Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MTS filer Hjälp!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-12 21:09

Hej.

Införskaffade nyligen en mac med förhoppning om att det här med filmredigerandet m.m. skulle bli lättare men det verkar desvärre ha blivit ett stort problem.

Har en avchd kamera ifrån Panasonic som jag filmat med ett litet tag. Sparade videofilerna (.mts )på en extern hårddisk för att redigera m.m. de i framtiden.

Nu till min förvåning då jag idag tänkte börja gå igenom dessa....

Dessa går inte att importera i varken Fcp eller iMovie... Importerar jag filer direkt ifrån kameran (nyfilmat som ligger på SD kortet i kameran) känner iMovie igen de men de filer jag sparat ner sedan tidigare får jag inte varken uppspelade eller in i något program.

Någon som har något tips?

http://shedworx.com/?q=volmac-home
Kan konvertera filerna (blir AIC codec), finns säkert andra lösning med.
AVCHD är inte kul

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-13 13:16

Jadu, men att det inte finns något program till mac som helt enkelt klarar av att läsa .mts filer.

Formatet har ju funnits ett tag nu och program till PC finns ju numera som klarar de galant såsom Vegas och Pinnacle (vilket det sistnämnda är gjort för medelsvensson).

Då dör lite konseptet som jag fått av mac att de är proffs m.m. och de som kan och vill verkligen hålla på med film och bild ska använda och använder mac.

Känns mindre kul och lagt 18k på en MBP för att sedan installera windows på den för att använda den till detta.

[QUOTE="mais;1505172"]Jadu, men att det inte finns något program till mac som helt enkelt klarar av att läsa .mts filer.
/QUOTE]

Fungerade inte VoltaicHD för dig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-13 23:08

Inte prövat det ännu då jag desvärre inte läst så mycket posetivt om det. Man kan knappt pröva det pga stora begränsningarna i testvarianten plus att det tydligen ska ta ca x10 tiden att konvertera de. dvs. 10min film tar 1h40min att konvertera.... :-S

Borde det inte ha kommit en uppgradering till iMovie eller FC som fixat till detta i dags datum?

iMovie och FCP hanterar AVCHD, se till att kopiera alla filer och inte bara MTS-så ska det fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-15 21:40

Japp men det viste/ vet ju inte många om verkar det som i de trådar jag plöjt igenom, program på windows sidan klarar ju av dessa galant utan "alla filer" och så har jag ju sparat det jag tidigare filmat...

Så därav lite konfundersam till varför inte mac/apple eller något annat företag klarar av detta på OS X....

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-12-17 23:07

Står med en del filmmaterial i AVCHD Content-format från min Sony RX100II. För redigering använder jag iMovie 10.0.1, i en mycket avlägsen framtid kanske FCPX.
Mister jag något om jag importerar filmen till iMovie? Det blir ju 'bara' en filmfil i iMoviebiblioteket, mot 5 filer som annars finns med från kameran. Men filen ökar i storlek, från tex 236 814 336 byte till 238 758 731 byte.

Borde jag rentutav importera filmerna från kameran med iMovie framöver?

Delfråga: Sitter med blandat material från bl.a. Canon 5DII och en gammal dvd-kamera Panasonic VDR-D250, mister man något väsentligt om man importerar dessa filmer oxå? Dvs, sysslar iMovie med destruktiv konvertering?

Förr har väl iMovie som default importerat filmerna något nedskalade? Går att stänga av i inställningarna.

Vad gäller arkivering har det skrivits förr: Kopiera HELA minneskortet med ALLA undermappar bevarade till en mapp på din arkiv-hårddisk. Då kan man senare vid behov åter läsa in filmerna till lämpligt redigeringsprogram, dvs iMovie "tror" att mappen är ett minneskort. AVCHD har ju fördelen att det inte tar så stor plats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-18 08:03
Ursprungligen av mais:

Hej.

Införskaffade nyligen en mac med förhoppning om att det här med filmredigerandet m.m. skulle bli lättare men det verkar desvärre ha blivit ett stort problem.

Har en avchd kamera ifrån Panasonic som jag filmat med ett litet tag. Sparade videofilerna (.mts )på en extern hårddisk för att redigera m.m. de i framtiden.

Nu till min förvåning då jag idag tänkte börja gå igenom dessa....

Dessa går inte att importera i varken Fcp eller iMovie... Importerar jag filer direkt ifrån kameran (nyfilmat som ligger på SD kortet i kameran) känner iMovie igen de men de filer jag sparat ner sedan tidigare får jag inte varken uppspelade eller in i något program.

Någon som har något tips?

Jag kör med Clickwrap för att konvertera MTS filer til MOV, byter endast container utan att re-encoda med kvalitetsförlust.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-12-18 12:22

iMovie: Nyheter i version 10.0.1

  • Inbyggt stöd för AVCHD-video

iMovie wrappar alltså bara om filen, och behåller iaf tidsinfo. Duger för mig, (jag) kan ändå inte se resterande metadata ur originalfilerna.

Inställnignarna i iMovie 10 begränsar sig till följande:

1
Bevaka tråden