillverkare hos olika distributörer . T ex var man kan hitta switchcraft-kontakter billigast - inte var man kan köpa billigast kontakter.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-04-27 21:19

Nja, de två första bokstäverna brukar oftast beskriva vilken tillverkare det är.
Tex, MC är Motorola, RC är gamla Signetics, HA var en gång i tiden Harris osv.

Numera kan det vara små lurigt att utläsa tillverkaren utifrån de två första bokstäverna då de flesta tillverkar sina egna 4558 (fortfarande samma OP
amp design på kislet) Stilen på laser märkningen (eller trycket) och botten
trycket om det finns nått, brukar vara ett spår till att snoka ut vilken tillverkare
det kan röra sig om.

Temperatur, batch, kapsel och andra parametrar läser man ut från de
efterföljande bokstavs och siffer kombinationerna typ: MC4558ACP1

Än värre är det med SOT23, 336 och andra kapslar att utläsa vilken
tillverkare det kan vara.

>Hur lång lev. tid har ni haft från futurlec som längst? Jag tror 2 veckor är max
>för >mig.. Brukar ta 1 vecka tills man fått mailet av att alla komponenter är ihop
> plockade - och sen 1 vecka till tills de kommer hem till mig..

Av vad jag har hört så kan du få vänta i månader om du har otur, dvs Futurlec
köper tydligen i större batchar så har dom inget hemma så får man vänta.
Däremot om en detalj är restad så ska det visst bara vara att säga åt dem
i ett mail att skita i den restade detaljen och skicka resten så gör dom det.
Räkna med tull över order på 50usd, har läst att de som köpt ofta från Futurlec splittar sina order i 50 dollars små paket för att undgå tull.

I all vänlighet.
/Heualia

Senast redigerat 2008-04-27 21:47

Som jag har förstått det så ska det vara tullfritt på under 500sek, men jag lyckas inte hitta det svart på vitt på tullverketshemsida.
Hoppas att jag inte behöver vänta flera månader på min nyss gjorda beställning från futurlec.

  • Medlem
  • Skurup
  • 2008-04-27 22:35

Va ding jag är då! Tack för att du rättar mig! Detta visste jag ju men minnet svek visst när det behövdes..

På tal om leveranser - nån mer än jag som fått vänta på Electrokit och efter två veckor fått ringa å ändra beställningen för att överhuvudtaget få nåt?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-04-29 16:01

Usch, det låter så auktoritärt med ordet *rättning*. Lite som Caligula i filmen Hets!
Säg istället lite allmän info i all vänlighet.:)

Greger på Electrokit brukar vara snabb om du fått vänta två veckor så har nått hänt med din order!
Troligast att den inte har kommit fram överhuvudtaget? Skicka ett mail de brukar alltid vara angelägna att svara på detsamma. Snabbast leverans är alltid förskotts inbetalningar till dem
då skickar de samma dag som de fått betalningen.

Ursprungligen av platon:

Hur kan ELFA existera?! Finns det inga lagar mot lurendrejeri? Deras priser är ju ockerpriser. Ok att det kostar att ha mycket på lager, men det är ju bara i STHLM de har "allt" på lager. Enda vettiga prisera är på IC. Priser på potar och rattar är ju helt idiotiska, samma produkter finns i andra butiker för 1/10 av priset. Det borde vara olagligt att lura folk på det viset. Undrar vad folket i Lettland betalar på ELFA. Det kan ju knappast vara samma prisnivå som här. En 10k pot för en Lada kanske.

Elfa vänder sig till industrin i första hand och i sista hand till privatpersoner. Var glad att du överhuvudtaget får handla där. Farnell med flera säljer inte till privatpersoner alls.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-16 17:52

Men även om man drar bort momsen är Elfa oftast dyrare än andra. Även om man köper 100+.

1
Bevaka tråden